رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
پاتاوه_دهدشت زود پیر شد؛

عدم درنظرگرفتن روشنایی در تونل‌های مسیر پاتاوه به دهدشت و ایمن نشدن برخی از مسیر های این جاده زنگ خطر تصادفات منجر به فوت را به صدا درآورده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی  «صبح زاگرس»، جاده ملی پاتاوه- دهدشت که پس از ۲۶ سال معطلی، سرانجام با اولویت‌گذاری و ابتکار بجای دولت در سفر دوم رئیس‌جمهور به استان(تیر سال جاری) بهره‌برداری شد نویدبخش روزهای خوب برای سرزمین دنا را می‌داد که با افتتاح این کریدور مهم شمال به جنوب رخت محرومیت این منطقه دور شود و ورزهای درخشان توسعه برای آن نیز تداعی شود.

از سویی دیگر موقعیت مسیر ارتباطی پاتاوه-دهدشت که بیشترین ارتباطات درون استانی را پوشش می‌دهد و از طرفی محور انتخابی رانندگان برای گذر کردن و سفر کردن به استان‌های فلات مرکزی و جنوبی کشور قرارگرفته امروز نیازمند چاره‌جویی فوری و تکمیل نواقص این مسیر است.

چرا پاتاوه_دهدشت زود پیر شد!

این محور بسیار مهم که26سال صرف به پایان رساندن آن شد و به دلیلی قرار گرفتن این مسیر در دل کوهستان‌های پرپیچ‌وخم سرزمین زاگرس با چندین تونل مهم و اجرای چندین پل به یکی از مهم‌ترین جاده‌های جنوبی کشور معروف شده است، امروز همچنان دارای نقایصی است که باید برطرف کردن آن با گام‌های اصولی و ایجاد بسترهای لازم این نقاط مرتفع شوند  تا خوشی افتتاح و به بهره‌برداری رسیدن این جاده حیاتی در کام مردم تلخ نشود.

این مسیر دلربا و خاطره‌انگیز که در هرکدام از فصل‌های آفتابی و زمستانی با داشتن منظره‌های زیبا و چشم‌نوازی انتخاب و اولویتی برای رانندگان است، محوری پرتردد امروز لقب گرفته است که نه‌تنها برخی از شهرستان‌های استان را از بن‌بست خارج کرده بلکه ۴۰۰ روستای محروم هم‌جوار این جاده بهره‌مند شده‌اند.

مسیری پرتردد، اما همچنان پرخطر

 مسیری بااین‌همه ظرفیت که نه‌تنها فاصله بین مرکز استان با دیگر شهرستان‌ها و بلکه با استان‌های هم‌جوار را کاهش داده، نیازمند توجه و اولویت دادن بجا و بهنگام برای ایمن‌سازی است.

 از سویی دیگر به دلیل قرار گرفتن موقعیت توپوگرافی و گذر کردن این مسیر کوهستانی از دل کوه‌ها و دره‌ها، دارای نقاط حادثه خیر و ناایمن است که علاوه بر این مشکلات، خطر ریزش کوه و رانش زمین در برخی از نقاط وجود دارد که نیازمند چاره‌اندیشی و آینده‌نگری است.

جاده ای پرتردد، اما همچنان پرخطر؟

 این مسیر پرتردد که روزانه بر شلوغی رفت‌وآمدها افزایش‌یافته ،متأسفانه امروز دچار حوادث ناگواری است که به دلیل نبود روشنایی برخی از تونل‌های وحشت آن و وجود پیچ‌های ناایمن و نقاط حادث خیز،نبود برخی علائم رانندگی در برخی از مکانه‌ای این مسیر و حتی نبود کار دریل در برخی از مسیر خطرناک آن امکان خطرهای حوادث زیادی در آن وجود دارد، بنابراین بیان کردن و هشدار دادن کاهش سرعت رانندگی توسط مسئولان دردی را دوا نمی‌کند.

 پروژه بزرگ ملی پاتاوه - دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا - سمیرم - بهبهان است که ارتباط استان‌های جنوب کشور ازجمله خوزستان را به استان‌های مرکزی ایران برقرار می‌کند و نقطه ثقل و میانبر بین استان‌های قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به‌حساب می‌آید و با توجه به پرتردد بودن این مسیر نبودن ،این‌گونه امکانات در این مسیر می‌توانند روزهای بغرنجی را رقم بزند.

مسیری پرتردد، اما همچنان پرخطر

۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ متر و تعداد ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی‌شده است.

 باوجوداینکه هزینه‌های کلان از بودجه ملی در این محور صرف شده بلکه روند رو به عقب به خود گرفته و باید به اصلاح آن پرداخته شود.

 طبق برآورد‌های صورت گرفته از محل اعتبارات استانی و ملی بیش از ۹ هزار میلیارد تومان برای اتمام آن هزینه شده است تا سبب اتصال شهرستان‌های جنوبی استان و کوتاه شدن مسافت و اثرگذار در صنعت حمل‌ونقل و ترانزیت و مزیت‌های اقتصادی باشد.

در کنار تلاش‌های صورت گرفته برای این پروژه ملی و افتتاح رسمی آن برخی مشکلات جانبی ازجمله روشنایی در تونل‌ها می‌تواند اثرات ارزشمند احداث این پروژه ملی را با مشکل مواجه کند و سبب ایجاد خطرات احتمالی برای خودرو‌های عبوری از این مسیر ارتباطی شو‌د.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار