رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
حجت‌الاسلام پیش‌ قدم:

حجت الاسلام و المسلمین حمزه پیش قدم گفت: حضرت زینب (س) بهترین الگو برای بانوان جامعه ما است زیرا که نشان داد که یک زن در عین پایبندی به خانواده، می‌تواند در اجتماع هم در مواقع نیاز، حضور فعال و مؤثر داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حمزه پیش قدم در گفتگو با پایگاه تحلیل و اطلاع‌رسانی صبح زاگرس در تبیین نقش حضرت زینب (س) در واقعه کربلا و معرفی الگویی برای بانوان مسلمان گفت: مهمترین سؤال بشر بعد از سده بیستم می‌تواند این باشد که چرا باید پایبند به دین باشد و دینداری چه نقش و جایگاهی برای بشر در هر عصر و دوره دارد برای پاسخ دادن به این سؤال ابتدا باید فلسفه ارسال رسل، کتب هدایت و آگاهی، و شکل‌گیری حاکمیت دینی را دانست.

کارشناس امور مذهبی در کهگیلویه و بویراحمد گفت: هدایت یعنی اینکه انسان‌ها تحت لوای دین، به رستگاری و یا همان حیات طیبه دست پیدا کنند و آگاهی یعنی رسیدن به نهایت بندگی در برابر خالق که به تعظیم و پرستش منجر می‌شود و حاکمیت یعنی شکل‌گیری نظام بر پایه احکام و دستورات دین که منجر به رشد و توسعه دنیا و آخرت و جسم و روح انسان می‌گردد.


وی ادامه داد: بنابراین وجود کتب و رسول از ضروریات مهم زندگی بشریت است لذا با این تفکر، دین نقش اصلی را برای هدایت عهده دار می‌شود و سعادت با دینداری تحقق پیدا می‌کند.


این کارشناس مذهبی تصریح کرد: اما طرف مقابل این سه هدف خلقت، یعنی هدایت، آگاهی و حاکمیت الهی در برابر گمراهی، جهل، و حاکمیت غیر دینی است که عده‌ای تحت فرمان شیطان به دنبال تحقق این نوع حاکمیت هستند که انسان را از رشد و تعالی معنوی بازداشته و در ورطه هلاکت و نابودی می‌اندازند.


او تأکید کرد: خداوند خالق و رازق همه نعمت‌ها است و یکی از نعمت‌های پروردگار عالم همین ارسال رسل و کتب هدایت برای بشریت جهت نیل به سعادت و رستگاری است.


حجت الاسلام و المسلمین پیش قدم با بیان اینکه ارسال رسل و کتب هدایت برای بندگان حجت است، اما در بحث انبیاء آنچه که برای انسان حجت است فعل و قول و عمل است، گفت: یعنی آنچه که از پیامبر سر می‌زند در گفتار و سیره عملی به عنوان حجت شرعی است که بشر باید مطابق آن حرکت کند بنابراین انبیاء و صالحان به عنوان الگوی‌های الهی برای بشر هستند که همچون چراغی روشن فراروی انسان‌ها، راه‌های سعادت و رستگاری را برای انسان پدیدار می‌سازند.


وی در ادامه به نقش حضرت زینب به عنوان الگویی برای زنان اشاره کرد و گفت: یکی از کسانی که می‌تواند به عنوان الگویی ممتاز برای زنان در جامعه اسلامی قرار گیرد، پیغام‌آور و حماسه ساز واقعه کربلا، حضرت زینب (س) است که ضمن پاسداری از حادثه کربلا نقش به سزایی در زنده نگه داشتن این حادثه داشتند زینبی که تربیت شده مکتب پیامبر وآقا‌امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) بود.

وی تأکید کرد: حضرت زینب (س) می‌تواند به عنوان یک الگوی موفق در سیاست، علم، حجب، حیا به جامعه معرفی شود.


وی ادامه داد: حضرت زینب (س) دارای اوصاف جدّه‌اش حضرت خدیجه (س) بود، این بانوی باعظمت افزون بر ویژگی‌هایی مانند عفّت، صبر، عقیله بنی هاشم، عالمه غیرمعلَّمه و شریکةالحسین بودن، نقش سرنوشت‌سازی در نهضت کربلا و حفظ این قیام عظیم داشت.


وی در پایان گفت: یکی از وظایف اصلی حضرت زینب سلام الله علی‌ها در جریان حادثه کربلا، پیام‌رسانی بود بز همین اساس سیر مطالعاتی حادثه کربلا نشان می‌دهد که یک زن هم می‌تواند پرچمدار و پاسدار یک نهضت بزرگ باشد و از حریم آل الله محافظت کند از این رو حضرت زینب (س) بهترین الگو برای بانوان جامعه ما است زیرا که نشان داد که یک زن در عین پایبندی به خانواده، می‌تواند در اجتماع هم در مواقع نیاز، حضور فعال و مؤثر داشته و مدافع ارزش‌ها و احکام الهی باشد.

انتهای پیام/
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار