رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
تلخ و شیرین‌های مدیر آشیانه پرواز؛

رئیس پایگاه اورژانس هوایی کهگیلویه و بویراحمد خاطرات تلخ وشیرین و روزهای به یاد ماندنی‌اش را با ما به اشتراک گذاشت.

 

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس، به مناسبت ورود به سال جدید با یکی از چهره‌های نام اشنای اورژانس 115 استان گفتگویی داشته‌ایم که در زیر می‌خوانید.

خودتان را معرفی کنید؟


صادق حیدرازده خوزستانی و اهل شوش دانیال، لر تبار هستم متولد ۱۳۶۱ و دو فرزند دارم ۱۵ سال هست که در یاسوج زندگی می‌کنم.


چرا در یاسوج ماندگار شدید؟


سال ۸۷ بعنوان مسئول شرکت پیمانکاری اورژانس برای یک ماه ماموریت به یاسوج آمدم به ناچار تا ۳ ماه ماندم بعد از این مدت‌،یه شهر شوش برگشتم بعد از یک ماه گفتند باید مجدداً به یاسوج برگردم و تا امروز ماندگار هستم هیچگاه فکرش را نمی‌کردم در این شهر ماندگار شوم.

چند کلامی با رئیس اورژانس هوایی کهگیلویه‌وبویراحمد

چه سالی وارد این حرفه و شغل شدید؟


از سال ۸۴ با عشق وارد این حرفه شدم و در حال حاضر بعنوان مسئول اورژانس هوایی در خدمت مردم این استان هستم.


اگر به گذشته بازگردید باز هم سراغ همین حرفه و شغل می‌روید؟


تا این لحظه هرچند نا مهربانی‌های زیادی دیدم اما از کار‌هایی که کردم راضی هستم، بله همین حرفه را انتخاب می‌کنم.


نجات دادن جان یک انسان از مرگ چه حسی دارد؟

قابل نوشتن یا بیان کردن نیست، نمی‌توان این حس را بیان کرد.

چند کلامی با رئیس اورژانس هوایی کهگیلویه‌وبویراحمد

به نظرتان تا کنون چند نفر را از مرگ نجات داده‌اید؟

کار ما گروهی است از همکارانم در دیسپچ و پرسنل که با هم شیفت هستیم مثلاً در اورژانس هوایی خلبان و مهندس پرواز و من و همکارانم دست به دست هم انسان‌های زیادی را از مرگ حتمی نجات داده‌ایم و خداوند نیز شاکر هستم.

چند خاطره شیرین از دوران فعالیت‌تان بگویید؟

همین نجات جان انسان‌ها و خدمت به همنوع خودش تماماً خاطرات شیرین هست مخصوصاً ساخت پد در مناطق محروم و هنگامی که از همان پد‌ها جهت نجات جان مردم استفاده می‌شود.

یک بار گزارشی از وضعیت نامناسب یک زن باردار دادند و بالگرد به سمت محل و روستای مورد نظر حرکت کرد اما آدرس دقیقی از این خانواده نداشتیم، بالگرد در روستای مورد نظر فرود آمد چند دقیقه‌ای منتظر ماندیم یک خانم بچه‌ای در دست داشت و به سمت ما می‌آمد نمی‌دانستیم چه منظوری دارد، خواستیم حرکت کنیم اما دست تکان می‌داد و به سمت ما می‌دوید.

خلبان گفت صبر کنیم برسد ببینم چه مشکلی دارد وقتی رسید تا یک خانم کر و لال است که یک بچه کوچک در بغل دارد، دستان بچه‌اش را نشان داد از شرایط دست معلوم بود که چند روز قبل دچار سوختگی بسیار شدیدی شده است و به علت عدم مراجعه به پزشک و معالجه و انجام درمان‌های خودمختار، دست این بچه به شدت عفوت کرده است.

اگر ما آن لحظه اشتباهی در آن مکان فرود نمی‌آمدیم ممکن بود دست این بچه در اثر عفونت قطع شود، آن را شست و شو در باند پیچی کردیم. مدتی بعد که برای یک بیمار دیگر به بالگرد به سمت روستای دیگری می‌رفتیم از همان روستا عبور کردیم و درست در بالای خانه این فرد چند ثانیه‌ای توقف کردیم و چند قلم کالای درمانی برای او به پایین فرستادیم.

 

چند کلامی با رئیس اورژانس هوایی کهگیلویه‌وبویراحمد

چه خاطره تلخی ازدوران فعالیت‌تان دارید؟
تلخ‌ترین خاطره، سقوط بالگرد بود، لحظه تلخی بود خصوصاً وقتی به یاد می‌آوردم وجود این بالگرد چقدر برای مردم این استان مفید بود، چه افرادی که اگر بالگرد نبود ممکن بود هیچگاه به بیمارستان نرسند و یا مادرانی که ممکن بود هیچگاه دیگر فرزندان خود را نبینند.

در مدتی که بالگرد سقوط کرده بود چند حادثه رخ داد، که اگر بالگرد وجود داشت ممکن بود چنین اتفاقات تلخی رخ ندهد، قطع عضو دختر ۴ ساله از ناحیه دو پا و فوت دختر عشایر بهمئی از تلخ‌ترین خاطرات من بود.

شغل شما چه سختی‌هایی دارد؟

شرایط توپوگرافی استان شرایط بسیار سختی است و فعالیت در اورژانس هوایی کمی با مشکلاتی مواجهه است گا‌هاً شاهد باد‌های پیچ در پیچ هستیم که کار کمک‌رسانی را با مشکل مواجهه می‌کند گاهی به دلیل نبود پد فرود مجبور هستیم در مناطقی که ریسک بالایی دارد فرود بیاییم نبود پد پرواز در روستا‌ها از مشکلاتی است که وجود داردو  انتظار داریم مسئولان استانی و دهیاران روستا‌ها برای ساخت این پد‌ها اقدام کنند.

 

چند کلامی با رئیس اورژانس هوایی کهگیلویه‌وبویراحمد

چه درخواست و توصیه‌ای به مردم دارید؟
فقط در شرایط واقعاً اورژانسی جهت درخواست آمبولانس چه جهت بالگرد با ۱۱۵ تماس بگیرند، در وقت رخ دادن حوادث مردم هنگام دیدن آمبولانس با احتیاط با زدن راهنما به سمت راست جاده رفته و راه را برای همکاران باز کنند موقع دیدن صحنه تصادف با احتیاط از محل عبور و با‌ایستادن باعث ترافیک و کند شدن سرعت العمل همکاران نشوند.

در هنگام نشستن بالگرد تحت هیچ شرایطی به سمت بالگرد حرکت نکنند تا جایی که می‌توانند دور از بالگرد بایستند و یا حرکت کنند بخاطر دانواش شدید بالگرد ممکن است سنگ ریزه یا هر شی دیگر بسمت مردم پرتاب و خدایی نکرده باعث آسیب شود.

برای مردم استان در سال جدید یک دعا بخوانید؟

به حق نام‌های زیبایت، به حق مهربانی‌ات، به حق بزرگی و جلالت، غم و غصه را از دل هموطنانم دور کن، فقر را ریشه کن، کن، لحظه‌ها پر از آرامش، دردهایشون را درمان و دل‌هایشان را آرام‌ترین کن.

 

انتهای خبر/

چند کلامی با رئیس اورژانس هوایی کهگیلویه‌وبویراحمد
چند کلامی با رئیس اورژانس هوایی کهگیلویه‌وبویراحمد
چند کلامی با رئیس اورژانس هوایی کهگیلویه‌وبویراحمد
چند کلامی با رئیس اورژانس هوایی کهگیلویه‌وبویراحمد
چند کلامی با رئیس اورژانس هوایی کهگیلویه‌وبویراحمد
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار