رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
سه‌شنبه 1403/07/03 Tuesday - 2024 24 September الثلاثاء ، 21 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-01-04 12:24 شماره خبر : 3048 https://sobhezagros.ir/short/NEM81 0
گزارش؛

سیاه‌چادرهای عشایر، سبک زندگی، موسیقی، غذاهای محلی، صنایع‌دستی، آداب و رسوم محلی در کنار کوچ از مهم‌ترین جاذبه‌های یک گردشگری عشایری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»؛ امروزه گردشگری نقش مهمی در رونق اقتصادی مناطق شهری و روستایی دارد، و مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد با اتخاذ تدابیری، لازم است تا بهره‌وری این صنعت پرسود افزایش پیدا کند.

صنعت گردشگری در دهه‌های اخیر به‌عنوان یک صنعت اشتغال‌زا جزو درآمدزاترین صنایع جهان تبدیل‌شده است که باید موردتوجه مسئولان استانی و شهرستانی قرار بگیرد. 

استان کهگیلویه و بویراحمد دیار مردمانی ساده‌زیست و مهربان است که پر از عشق و فداکاری‌اند. این ناحیه از کشور ایران دارای پیشینه تاریخی کهنی است.

 

گردشگری عشایری؛ ظرفیتی که در کهگیلویه‌وبویراحمد مغفول مانده‌است

وجود 2 نوع آب و هوای سردسیری و گرمسیری در کهگیلویه و بویراحمد بر زیبایی آن افزوده است. در زمانی که گل‌های بهاری در مناطق گرمسیری شروع به روییدن می‌کند آن‌طرف تر در مناطق سردسیری بویراحمد و دنا، برف، کوه‌ها و دشت‌ها را سفیدپوش کرده و فاصله این 2 آب‌وهوای متفاوت کمتر از 2 ساعت است.

علاوه بر گردشگری از مکان‌های بکر، طبیعی، تاریخی و زیارتی می‌توان از جامعه عشایری که در کنار جامعه شهری و روستایی که همواره با حداقل‌های رفاهی زیسته‌ و به سخت‌کوشی و تولید شناخته می‌شوند بهره برد.

 گردش چندساعته در بین عشایر، یک‌ شب‌خوابی در دل طبیعت در بین مردم خونگرم و باصفا تجربه‌ای است که بسیاری از شهرنشین‌ها خواهان آن هستند.

 

گردشگری عشایری؛ ظرفیتی که در کهگیلویه‌وبویراحمد مغفول مانده‌است

علاوه بر اینکه گردشگری یکی از منابع مهم در توسعه جوامع انسانی محسوب می‌شود اما گردشگری عشایری یکی از نوین‌ترین زیرشاخه‌های گردشگری است که اگر به آن پرداخته شود با توجه به سبک زندگی امروز و پیشرفت صنعت و فنّاوری زندگی در دامان طبیعت می‌تواند برای بسیاری از مردم جالب و دیدنی باشد.

با پیشرفت شهرنشینی ازآنجاکه زندگی عشایر در بسیاری از جاها باوجود پیشرفت شهرنشینی و صنعت از بین رفته است اما خود این موضوع کنجکاوی بسیاری از گردشگران را جلب می‌کند تا با این نوع زندگی آشنا شوند.

 

گردشگری عشایری؛ ظرفیتی که در کهگیلویه‌وبویراحمد مغفول مانده‌است

متولیان امر استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن این ذخیره فرهنگی می‌توانند از آن به‌عنوان یک راهبرد با برنامه‌ریزی اصولی و شناسایی مزیت‌ها و محدودیت‌های گردشگری عشایری، نقش مؤثری در توسعه و تنوع‌بخشی به اقتصاد استان و به‌خصوص جامعه کوچ‌نشین ایفا کنند‌.

سرپناه و سیاه‌چادرهای عشایر، نوع زندگی، زبان، موسیقی، غذاهای محلی، صنایع‌دستی، رقص محلی و لباس‌های محلی به همراه آیین‌های به‌جای آوردن جشن‌های عروسی و محلی در کنار کوچ از مهم‌ترین جاذبه‌های یک گردشگری عشایری است.

در استان کهگیلویه و بویراحمد زیر سایه کم‌کاری مدیران و مسئولان آن‌چنان‌که باید به بحث گردشگری طبیعی و تاریخی پرداخته نشده است صنعتی که در رهگذار آن می‌توانست استان را به یک قطب مهم گردشگری با این همه مواهب خدادادی تبدیل کنید؛ اما امید است در بحث گردشگری عشایری با همکاری بخش دولتی و خصوصی بستر مناسبی برای توسعه گردشگری عشایر با توسعه منابع انسانی، ایجاد مراکز آموزشی، سرمایه‌گذاری، احیای آداب و رسوم بومی و عشایری فراهم کنند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار