رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/06/18 Sunday - 2024 08 September الأحد ، 5 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-05-05 13:24 شماره خبر : 6055 https://sobhezagros.ir/short/NDK3b 0
امام جمعه موقت شهریاسوج :

امام‌جمعه‌موقت شهریاسوج‌گفت:گسترش تفکرانقلاب‌اسلامی باسکانداری رهبرانقلاب باعث‌خیزش دانشجویان جهان‌شده وعملاً دانشجویان بلژیک وهیئت‌های علمی‌ودانشگاهی پیام تشکر از رهبر معظم انقلاب می‌نویسند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» حجت الاسلام والمسلمین سیروس حکمتی نیک در خطبه اول نماز جمعه مرکز استان با دعوت نمازگزاران به تقوای الهی، انجام واجبات و ترک محرمات گفت: انسان در بین موجودات خداوند اجتماعی است و طبیعت انسان اقتضا می کند که در ارتباط با محیط و افراد پیرامون خود باشد و منزوی بودن برخلاف طبیعت انسان است، یک معاشرت، همزیستی و همنوعی است یعنی انسان همزیستی مسالمت آمیز بدون دین و آیین معاشرت با دیگران داشته باشد دین مبین اسلام برای این ارتباط آداب همزیستی قرار داده است، معاشرت دیگر معاشرت هم دینی و بررسی نوع چگونگی معاشرت و رفتاری است، نوع دیگر معاشرت همسایگی بوده و انسان نسبت به هم محله‌ای و همسایگی مسئول و آدابی دارد، معاشرت خانوادگی از دیگر معاشرت ها است و در کانون خانواده مرد و زن و اعضای خانواده آداب معاشرت خاص خود را دارند، همزیستی دوستانه از دیگر معاشرت ها است، انسان در اجتماع دوستان و معاشرانی دارد در آیین اسلام یکی از روش های شناسایی افراد شناخت دوستان اوست. 

وی با بیان اینکه گاهی در اثر دوست انسان متوجه خطای خود نمی شود گفت: براساس آموزه ها انسان حق ندارد اسرار و رمزها را برای دوست خود بیان کند و انتخاب رفیق و دوست آداب دارد زیرا دوست انسان سبب ساخت اثر منفی و مثبت انسان شود و هدایت و گمراهی انسان یکی از تأثیرات آن ناشی از دوست خوب یا بد است.

 امام جمعه موقت شهر یاسوج با بیان اینکه امام سجاد علیه السلام خطاب به فرزند خود امام باقر (ع) به درنظر گرفتن پنج خصلت که مناسب دوست انسان بودن نیستند اشاره کرد و گفت: این پنج نفر کسی است که اول اینکه با انسان های دروغگو نباید رفیق شد و واقعیت ها را غیر واقعی و غیرواقعی ها را واقعی جلوه می دهد و نباید انتخاب شود، آدم های دروغ‌گو همانند سراب هستند. از دوستی با انسان‌های فاسق باید پرهیز کرد انسان فاسق هیچ ترسی از نافرمانی خدا ندارد گویی از دایره خدا خارج شده است و فاسق محسوب می‌شوند و به تعبیر امام سجاد علیه السلام ما را به کمتر از لقمه‌ای می‌فروشد، از دوستی با انسان های خسیس و بخیل باید پرهیز کرد و انسان باید اهل بذل و بخشش باشد و انسان های بخیل در شرایط بحرانی که به او نیاز است فرد نیازمند و دوست خود را رها می‌کند، انسان باید با انسان های عاقل و دانا دوست شود و دوست های نادان و احمق اگر بخواهد خیر برساند اما نمی‌تواند و نمی‌داند و سبب ضرر ما می‌شود، در بیان ویژگی پنجم دوستی در بیان امام سجاد علیه السلام آمده است که با انسان های که قطع صله رحم دارد نباید دوستی کرد و انسان باید اهل معاشرت و ارتباط فامیل درجه یک باشد و کسی که قطع رحم کرده است در بیان قرآن از زبان معصوم خداوند آنها را ملعون نامیده است و از رحمت خداوند دور می‌شوند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سیروس حکمتی نیک در خطبه دوم نماز جمعه شهر یاسوج با دعوت نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، پرهیز از گناهان، ورع از محرمات و آراستن به کمالات اخلاقی گفت: حواریون به محضر حضرت عیسی بیان کردند با چه کسی مجالست داشته باشیم آن حضرت فرمود: با کسی مجالست کنید که هر گاه آنها را می‌بینید شما را به یاد خدا خواهند انداخت و باید در زندگی اجتماعی با کسی همنشین شد که وقتی عمل و کردار او را ببینیم ما را متوجه آخرت کند از طرفی با کسی نشست که بیان و منطق و سخن و کلام او سبب افزایش آگاهی و دانایی ما شود.

امام جمعه موقت شهر یاسوج به هفته بهزیستی اشاره کرد و گفت: این ارگان که به معلولان کمک می کنند از تلاش‌های آنها تقدیر و تشکر می‌کنیم. در تقویم ۵ مرداد و سال ۵۸ لولین نماز جامعه توسط مرحوم آیت الله طالقانی اقامه شد و بعد از آن این فریضه عبادی و سیاسی در سایر شهرها اقامه و در بیش از ۱۵۰۰ نقطه کشور اقامه می‌شود در ۵ مردادماه سالروز عملیات مرصاد یاد شده است. در عملیات مرصاد منافقین متحمل شکست جبران ناپذیری شدند.

وی به ۹ مردادماه و سالروز انتقال خون به عنوان مرجعی برای توزیع و تامین خون است اشاره کرد و گفت: این هفته را تبریک می‌گوییم یکی از کارهای ارزشمند اهدای خون به بیمارانی که نیاز دارند است.

امام جمعه شهر یاسوج به شهادت آیت شیخ فضل الله نوری در سال ۱۲۸۸ هجری اشاره کرد و گفت: او از علمایی بود که مخالف مشروطه خالص بودن و می فرمود مشروطه با مطابق شرع و دین اسلام باشد. او در نهضت مشروطه بیان کردند مشروطه باید مشروعه باشد. علمای میرزای شیرازی و سید حسن مدرس که سیاست ما را دینی اعلام کردند یعنی سیاست ما دیانت ما است و آنها پیشقراولان مبارزه با ظلم و ستم و استکبار بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حکمتی نیک ادامه داد: در دوران قاجار بخشی از خاک کشور به بیگانگان واگذار شد، در آن دوران امیر کبیر نقل می کند وقتی به فرنگ و انگلیس رفته بودیم، ملکه انگلیس خطاب به شاه ایران آیا شما نیروهای به این قدرت دارید ناصرالدین شاه گفت ما علمایی داریم تا فتوا می‌دهند در برابر ظلم و ستم و بیگانه می‌ایستند. امروز گسترش انقلاب اسلامی با سکانداری رهبر انقلاب، دانشجویان بلژیک و هیئت های علمی و دانشگاهی پیام تشکر از رهبر معظم انقلاب و راه او را وسیله‌ای برای ایستادگی در برابر رژیم صهیونسیتی می‌دانند.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار