رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/06/18 Sunday - 2024 08 September الأحد ، 5 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-05-05 14:29 شماره خبر : 6060 https://sobhezagros.ir/short/4xRYx 0
بلوط‌های زاگرس فریادرس می‌خواهند؛

بلوط‌های باشت در چند روز اخیر در محاصره آتش بودند و همنوعانشان نیز در چند روز گذشته در کوه سیاه در آتش سوختند و امروز خلبانان هوانیروز ارتش، سپاه، نیروهای بسیج و طبیعت دوستان به کمک آنان شتافتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» آتش گرفتن و سوختن بلوط‌ها در دامان دنا از قله‌های دنا تا منطقه حفاظت‌شده خائیز و شلال دون و حتی کوه سیاه لنده، بلاهایی است  که در این سال‌ها بر سر درختان سر به فلک کشیده زاگرس آمده است. 

ایستاده در آتش

همان جنگل‌هایی که همیشه در کتاب‌های درسی می‌خواندیم که از شمال غرب تا جنوب شرق کشور کشیده در حال حاضر به دلیل استفاده نادرست و بهره‌برداری بی‌رویه، خشک‌سالی‌های پی‌درپی و بی‌توجهی به آن‌ها، حال‌وروز خوبی ندارند و درنتیجه آن، این جنگل‌ها دچار ضعفی اکولوژیک شده‌اند و تعادل زیستی منطقه به‌هم‌خورده است.

حکایت درختان بلوط و طبیعت بکر سرزمین چهارفصل کهگیلویه وبویراحمد امروز بسیار سهمگین و نگران‌کننده است، روزی این درختان طعمه حریق می‌شوند، روزی تبر هیزم‌شکن کمر آن را خم می‌کند و روزی پروانه بلوط خوار خونشان را می‌مکد و امروز هم آتش گُر گرفته تابستان به جان آنان افتاده است.
 

خلبانان هوانیروز به کمک بلوط‌های خامی شتافتند

آتش‌سوزی‌ها، چرای دام، هجوم آفت و عدم عزم ملی موجب شده است تا جنگل‌های بلوط در زاگرس این روزها حال خوبی نداشته باشند، هرچند برخی از دوستداران محیط‌زیست یکی از دلایل این آتش‌سوزی‌ها را رشد بیش‌ازاندازه علف‌های وحشی و پیوار شدن آن‌ها در تابستان می‌دانند، مسئله که به‌واسطه نبود چرای دام در طبیعت رخ‌داده است و امروز خشم آتش‌بر طبیعت زیبای سرزمین چهارفصل چیره شده است.

زاگرس در خطر نابودی

زاگرس که از آن به‌عنوان یکی از نقاط استراتژیک و مهم کشور با اکوسیستمی منحصربه‌فردی یاد می‌شود در این زیست‌گاه طبیعی با بیش از ۶ میلیون هکتار فضای جنگلی زندگی می‌کنند و طبق آمارها قریب به ۵۰ درصد دام کشور در این منطقه تأمین می‌شود. 

این جنگل‌ها علاوه بر تأمین بیش از ۴۰ درصد آب شیرین کشور، بیش از دوهزار گونه گیاهی و دارویی را در دل خود جای‌داده و البته وجود درختان بلوط به‌عنوان نماد مقاومت در این منطقه از ویژگی‌های شاخص جنگل‌های زاگرس هستند.

خلبانان هوانیروز به کمک بلوط‌های خامی شتافتند

حال در چند روز اخیر شاهد آتش سوزی مهعیب و سوزان در جنگل های خامی باشت  و شلال دون هستیم ، جنگل هایی که روزی البرز برایشان فدا شد تا زاگرس زنده بماند و امروز می بنیم که خلبانان هوانیرو با استمداد از مردم و طبیعت دوستان میخواهند تا به کمک این بلوط های کهنسال بشتابند.

در چند روز اخیر شاهد حضورهمه جانبه نیروهای سپاه، بسیج وطبیعت دوستان و مردم برای خاموشی آتش سوزان این جنگل های زیبا هستیم، هرچند به گفته رئیس ستاد بحران استانداری استان، این آتش سوزی ها مهار شده است، اما گرمای سوزان هوا باز شاید آتشی دوباره در این جنگل ها فوران کند.

۳۰ سورتی پرواز از سوی بالگردهای هوانیروز

در همین راستا سرپرست تیم اعزامی هوا نیروز ارتش به باشت گفت: ۳۰ سورتی پرواز از سوی بالگردهای هوانیروز برای اطفای حریق جنگل‌های باشت انجام شد.

داریوش مرادی افزود: با اعلام و درخواست مسئولان استانی و شهرستانی ۲ فروند از بالگردهای ۲۱۴ هوانیروز برای کمک به اطفای حریق در جنگل‌های باشت اعازم شد و توانستیم با همراهی مردم ، نیروهای امدادی و مدیریت بحران استان این آتش سوزی گسترده را مهار کنیم.

وی بیان کرد: ۳۰ سورتی پرواز برای جابه جایی امدادگران به ارتفاعات کوه لار، کوهسرک، خامی، شاه بهرام و شادگان محل آتش سوزی در شهرستان باشت انجام شده است.

مردای اظهارکرد: در این پروازها بیش از ۱۲۰ نفر از امدادگران به محل حادثه در ارتفاعات سخت گذر کوه لار، شادگان کوهسرک، خامی و شاه بهرام باشت انتقال داده داده شدند.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار