
عدم درنظرگرفتن روشنایی در تونلهای مسیر پاتاوه به دهدشت و ایمن نشدن برخی از مسیر های این جاده زنگ خطر تصادفات منجر به فوت را به صدا درآورده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»، جاده ملی پاتاوه- دهدشت که پس از ۲۶ سال معطلی، سرانجام با اولویتگذاری و ابتکار بجای دولت در سفر دوم رئیسجمهور به استان(تیر سال جاری) بهرهبرداری شد نویدبخش روزهای خوب برای سرزمین دنا را میداد که با افتتاح این کریدور مهم شمال به جنوب رخت محرومیت این منطقه دور شود و ورزهای درخشان توسعه برای آن نیز تداعی شود.
از سویی دیگر موقعیت مسیر ارتباطی پاتاوه-دهدشت که بیشترین ارتباطات درون استانی را پوشش میدهد و از طرفی محور انتخابی رانندگان برای گذر کردن و سفر کردن به استانهای فلات مرکزی و جنوبی کشور قرارگرفته امروز نیازمند چارهجویی فوری و تکمیل نواقص این مسیر است.
چرا پاتاوه_دهدشت زود پیر شد!
این محور بسیار مهم که26سال صرف به پایان رساندن آن شد و به دلیلی قرار گرفتن این مسیر در دل کوهستانهای پرپیچوخم سرزمین زاگرس با چندین تونل مهم و اجرای چندین پل به یکی از مهمترین جادههای جنوبی کشور معروف شده است، امروز همچنان دارای نقایصی است که باید برطرف کردن آن با گامهای اصولی و ایجاد بسترهای لازم این نقاط مرتفع شوند تا خوشی افتتاح و به بهرهبرداری رسیدن این جاده حیاتی در کام مردم تلخ نشود.
این مسیر دلربا و خاطرهانگیز که در هرکدام از فصلهای آفتابی و زمستانی با داشتن منظرههای زیبا و چشمنوازی انتخاب و اولویتی برای رانندگان است، محوری پرتردد امروز لقب گرفته است که نهتنها برخی از شهرستانهای استان را از بنبست خارج کرده بلکه ۴۰۰ روستای محروم همجوار این جاده بهرهمند شدهاند.
مسیری بااینهمه ظرفیت که نهتنها فاصله بین مرکز استان با دیگر شهرستانها و بلکه با استانهای همجوار را کاهش داده، نیازمند توجه و اولویت دادن بجا و بهنگام برای ایمنسازی است.
از سویی دیگر به دلیل قرار گرفتن موقعیت توپوگرافی و گذر کردن این مسیر کوهستانی از دل کوهها و درهها، دارای نقاط حادثه خیر و ناایمن است که علاوه بر این مشکلات، خطر ریزش کوه و رانش زمین در برخی از نقاط وجود دارد که نیازمند چارهاندیشی و آیندهنگری است.
جاده ای پرتردد، اما همچنان پرخطر؟
این مسیر پرتردد که روزانه بر شلوغی رفتوآمدها افزایشیافته ،متأسفانه امروز دچار حوادث ناگواری است که به دلیل نبود روشنایی برخی از تونلهای وحشت آن و وجود پیچهای ناایمن و نقاط حادث خیز،نبود برخی علائم رانندگی در برخی از مکانهای این مسیر و حتی نبود کار دریل در برخی از مسیر خطرناک آن امکان خطرهای حوادث زیادی در آن وجود دارد، بنابراین بیان کردن و هشدار دادن کاهش سرعت رانندگی توسط مسئولان دردی را دوا نمیکند.
پروژه بزرگ ملی پاتاوه - دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا - سمیرم - بهبهان است که ارتباط استانهای جنوب کشور ازجمله خوزستان را به استانهای مرکزی ایران برقرار میکند و نقطه ثقل و میانبر بین استانهای قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور بهحساب میآید و با توجه به پرتردد بودن این مسیر نبودن ،اینگونه امکانات در این مسیر میتوانند روزهای بغرنجی را رقم بزند.
۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ متر و تعداد ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحیشده است.
باوجوداینکه هزینههای کلان از بودجه ملی در این محور صرف شده بلکه روند رو به عقب به خود گرفته و باید به اصلاح آن پرداخته شود.
طبق برآوردهای صورت گرفته از محل اعتبارات استانی و ملی بیش از ۹ هزار میلیارد تومان برای اتمام آن هزینه شده است تا سبب اتصال شهرستانهای جنوبی استان و کوتاه شدن مسافت و اثرگذار در صنعت حملونقل و ترانزیت و مزیتهای اقتصادی باشد.
در کنار تلاشهای صورت گرفته برای این پروژه ملی و افتتاح رسمی آن برخی مشکلات جانبی ازجمله روشنایی در تونلها میتواند اثرات ارزشمند احداث این پروژه ملی را با مشکل مواجه کند و سبب ایجاد خطرات احتمالی برای خودروهای عبوری از این مسیر ارتباطی شود.
انتهای خبر/
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- تغییر فرمانده انتظامی کهگیلویهوبویراحمد
- بازگشت به زادگاه پس از ۸۸ سال
- آبشار یاسوج؛ روایتگر جریان زندگی سرزمین زاگرس
- توضیحات دادستان یاسوج در رابطه با یک قتل
- یک کهگیلویهوبویراحمدی مدیرکل بنیاد مسکن تهران شد
- رئیس اداره دامپزشکی بهمئی منصوب شد
- تغییرات مدیریتی در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
- پل مکانیزه یاسوج؛ رویایی ناتمام برای شهروندان
- سقوط از کوه ماغر یک مصدوم برجا گذاشت
- خداحافظ آقای قاضی
- ستارههای درخشان بهمئی؛ از تلاش تا تقدیر
- تغییرات مدیریتی در ایستگاه جهاد کشاورزی کهگیلویه
- ادارهای بدون مدیر و سرپرست در بهمئی
- فوت قاضی خوشنام دادگستری کهگیلویهوبویراحمد
- گامی مؤثر در حذف خردهفرهنگهای اشتباه
- علت اولیه سانحه رانندگی قضات کهگیلویهوبویراحمدی
- توهین وقیحانه فرماندار شیراز به پرفسور ملک حسینی
- وعده صادق ۱، زلزلهای در قلب رژیم صهیونیستی
- همایش تجلیل از مقام معلم در بهمئی
- تقدیر خاص معاون استاندار از خدمات جاودان سیرت
- برکت وجود حرم مطهر امام رضا(ع) در ایران
- برداشت ۳۵۰۰ تن گندم و جو در لنده
- الزام استفاده از انرژیهای پاک در کهگیلویهوبویراحمد
- برپایی میز خدمت مسئولان در روستای «مالشیخ» لنده
- برگزاری جشن میلاد امام رضا(ع) در شهر بوستان
- معضل وانتبارهای میوه فروش در باشت
- جشن تجلیل از دانشآموزان دیروز و معلمان امروز
- توزیع صبحانه سالم بین دانشآموزان مدارس باشت
- تعطیلی پنجشنبهها در کهگیلویهوبویراحمد
- مردی که استاد اخلاق و عالِم عامل بود
- ضرورت اصلاح و تکمیل زنجیره تولید
- ساماندهی فلکه جهاد یاسوج در دست انجام
- مطالبات کارگران طرح آبرسانی گچساران پرداخت شد
- زخم کاری سودجویان بر پیکر پارک جنگلی
- خادمان رضوی در خانه شهدای حرم شاهچراغ
- یک کهکیلویهوبویراحمدی معاون وزیر شد
- تغییر ساعت کاری ادارات از شنبه ۲۰ اردیبهشت
- تقلب میلیاردی خیاطی در کهگیلویهوبویراحمد
- امضای تفاهمنامه همکاری دستگاه قضائی و سپاه فتح
- فریاد بیامان روستای خاناحمد باشت از نبود آب
- اجرای ۲۰ کیلومتر خطوط اینترنت پرسرعت در لنده
- طارمی با اینتر به فینال لیگ قهرمانان رفت
- پاسخ یمن به اسرائیل ویرانگر خواهد بود
- چهارپایان سرگردان بهمئیها را کلافه کردهاند
- درد دل روستائیان با مدیرعامل آب کشور
- تجلیل از پرچمداران جبهه علم در بهمئی
- معلمی؛ جهادی مقدس در راه روشنگری
- همایش تجلیل از مقام معلم در بهمئی
- کوهپیمایی کارکنان سپاه در منطقه کوهگل
- احداث بیمارستان پاتاوه؛ وعدهها در برابر واقعیتها
- مشاهده بیشتر