رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
نگاهی بر بازار استان؛

هرساله با شروع فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها برخی نگرانی‌ها از بازار لوازم التحریر برخی تخلفات احتمالی وجود دارد.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع‌رسانی صبح زاگرس؛ نظارت‌های مستمر و دائمی در بازار، شناسایی تخلفات مربوطه و توجه به حقوق مصرف‌کنندگان و اجرای طرح‌های نظارتی دائمی و فصلی از جمله موضوعات مهمی است که می‌تواند سبب تعادل بازار در حوزه قیمت‌ها و تنظیم بازار شود.



مطالبات مردمی برای حضور در بازار بررسی شود

اجناس و کالا‌های مصرفی مختلفی در بازار توسط افراد خریداری می‌شود و بررسی مطالبات مردمی برای توجه به اتخاذ قیمت‌گذاری‌های متعارف برای جلوگیری از تخلفات از وظایف مهم دستگاه و متولیان مربوطه است.



افزایش سودجویی و منفعت طلبی متخلفان در زمان شلوغی بازار

در ایام خاصی همچون فصل بازگشایی مدارس، فصل زمستان و ایام نوروز و دیگر زمان‌ها که خریداران برای خرید کالا‌های مورد نیاز خود به بازار مراجعه می‌کنند و بازار با شلوغی و ازدحام همراه است ضرورت نظارت در بازار افزایش پیدا می‌کند تا در این شلوغی‌ها شاهد منفعت طلبی و سودجویی افراد منفعت طلب نباشیم و با هر گونه تخلف احتمالی برخورد قانونی صورت گیرد.



نبود نظارت  سبب سوء استفاده ازشلوغی بازار می‌شود

در این رابطه هر ساله با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها خرید لوازم مورد نیاز دانش‌آموزان و دانشجویان با حضور در فروشگاه‌های نوشت‌افزار افزایش پیدا می‌کند و در سال‌های اخیر هرچند قیمت‌ها در برخی موارد با افزایش همراه بوده است اما مشکلاتی نظیر عدم ارائه فاکتور، عدم نصب برچسب قیمت و نادیده گرفتن سود متعارف یعنی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد یا ۱۵ تا ۲۰ درصد سبب مشکلاتی در این صنف شده است که حقوق مصرف‌کنندگان را ضایع می‌کند زیرا برخی افراد از عدم نظارت‌ها سواستفاده کرده و اجناس خود را با قیمت بالاتر از نرخ مصوب و گا‌هاً دلخواه به دست مصرف‌کننده می‌رسانند که این موضوع خود تخلف است، بنابراین بازرسی و نظارت از این فروشگاه‌ها در این ایام برای شناسایی متخلفان ضروری است.

تعزیرات حکومتی کدام برنامه‌ها را دارد؟

سید حمزه لقمانی در گفتگو با صبح زاگرس گفت: طرح بازگشایی و نظارتی برای سال جدید تحصیلی از یک شهریور ماه شروع شده است و در این طرح از لوازم تحریر‌ها، فروشگاه‌های البسه، کیف و کفش بازدید می‌شود.


شهریه مدارس غیرانتفاعی رصد می‌شود

مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بازدید از مدارس غیر انتفاعی و بررسی میزان دریافت شهریه مصو از دیگر برنامه‌های نظارتی است و اگر از نرخ مصوب آموزش و پرورش عدول کرده باشند پس محرز شدن تخلف با آن‌ها برخورد قانونی می‌شود.


وی ادامه داد: طرح نظارت بر فروشگاه‌های لوازم التحریر تا ۱۵ مهرماه ادامه دارد و حدود ۴۵ برگزار می‌شود و در این مدت بازرسی‌ها برای شناسایی و برخورد با متخلفان انجام می‌شود و در این طرح اتاق اصناف و سازمان صمت و تعزیرات حکومتی و دیگر بخش‌ها حضور دارند.



۲۰ متخلف شناسایی و برای آنها پرونده تخلف تشکیل شد

لقمانی به شناسایی تخلفات صورت گرفته از ابتدای این طرح نظارتی اشاره کرد و ادام داد: در روز اول ۲۰ پرونده تخلف تشکیل شد و عمده تخلفات شامل عدم ارائه فاکتور، عدم درج قیمت و گران‌فروشی بود که این پرونده‌ها به محض بررسی و متناسب با نوع تخلفات آن‌ها مجازات مربوطه برای آن‌ها اعمال خواهد شد.


انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار