رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
گزارش؛

عدم مناسب سازی خیابان‌های شهر یاسوج برای رفت و آمد معلولان جسمی حرکتی باعث شده است به این نتیجه برسیم که معلولیت در خیابان‌های این شهر محدودیت است!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»؛ استان کهگیلویه و بویراحمد کمتر از یک میلیون نفر جمعیت دارد بخشی از مردم استان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی از جمله بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند.
معاون توانبخشی استان کهگیلویه و بویراحمد سال قبل در گفتگو با خبرنگاران گفته است ۲۷ هزار نفر معلول در استان کهگیلویه و بویر احمد تحت پوشش بهزیستی و این استان هستند که ۱۸ هزار نفر از این تعداد مستمری بگیر و مابقی خدمت بگیر هستند.


هر چند در سالجاری آمار‌ها ممکن است کمی بیشتر شده باشد با این وجود می‌توان گفت بخش زیادی از این معلولان، معلولان جسمی حرکتی هستند و برای عبور و مرور از ویلچر استفاده می‌کنند.
بار‌های بار جمله «محدودیت معلولیت نیست» را شنیده‌ایم هر بار مسئولی قصد داشته از معلولان صحبت کند گفته‌است معلولیت محدودیت نیست، اما گاهی شرایط محیطی و نامناسب بودن محل زندگی باعث می‌شود که واژه معلولیت محدویت نیست تنها یک شعار و یک حرف باشد در حقیقا شرایط خواسته یا ناخواسته این محدویت را برای فرد معلول نیز ایجاد می‌کند.
معلولان نیز حق دارند همچون سایر افراد برای خرید به خیابان بروند در پارک‌ها قدم بزنند، به بانک‌ها و ادارات مراجعه کنند و کار‌هایشان را پیگیری کنند.

وقتی در خیابان‌های یاسوج معلولیت، محدودیت است!

در همین راستا و برای رفاه حال معلولان حرکتی قانون‌های مختلفی در مجلس تأیید و تصویب شده است که دستگاه‌ها و ادارات مختلف باید همکاری لازم را برای ارائه خدمات بهتر به معلولان ارائه دهند.
شهر یاسوج و استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از این قائده جدا نیست و باید جهت مناسب‌سازی فضا و محیط برای معلولان اقدام کنند اما متأسفانه آنگونه که باید این اقدامات صورت نگرفته است و معلولان در شهر یاسوج همچنان دچار محدودیت هستند.

بخش زیادی از ادارات استان مناسب ورود و خروج معلولان جسمی حرکتی نیستند، خیابان‌های شهر یاسوج معلولیت محدودیت هست را معنا کرده‌اند، معلولانی که از ویلچر استفاده می‌کنند، خانم‌هایی که برای جابه جا کردن کودک خود از کالسکه استفاده می‌کنند، مادران بارداری که نمی‌توانند از جداول عبور کنند همه و همه در شهر یاسوج برای عبور از خیابان‌ها دچار مشکل هستند.
یک فرد معلول تمایل دارد بدون نگاه تحقیرانه دیگران خود از خیابان عبور کند نه اینکه  وقتی از خانه راه می‌افتد دغدغه‌اش این باشد که ایا خيابان‌های شهر مناسب عبور هستند و یا اینکخ وقتی به جدولی می‌رسد برای رفتن به خیابان دیگر منتظر باشد آیا کسی هست به او کمک کند یا خیر، مادری که به همراه کالسکه کودک خود به بازار می‌رود نمی‌خواهد برای جا به جایی کالسکه کودکش از افراد دیگری درخواست کمک کند.

وقتی در خیابان‌های یاسوج معلولیت، محدودیت است!

می‌توان گفت شهر یاسوج واژه معلولیت محدودیت نیست را وارونه معنا کرده است، در خیابان‌های یاسوج معلولیت عین محدودیت است! چرا که هیچ معلول جسمی حرکتی در یاسوج نمی‌تواند مستقل به خیابان برود.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» در خصوص وضعیت مناسب‌سازی خیابان‌ها و ادارات استان برای معلولان گفت: مناسب‌سازی به همکاری همه ادارات استان نیاز دارد، امسال کارشناس مناسب‌سازی مشخص کرده‌ایم و این موضوع در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: فرمانداران، دهیاران، شهرداران و سایر دستگاه‌ها و ادارات باید همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم مناسب‌سازی را به خوبی انجام دهیم.

دامیار عنوان کرد: مناسب‌سازی انجام شده اما به خوبی انجام نشده است، قرار بر این بود سازمان نظام مهندسی با در نظر گرفتن این موضوع پروانه ساخت بدهد اما متأسفانه محقق نشده است.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد افزود: بخشی از ادارات این مناسب‌سازی را انجام داده‌اند اما برای بهتر شدن شرایط نیاز است همکاری بیشتری صورت بگیرد.

انتهای خبر

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار