رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/06/31 Saturday - 2024 21 September السبت ، 18 ربيع الأول ، 1446
ساعت
جایی برای دفن اموات نیست؟

ایجاد آرامستان در شهرها یکی از وظایف تعریف‌شده برای سازمان خدمات شهرداری‌ها هست که در این راستا امروز شهر یاسوج با مشکل زمین و مکان جدید برای آرامستان مرکزی شهر روبه رو شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس؛شهر یاسوج مرکز استان کهکیلویه و بویراحمد به دلیل برخورداری از آب‌وهوای مناسب و همچنین مرکز استان بودن یکی از شهرهای شاخص مهاجر‌پذیری در کشور به شما می‌آید و این روند مهاجرت به شهرستان عاملی شده تا توجه به توسعه زیرساخت‌های شهری و تأمین نیازهای رفاهی و خدماتی بیش‌ازپیش خودنمایی کند.


این در حالی است که به دلیل عدم تناسب توسعه امکانات شهری باسیل مهاجرت به شهر یاسوج دغدغه خدمت‌رسانی به شهروندان امروز کاملاً محسوس است و چالش مهم حاشیه‌نشینی و بروز مشکلات متعدد زنگ خطر را نه‌تنها برای مسئولان بلکه برای خود ساکنان به صدا درآورده است.

پایتخت طبیعت در محاصره آرامستان های طایفه‌ای
اما نکته اینجاست که تأمین نیازهای خدماتی شهروندان در این منطقه تنها به امور روزمره ختم نمی‌شود و موضوع توسعه آرامستان برای تدفین اموات یکی از مهم‌ترین نکات است که می‌تواند در صورت بی‌توجهی به معضلی غیرقابل‌حل برای شهرستان بویراحمد و به‌ویژه شهر یاسوج مرکز استان باشد.

 امروز یاسوج درگیر این مشکل بوده که بسیاری از ساکنان شهرستان برای تدفین اموات خود دچار مشکل شده و نمی‌دانند واقعاً کجا باید پیکر عزیزانشان را به خاک بسپارند.

از سویی دیگر شهر یاسوج یا پایتخت طبیعت ایران امروز برای توسعه گردشگری خود به‌غیراز توسعه زیرساخت‌ها با مشکلی دیگر روبه‌رو است که این مشکل وجود  زیاد از حد آرامستان های طایفه در مناطق توریستی و تفریحی آن بوده و از سویی دیگر پر شدن آرامستان اصلی شهر یاسوج در منطقه شرف‌آباد باعث شده که امروز شاهد از یاد بیش‌ازاندازه آرامستان های طایفه‌ای و خانوادگی در چهارسوی این دیار باشیم.

 با توجه به اینکه صنعت گردشگری به‌عنوان متنوع‌ترین و بزرگ‌ترین صنایع در جهان، مهم‌ترین منبع درآمد و ایجاد فرصت‌های شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیا است این صنعت که به‌عنوان موتور توسعه از آن نام‌برده می‌شود و با توجه به این مؤلفه شهر یاسوج به دلیل داشتن آب ، هوا و طبیعت منحصربه‌فرد امروز می‌تواند موتور محرک توسعه گردشگری در فلات ایران باشد.

 چوبی که لای چرخ صنعت توسعه گردشگری یاسوج
حال یکی مشکل شهر یاسوج به‌عنوان یک شهر درحال‌توسعه نداشتن زیرساخت‌های مهم و حیاتی در امر توسعه گردشگری است که باعث شده آن‌چنان‌که بایدوشاید این شهر درحال‌توسعه  از آن ریتم خاص در توسعه گردشگری برخوردار نباشد و به‌گونه‌ای دیگر راه پیشرفت در توسعه خود را نگاه کند.

اما مشکلاتی از قبیل نبود اعتبار کافی، نداشتن یک شاخصه کلی شهرنشینی و بودن معضلاتی ازجمله توسعه آرامستان های طایفه در مناطق گردشگری و نبود یک آرامستان تجمیعی و کمبود زمین در این زمینه باعث شده که امروز این شهر درزمینهٔ مسائل اولیه شهرنشینی دچار مشکلات عدیده‌ای باشد.

مشکلی که شاید در آینده زنگ خطری برای این شهر  زیبا با داشتن آب و هوایی متنوع برای گردشگران فراری از گرما باشد و باعث شود که میزان زیادی از صنعت توسعه گردشگری این شهر زیبا از بین برود.

زنگ خطر نبود آرامستان مرکزی در یاسوج

نکته نگران‌کننده‌تر اینجاست که معضل یادشده با ممنوعیت دفن اموات در قبرستان‌های طایفه‌ای در حومه شهر یاسوج، مردم باید بالاجبار اموات خود را در تنها آرامستان مرکز شهر(آرامستان شرف‌آباد) دفن ‌کنند، درحالی‌که ظرفیت این آرامستان در حال تکمیل‌شده است و  گورهای طبقاتی نیز جوابگو نخواهد بود و مسئولان در این زمینه باید آینده‌نگری کنند.


ایجاد آرامستان در شهرها یکی از وظایف تعریف‌شده برای سازمان خدمات شهرداری‌ها هست، و هم‌اکنون نیز مدیریت تنها آرامستان شهر یاسوج به عهده مجموعه شهرداری این شهر است.

 شهرداری یاسوج چه برنامه ای دارند؟
شورای شهر یاسوج در اکثر جلسات خود با مراجعه‌ها و مکاتبه‌های مختلفی برای توسعه آرامستان در شهر یاسوج از طرف شهروندان مواجه بوده‌ و همین امر سبب شد تا اعضای شورای شهر یاسوج به این موضوع ورود کرده و مصوبه‌ای را بدین منظور بگذرانند.


شورای اسلامی شهر یاسوج مصوب نموده است به دلیل مهاجرپذیر بودن شهر یاسوج و نبود مکان برای دفن اموات طوایف و تیره‌های مختلف در شهر، شهرداری یاسوج آرامستان شرف‌آباد را گسترش و به حذف معابر طویل اقدام نماید و‌ در دونقطه سر رود شمالی و جنوبی مطابق پیش‌بینی صورت گرفته در بودجه سالانه شهرداری اقدام به خرید زمین  برای ایجاد آرامستان جدید نماید.

 

حال به نظر می‌رسد که شورای شهر و شهرداری در این زمینه ناکام مانده و توسعه ندادن آرامستان مرکزی شهر یاسوج و کمبود زمین در این مکان باعث شده که بسیاری از مردم با مشکلی به نام دفن اموات خود و قبر مواجه شوند.

 

انتهای پیام

زنگ خطر در تنها آرامستان شهر یاسوج!
زنگ خطر در تنها آرامستان شهر یاسوج!
زنگ خطر در تنها آرامستان شهر یاسوج!
زنگ خطر در تنها آرامستان شهر یاسوج!
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار