رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
سرپرست اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه‌وبویراحمد خبرداد:

سرپرست اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از۶۵ دستگاه آمبولانس و تمام ظرفیت‌های پیش بیمارستانی اورژانس ۱۱۵ به صورت شبانه‌روزی و در همه ایام سال آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» محمدامین نیکویی نژاد قبل از خطبه‌های امروز نمازجمعه شهر یاسوج مطرح کرد: مفتخر هستم که به‌عنوان عضوی از نظام سلامت کشور و دانشگاه علوم پزشکی استان در محضر شما عزیزان هستیم، در هفته‌ای که گذشت روز ۲۶ شهریورماه به مناسبت روز ملی فوریت‌های پزشکی را داشتیم که این روز را خدمت مردم عزیزمان و همکاران گمنام و پرتلاشم در جای‌جای استان این مناسبت را تبریک عرض می‌کنم.

سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاریخچه و سرمنشأ راه‌اندازی اورژانس پیش بیمارستانی یا تعبیر دیگری که در میان مردم مرسوم است اورژانس ۱۱۵ کشور، برمی‌گردد به یک حادثه‌ای در سال ۱۳۵۳ که سقف یکی از سالن‌های انتظار فرودگاه مهرآباد در اثر ارتعاشات ناشی از موتورهای جت در باند پرواز دچار آسیب و ریزش شد و در این حادثه بیش از شانزده نفر از مردم جان خودشان رو از دست دادند و ده‌ها نفر مجروح شدند.

وی در ادامه گفت: نبود یک سیستم مشخص برای مداوای بیماران در صحنه حادثه و انتقال آنها به مراکز بهداشتی درمانی همگان را به این فکر فروبرد که یک سیستم تعریف‌شده و منسجمی برای پر کردن این خلأ در کشور ایجاد شود، در آن زمان در دنیا سه تا کشور از سیستم اورژانس پیش بیمارستانی بهره‌مند بودند.

نیکویی نژاد خاطرنشان کرد: متخصصان و پزشکان از کشور ما جهت انتقال تجربیات به این کشورها سفر کردند و نهایتاً در سال ۱۳۵۴ اولین مرکز اورژانس در تهران راه‌اندازی شد و در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در مداوای اقدامات سرکوبگرانه رژیم سابق و انتقال این عزیزان و ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به این مجموعه‌ها و انقلابیون داشتند.

وی به خدمات اورژانس ۱۱۵ در جنگ تحمیلی اشاره کرد و بیان داشت: هم‌زمان با شروع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس این ظرفیت اغلب به سمت جبهه‌های جنگ و مجروحیت‌های ناشی از جنگ تحمیلی گسیل شد و نهایتاً در دهه هفتاد با تصویب طرح پوشش فراگیر خدمات فوریت‌های پزشکی یک مسیر جدیدی را آغاز کرد.

سرپرست اورژانس ۱۱۵ استان عنوان کرد: استان ما در اواخر دهه شصت یک پایگاه اورژانس در مرکز استان و بعد در دهه هفتاد هم در گچساران و دهدشت پایگاه اورژانس را راه‌اندازی کرد و در دهه هشتاد این مسیر رشد و توسعه چشمگیری داشت و در این سال‌های متمادی اتفاقات بسیار خوبی در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی در کشور و به‌تبع آن در استان ما اتفاق افتاد.

نیکویی نژاد تأکید کرد: ما اکنون در سطح استان از ممبی در بهمئی تا کاکان در بویراحمد، از پایگاه منطقه زیلایی تا پایگاه بی‌بی‌حکیمه (س) در شهرستان گچساران ۵۴ پایگاه اورژانس داریم، همه نقاط استان ما تحت پوشش خدمات فوریت‌های پزشکی است.

وی اظهار داشت: ما حدود چند ماه از نعمت اورژانس هوایی محروم بودیم که با پیگیری‌هایی که در همه سطوح صورت گرفت در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲ پایگاه اورژانس هوایی ما فعال شد در یاسوج مستقر است و امروز یکی از قدرتمندترین بالگردهای کشور را با تیم پروازی کاملاً مجرب در اختیار داریم.

نیکویی نژاد به خدمات اورژانس ۱۱۵ در مناطق صعب‌العبور اشاره کرد و گفت: باتوجه‌به کوهستانی و مناطق صعب‌العبور و زیست عشایری مردم عزیز ما خدمات اورژانس هوایی در ماه‌های اخیر بسیار محسوس و چشمگیر بود و مأموریت‌های حیات‌بخش را در این چند ماه اخیر انجام داده است.

سرپرست اورژانس ۱۱۵ در ادامه بیان کرد: یک دستگاه اتوبوس آمبولانس داریم که با ظرفیت انتقال بیش از ۱۰ مصدوم به‌صورت هم‌زمان می‌تواند در حوادثی با مصدومین انبوه کمک شایانی به حفظ توان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی استان کند، در تلاش هستیم ۲ دستگاه دیگر ناوگان اتوبوس آمبولانسی به ظرفیت استان یکی برای شهرستان کهگیلویه دیگری هم برای شهرستان گچساران اضافه کنیم.

نیکویی نژاد اضافه کرد: سه دستگاه موتورلانس داریم که در مواقع ترافیک سنگین شهری و انسداد مسیرها می‌تواند زمان رسیدن بر بالین بیماران را کاهش بدهد تا این‌که همکاران ما با آمبولانس بر بالین بیمار برسند، تعداد ۶۵ دستگاه آمبولانس سبک داریم که همه این ظرفیت‌ها به‌صورت ۲۴ ساعته و در همه ایام سال در اختیار مردم عزیزمان است. در سال گذشته در دهه فجر یک پایگاه اورژانس در محور مواصلاتی پاتاوه دهدشت که نقاطی استراتژیک ما بوده است به جهت افزایش بار ترافیکی و فزونی حوادث است راه‌اندازی کردیم، یک پایگاه در شهر یاسوج افتتاح شد.

وی در آخر به رفع مشکل ارتباطی بین مردم و اورژانس ۱۱۵ اشاره کرد و افزود: درگذشته مردم عزیزمان گاهی با اورژانس ۱۱۵ تماس می‌گرفتند که به دلیل زیرساختی و مخابراتی این تماس‌ها با اختلال جدی مواجه بود در دهه فجر سال ۱۴۰۲ شبکه فیبر نوری را پیاده کردیم که خوشبختانه از آن موقع به بعد دیگر هیچ اختلالی در ارتباط مردم با اورژانس ۱۱۵ به وجود نیامده است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار