رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پنج‌شنبه 1403/02/20 Thursday - 2024 09 May الخميس ، 1 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-02-03 13:14 شماره خبر : 3688 https://sobhezagros.ir/short/4yQlL 0
کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد؛

ریاست دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات گفت: ایران می‌توانست اهداف غیر نظامی را بزند می‌توانست بیمارستان را بزند اما این کار را نکرد این گفتمان قدرت، روایت قدرت و اخلاق مداری را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» اکبر نصرالهی در نشست مجازی در خصوص عملیات وعده صادق گفت: رژیم صهیونیستی با حمله به کنسولگری ایران در واقع از خط قرمز جمهوری اسلامی ایران عبور کرد در ادامه تجاوزات و نقش قوانین بین‌المللی از این خط قرمز عبور کرد و عملیات وعده صادق و حمله تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران؛ بعد از حمله این رژیم به مرکز اقتصادی، فعالیت‌های هسته‌ای صلح جویانه جمهوری اسلامی ایران و بعد از حملات سایبری و بعد از ترور دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد، یعنی اینگونه نبود که بعد از یک مورد از نقض مقررات بین‌المللی جمهوری اسلامی دست به این پاسخ‌زده باشد.

ریاست دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه  گفت: جمهوری اسلامی صبر کرد و دید که رژیم صهونیستی پایبند مقررات بین‌المللی نیست و هرروز دارد عملیات جدیدی را علیه منافع جمهوری اسلامی و دانشمندان هسته‌ای و فعالیت‌های هسته‌ای انجام می‌دهد، آن وقت جمهوری اسلامی تصمیم گرفت از راهبرد صبر استراتژیک و مدارا عبور کند و به راهبرد و استراتژی پاسخ و هشدار برسد.

وی بیان کرد: بعد از راهبرد صبر به این نتیجه رسید که ادامه این صبر استراتژیک هزینه‌های زیادی برای جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت دارد به همین دلیل از‌ این دو راهبرد صرف نظر کرد و وارد راهبرد و استراتژی هشدار شد و دیدیم که جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه پاسخ داد و هشدار داد، اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند؛ جمهوری اسلامی دیگر مدارا نمی‌کند و وارد پاسخ خواهد شد.

نصرالهی افزود: رژیم صهیونیستی با ادامه و گسترش شرارت‌ها و بر هم زدن آرامش جهان و رد کردن خط قرمز‌های جمهوری اسلامی که با کمک مستقیم آمریکایی‌ها و در شرایطی که سازمان‌های بین‌المللی در انفعال بودند انجام شد و جمهوری اسلامی ایران چاره‌ای نداشت برای تأمین منافع و امنیت ملی دست به اقدام پاسخ تلافی جویانه بزند و این کار را انجام داد، اگر پاسخ نمی‌داد احتمال ترور‌ها، تجاوز‌ها و بروز جنگ گسترده‌تر و حمله به منافع اقتصادی و سیاسی و فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری ایران بیشتر می‌شد؛ پاسخ ایران برای جلوگیری از گسترش جنگ و با هدف بازدارندگی اتخاذ شد.

ریاست دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه تصریح کرد: اینگونه نیست که همیشه جنگ بد باشد، جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه شروع‌کننده جنگ نبوده است اما نشان داده مرد جنگ است و اگر دشمنان به منافع جمهوری اسلامی ایران تعرض کنند و از خط قرمز‌های ایران فراتر بروند، ایران نیز می‌تواند دشمن را پشیمان کند.


وی تصریح کرد: ضمن اینکه فریاد می‌زنیم طرفدار جنگ نیستیم و جنگ طلب نیستیم و دنبال صلح و ثبات هستیم، اما مرد جنگ هستیم و ثابت کردیم دشمن را پشیمان خواهیم کرد.

نصرالهی ادامه داد: حدوداً ۱۳ روز طول کشید که جمهوری اسلامی به این حمله موشکی اسرائیل در دمشق پاسخ دهد؛ ممکن است برای برخی‌ها سؤال باشد که چرا پاسخ دادن اینقدر طول کشید و زودتر پاسخ نداد و اینکه چرا از قبل به کشور‌های منطقه و مجامع بین‌المللی اطلاع داده بود که پاسخ می‌دهد، این سؤالات شبه‌ای است که وجود دارد.


ریاست دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه گفت: به نظر من این کار نیز در عین حال که هوشمندانه و اخلاق مدار بوده در عین حال مقتدرانه بوده است در عین حال با این کار جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده دنبال جنگ نیست و خواست این پیام را به مجامع بین‌المللی و مردم منطقه و کشور‌های مختلف بدهد که اگر شما رژیم صهیونیستی را سر جایش می‌نشاندید و محکومش می‌کردید و جلویش را می‌گرفتید جمهوری اسلامی واکنشی نشان نمی‌داد.


نصرالهی تصریح کرد: همچنین با وقفه‌ای که بین حمله رژیم صهیونیستی و پاسخ ایران بود در واقع به دنیا این پیام را داد که با اطلاع قبلی و با اینکه پدافند کشور‌های مختلف به کمک رژیم صهیونیستی آمدند از گنبد به اصطلاح اهنی عبور کردند و موشک‌ها را به هدف رسانده است و این اقتدار، اخلاق را نشان می‌دهد این موضوع نشان داد جمهوری اسلامی می‌تواند این کار را انجام دهد این اقدام حالت بازدارندگی ایجاد کرد، از این اقدام روایت ترس یا روایت ضعف بیرون نمی‌اید، بلکه روایت اقتدار، اخلاق و پیام صلح در می‌آید.

وی افزود: نظامیان کار خودشان را در این مرحله انجام دادند، اکنون نوبت روحانیون، دانشگاهیان، اساتید، نخبگان، سلبریتی‌ها و گروه‌هایی است که دغدغه جهاد تبیین دارند، رسانه‌ها با اتخاذ راهبرد‌های تعبیر درست و جامع و کنشگری فعال، روایت اول،  روایت برتر تحلیل مردم را بالا ببرند و کمک کنند مردم تحلیل درستی از وقایع داشته باشند.

نصرالهی تصریح کرد: اکنون نوبت جهاد تبیین و روایت برتر است، نوبت کسانی است که تریبون دارند و اهل گفتگو هستند؛ اکنون مهمتر از جنگ نظامی جنگ شناختی و جنگ روانی و جنگ نرم است جمهوری اسلامی است که  ثابت کرده با وجود داشتن امکانات از رسانه‌ها و روایت‌ها استفاده کند، اگر مجبور شود از جنگ سخت یا نظامی استفاده می‌کند.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به صلح و ثبات نیاز دارد و دنبال جنگ نیست اگر جمهوری اسلامی دنبال جنگ بود مقام معظم رهبری امسال را سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری نمی‌کرد؛ سال‌های قبل نیز اینگونه بود؛ بنابراین راهبرد استراتژیک جمهوری اسلامی در شرایط ثبات محقق می‌شود، نمی‌شود دنبال جهش تولید، ایران قوی و ثبات اقتصادی و کاهش تورم باشیم اما در عین حال دنبال جنگ باشیم، نه اینگونه نیست هدف رهبر معظم انقلاب ایران قوی، جهش تولید و ثبات اقتصادی است، این اهداف قابل دست‌یابی نیست مگر با افزایش ارامش و ارتقای‌امید و حفظ عزت نفس.

نصرالهی گفت: این شبهاتی که در رسانه‌های غرب و برخی در داخل به آن می‌پردارند که جمهوری اسلامی جنگ طلب است باید از بین بروند و نباید اجازه دهیم روایت غلطی شکل بگیرد یادمان باشد دسترسی به اهداف و تحقق راهبرد‌های جمهوری اسلامی محقق نمی‌شود مگر در شرایط ثبات.

این حمله چه نتایجی به همراه داشت؟

ریاست دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه گفت: با این حمله تلافی جویانه جمهوری اسلامی این نتیجه به دست امد که‌امید مردم افزایش پیدا کرده، همگرایی ملی و مشارکت ملی ایجاد شده است و باعث شده روحیه مقاومت تقویت شود، اعتماد به نفس ملی افزایش پیدا کرده است، عزت نفس ملی افزایش پیدا کرده است؛باید بپذیریم که سال‌های اخیر به دلایل مختلف عزت نفس ملی کاهش پیدا کرده بود، سرمایه اجتماعی کاهش پیدا کرده بود، این پاسخ مقتدرانه‌ امید، اقتدار، عزت نفس و روحیه مقاومت را افزایش دادو ثابت کرد رژیم صهیونیستی هم در میدان دیپلماسی و هم در میدان عمل دچار شکست غیر قابل جبرانی شده است.


وی بیان کرد: این رژیم(رژیم صهیونسیتی) ۶ ماه جنگ کرده است ولی نتونست به هدفش برسد دو هدفی که این رژیم داشت این بود که بدون آزادی گروگان‌ها و نابودی حماس ساکت نمی‌نشینیم. حدود ۶ ماه نتانیاهو با کمک آمریکایی‌ها بی‌وقفه در حال هدف قرار دادن مردم غزه است، اما به هدفشان نرسیده‌اند این به معنای شکست رژیم صهیونیستی در میدان عمل است.


نصرالهی عنوان کرد: اما در دیپلماسی چگونه شکست خورد، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل حتی نتوانست یک بیانیه بگیرد؛ بنابراین شکست در عرصه دیپلماسی و میدان عمل یکی از نتایج حمله جمهوری اسلامی به سرزمین‌های اشغالی بوده است؛ از طرفی جمهوری اسلامی هم در میدان و هم در عرصه دیپلماسی پیروز شده است و با پاسخ مقتدارنه نشان داد این توان و قدرت را دارد و در عرصه دیپلماسی توانست این رژیم را در مجامع بین‌المللی به شکست برساند.

وی اثبات کارآمدی ایران را  مهمترین نتیجه این حمله دانست و گفت: در سال‌های گذشته بار‌های توسط رسانه‌های غرب و حتی برخی داخلی‌ها اعلام می‌شد که تمام سرمایه‌های مردم ایران صرف تجهیزات نظامی و دفاعی می‌شود و عملاً هیچ کارایی و کارامدی نظام جمهوری اسلامی نیرو‌های نظامی ندارند؛ این پاسخ در ۲۶ فروردین نشان داد که سلاح و موشک مورد نیاز کشور است و تجهیزات دفاعی هستند و ضرورت دارد و نیر‌وهای مسلح نه تنها ناکارامد نیستند، بلکه کارامدی خودش را ثابت کرد.


نصرالهی تصریح کرد: این اثبات کارآمدی باعث شد روحیه نیروهای مسلح نیز افزایش پیدا کنند و قطعاً از این به بعد قوی‌تر و با روحیه بالاتر تجهیزات دفاعی بهتری خواهند ساخت. بار‌ها اعلام کردند جمهوری اسلامی و دین اسلام به دنبال جنگ و ستیز و نآارامی است در واقع ایران هراسی و اسلام ستیزی را پیش گرفته بودند و گسترش دادند،اما جمهوری اسلامی با این کار نشان داد اهل جنگ نیست اما مرد جنگ است و حتی بعد از این حمله می‌توانست اهداف غیر نظامی را بزند می‌توانست بیمارستان را بزند اما این کار را نکرد این گفتمان قدرت و روایت قدرت و اخلاق مداری را نشان می‌دهد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار