رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-30 01:18 شماره خبر : 7340 https://sobhezagros.ir/short/Vl3xn 0
صبح زاگرس گزارش می‌دهد؛

دو دهه از معضل محور ارتباطی سی سخت به کریک می‌گذرد و همچنان بخشی از این مسیر خاکی و با وضعیت نامطلوب باقی مانده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»سی سخت مرکز شهرستان دنا ملقب به سرزمین برف و آفتاب یکی از توریستی‌ترین مناطق کهگیلویه وبویراحمد و جنوب کشور محسوب می‌شود که ازلحاظ زیرساختی نیاز به توجه بیشتر مسئولان است.

در سال‌های اخیر به موضوع جاده‌سازی در سی سخت توجه ویژه‌ای شده که در این خصوص می‌توان به احداث دو تونل به طول رفت‌وبرگشت، پل بزرگ سی سخت و پروژه تعریض محور یاسوج به سی سخت اشاره کرد.

شهر توریستی سی سخت مرکز شهرستان دنا در کوهپایه‌های رشته‌کوه دنا و در ۳۵ کیلومتری شمال یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که به دلیل آب‌وهوای مطلوب و طبیعت بکر سالانه میزبان گردشگران زیادی است. 

باوجود طبیعت بکر و جاذبه‌های گردشگری یکی از دلایل عدم توسعه‌یافتگی این شهر توریستی، نبود محور ارتباطی مطلوب و ایمن است که شهروندان و گردشگران را با چالش‌هایی روبرو کرده است. یکی از محورهای ارتباطی مرکز شهرستان دنا مسیری است که از روستای بیاره و کریک از آن می گذرد و به محور ترانزیتی یاسوج به اصفهان متصل می‌شود. 

 اکنون باگذشت حدود ۲ دهه از معضل محور ارتباطی سی سخت به کریک و اتصال آن به محور یاسوج به پاتاوه، همچنان بخشی از این مسیر به‌صورت خاکی و با وضعیت نامطلوب باقی‌مانده است.

ماجرای دو دهه بلاتکلیفی پروژه‌ای مهم در دنا

سال گذشته با پیگیری‌های رسانه‌ای و همت مسئولان وقت و رایزنی‌های صورت‌گرفته بخشی از معارضات اجتماعی این محور حل شد و حدود ۳۰۰ متر از این مسیر ۴۰۰ متری بهسازی و آسفالت شد. 

این محور که یکی از راه‌های دسترسی به شهر سی سخت است با بارش باران وضعیت نامطلوبی به خود گرفته و گل‌ولای بخشی از آن را محصور می‌کند و مشکلاتی برای تردد شهروندان و مسافران به وجود می‌آورد. 

باید بدانیم جاده کمربندی کریک به سی سخت در سال ۸۲عملیات اجرایی و نقشه‌برداری آن شروع شد و در سال ۸۴ با پیشرفت قابل‌توجهی آغاز و تا سال ۸۸ ادامه داشت و از سال ۸۸تاکنون به دلایلی ازجمله معارضات و راکد ماندن کار اجرایی و پیشرفت میدانی این پروژه به کما رفت تا اینکه در سال93 با پیشرفت قابل‌توجهی شروع به فعالیت دوباره کرد و تا حدودی عملیات اجرایی آن پیشرفت داشت.

این پایگاه خبری آخرین وضعیت این محور ارتباطی را از زبان فرماندار دنا جویا شده است. 

پارسا شعبانی دراین‌خصوص گفت: مالک این زمین چند سال پیش علیه راهداری شکایت و در دیوان به نفع وی رای صادر شده است و این حکم محکمی است دردشت اسن شخص، ما طی چندین جلسه دیدار و گفتگو و تشکیل چندین جلسه شورای تأمین و استفاده از قوه قهریه موفق به کسب رضایت وی نشدیم. ضمن اینکه استعلاماتی را از منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی در دست داریم  و یک متراژی را نیز در اختیار ما قرارداده‌اند، طبق آن حدود ۴ هزار متر از این زمین در حوزه زراعی است؛ ولی ادعای صاحب زمین مبنی بر ۱۷ هزار متر در این حوزه است، بر اساس استعلامات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی بخش عظیمی از این زمین در حوزه منابع ملی بوده؛ ولی حکم صادره گذشته دلیل محکم تری بر این شده است.

فرماندار دنا افزود: به علت درخواست‌ها و مطالبات مردمی که به‌دفعات به ما می‌رسید با وسایل و تجهیزات در محل برای رفع این معضل حاضر شدیم؛ ولی به دلیل مستندات قانونی که صاحب زمین در اختیار داشت دستگاه قضا و به‌خصوص دادستان اظهار کردند که نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و اجازه شروع فعالیت را به ما ندادند. 

شعبانی گفت: نهایتاً ما از ماده ۹ در قوانین راه و شهرسازی مبنی بر اینکه هر جا به‌خاطر خدمات‌رسانی عمومی باعث ضرر بر مردم شود راه و شهرسازی مکاتبه‌ای با وزیر انجام می‌دهد و وزیر نیز طبق اختیاراتی که دارد مکاتبه‌ای با دادگستری و منطقه انجام خواهد داد که طبق آن اقدام شود و بعداً شخص متقاضی که مطالبه دارد از نظر قانونی پیگیر و مطالبه‌اش دریافت شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر مکاتبات راه و شهرسازی با وزیر صورت‌گرفته است و ما منتظر آخرین مرحله کار یعنی جواب ماده ۹ هستیم. 

وی همچنین اظهار کرد: به‌خاطر تغییر دولت و جایگزین‌شدن وزیران، این امر باعث تاخیر شده است، شخص صاحب زمین نیز می‌تواند طبق قانون پیگیر حقوق قانونی خود باشد و این بر عهده راه و شهرسازی است که حق وی را پرداخت کند.

لازم به ذکر است؛ این جاده مهم و حیاتی در قلب شهرستان دنا که می‌توانست نویدبخش روزهای شکوفایی توریستی سی سخت باشد و مسیری میانبر جهت دسترسی به محور یاسوج به اصفهان بوده و با عبور از روستای توریستی بیاره و کریک به پاتاوه می‌رسد، حال بعد از قریب دو دهه به دلایل برخی مسائل معارضین از سوی مالکان باغات هم‌جوار عملیات اجرایی و پایانی آن صورت نگرفته است

انتهای خبر

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار