
سالهاست که خودروهای شوتی با سرعتهای وحشتناک و کابوسوار امنیت مردم کهگیلویه و بویراحمد و مسافران را به خطر انداختهاند و زوزه وحشتناک این خودروها در محورهای مواصلاتی به جزء ترس چیز دیگری را نشان نمیدهد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» همه میدانیم که جادههای کهگیلویه و بویراحمد بسیار پرخطر و پرمخاطره هستند و علاوه بر این مسئله قرار گرفتن این استان در یک شاهراه ارتباطی باعث شده که جادههای این استان به محلی برای تاختوتاز خودروهای شوتی تبدیلشده که با سرعت سرسامآور خود هرروز یک حادثه وحشتناک را رقم میزنند و باعث یک بحران در این سرزمین شدهاند.
تاختوتاز شوتیها در جادههای کهگیلویه و بویراحمد
باید بدانیم به دلیل قرار گرفتن کهگیلویه وبویراحمد در مسیر کریدور شمال به جنوب ترافیک بسیار سنگینی امروز در بیشتر محورهای این استان در حال جریان است و پرترددترین جادههای این استان در شهر یاسوج چند محور یاسوج به اصفهان، جاده پاتاوه به دهدشت و حتی جاده بالامیدان به یاسوج بوده که بیشترین مسیر شوتیها نیز در این محورهای مهم و مواصلاتی است.
از سویی دیگر این محورهای مهم مواصلاتی امروز محل عبور کامیونهای و ترانزیتهای بسیار است و جادههای دوطرفه باریک پرخطر و پر تصادف بسیاری دارد که باعث شده بهعنوان یکی از مسیرهای خطرناک کشور از آن یاد شود.
دوئل مرگ در محورهای سرزمین دنا
کهگیلویه و بویراحمد با ۹۰ درصد مناطق کوهستانی و داشتن جادههای ناهموار و پرپیچوخم به محلی برای کورس شوتیها و جادههای برای تلاقی مرگ تبدیلشده است.
امروز با توجه به وضعیت قابلمشاهده محورهای مواصلاتی استان می بینیم که این جادهها در قرق شوتی سواران قرارگرفته که بهغیراز خطرات زیاد برای خودشان جادههای این دیار را ناامن کردهاند و هرروز خبر یک تصادف از سوی این شوتیها مخابره میشود که در روزهای اخیر نیز شاهد آن بودهایم.
نبود اشتغال و انتخاب یک شغل پرمخاطره
از سویی دیگر باید بدانیم متأسفانه به دلیل نبود اشتغال ثابت و پرسود برای جوانان جویایی کار، این شغل پرخطر به یک شغل پرسود تبدل شده و پرسودترین معامله، تجارت غیرقانونی کالاست و این کالاها در جادههای کشور توسط خودرو سوارهای موسوم به شوتی که از پیچوخم جاده هراسی ندارند و از جریمه شدن توسط پلیس ترس ندارند و عمدتاً شبانه و بلافاصله پس از بارگیری، به سمت مقاصد، بدون استراحت کافی و با سرعتبالا جابجا میشود معروف شده است.
از سویی دیگر به دلیل مشکلات کشورهای همسایه و جنگهای داخلی در سالهای اخیر، قاچاق خودروهای شوتی، محدود به اجناس خارجی نبوده، بلکه در مرزهای شرقی کشور، ورود اتباع خارجی و ورود غیرقانونی آنها به کشور مأموریتی بوده که در مقابلش، پولهای هنگفتی به جیب میزنند؛ که حال شاهد هستیم برخی از شهرهای استان مملو از اتباع بیگانه شدهاند.
استقبال از مرگ برای فقط چند میلیون
به گواه بسیاری کهگیلویه وبویراحمد به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب کشور و همسایگی با پنج استان مهم ازجمله اصفهان، شیراز، چهارمحالوبختیاری، بوشهر و خوزستان امروز مسیری مناسب برای یکهتازی شوتی سواران است، مسئله که نتوانستهاند باعث رونق و توسعه این دیار شود و تنها سود از کریدور شدن این استان، تاختوتاز شوتی سواران بوده است.
شوتیها در صدر تصادفات جادهای
افزایش فوتیهای ششماهه سال جاری برای اساس آمار وقایع تصادفات برونشهری کار را بهجایی رسانده پلیسراه استان با نصب دوربینهای سیار و ثابت خود درصدد برخورد قانونی با این قانونگریزی است، اما باید برای این مسئله برنامهای بلندمدت داشت.
امروز مسیرهای یاسوج- اصفهان، یاسوج - بابا میدان فارس، تنگ سرخ - یاسوج و تمامی مسیرهای استان به جادههای امن و بدون دردسر خودروهای شوتی مبدل شده تا با سرعتبالا و عدم پیروی از قوانین راهنمایی و رانندگی که به فرهنگی در نزد رانندگان شوتی تبدیلشده و با مخدوش کردن پلاک خودرو جان مردم استان را به خطر بیندازند.
هرچند پلیس از تمام اختیاراتش برای متوقف کردنشان استفاده میکند و حالا جادهها به میدانی جهت زورآزمایی پلیس و شوتیها تبدیلشده است. البته این جدال قربانیان بیگناه دیگری هم دارد؛ مردم عادی که در جادههای استان در حال تردد هستند و هرچند یکبار بهصورت دلخراشی زیر چرخ های ماشینهای شوتی له میشوند.
افزایش 100 درصدی تلفات خودروهای شوتی در استان
رئیس پلیسراه کهگیلویه و بویراحمد گفته است: تلفات خودروهای شوتی در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایشیافته است.
سرهنگ حسن دانایار در گفتوگو با خبرنگاران از افزایش ۴۴ درصدی توقف خودروهای شوتی در استان خبر داده و افزوده است: ۵۴۰ دستگاه خودروی شوتی تا یک ماه در توقف هستند.
رئیس پلیسراه کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشته است: تلفات خودروهای شوتی در ۱۱ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.
وی بیان کرده است: سال گذشته خودروهای شوتی عامل مرگ ۹ نفر بودند که امسال به ۱۸ نفر افزایشیافته، همچنین ۴۲ نفر در حوادث مرتبط با خودروهای شوتی مجروح شدند که با توجه به آمار ۱۸ نفر سال گذشته ۱۴۲ درصد افزایش داشته است.
جایگاه نخست واژگونی خودرو در کشور
دانایار به یک آمار بد از استان هم اشاره کرد و گفته است: کهگیلویه و بویراحمد در جایگاه نخست واژگونی خودرو و خروج از جاده است.
باید بدانیم با توجه به اعلام این آمار، امروز شوتی سواران پیوسته در اضطراب رویارویی با پلیس مبارزه با قاچاق کالا و در معرض خطر بروز حوادث جادهای وحشتناک هستند و همین شرایط باعث ایجاد دلهره و وحشت در دل مردم و بروز حوادث دردناک و فاجعه باری شده بهنحویکه مردم در حال تردد در جادههای این استان همواره کابوس شوتیها را به همراه دارند و حتی برخی مواقع نیز این شوتیها خود طعمه مرگ میشود.
کوک شدن مرگ در جادههای کهگیلویه و بویراحمد
کهگیلویه و بویراحمد در مسیر قاچاق کالا از بندرهای جنوبی به استانهای مرکزی و تهران قرار دارد و روزانه خودروهای شوتی با سرعتها و سبقتهای غیرمجاز با عبور کاروانی در جادههای کمعرض و پرپیچوخم استان ساز مرگ را بهخوبی کوک کردهاند.
این ارابههای مرگ جادههای کهگیلویه وبویراحمد را به تسخیر خود درآوردهاند و حتی بر تعداد آنها روزبهروز افزوده میشود و همهساله عابران پیاده و سرنشینان خودروهای دیگر را در جادهها به کام مرگ میکشانند.
ترمز شوتیها کشیده میشود
احداث ایست بازرسی ثابت دریکی از جادههای اصلی استان و محل عبور خودروهای شوتی سالها است که خبر احداث آن مصوب شده و حتی در دولت سیزدهم شهید رئیسی 15میلیارد تومان برای ساخت این گلوگاه مصوب شد، باید بدانیم که با ساخت این گلوگاه عرصه بر خودروهای شوتی تنگ میشود و بهراحتی در دام پلیس خواهند افتاد.
باید دانست که با احداث ایست بازرسی دائم در استان، جادهها برای خودروهای شوتی ناامن خواهد شد بنابراین انتظار میرود ساخت این گلوگاه توسط مسئولان نیروی انتظامی سرعت گیرد.
انتهای خبر/
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- آمریکا در برابر ایران اشتباه محاسباتی کرد
- رئیس جدید دانشگاه یاسوج معارفه شد
- شهری بدون داروخانه در کهگیلویهوبویراحمد
- توضیحات دادستان یاسوج در رابطه با یک قتل
- پخت نان بیکیفیت در تنور نظارت مسئولان
- گره کور بلوار معروف یاسوج باز شد
- فرمانده جدید سپاه فتح معارفه شد+ تصاویر
- خصوصی بودن پتروشیمی ستاره گچساران
- پل مکانیزه یاسوج؛ رویایی ناتمام برای شهروندان
- کافههای پارک آبشار تعطیل شدند
- ستارههای درخشان بهمئی؛ از تلاش تا تقدیر
- ادارهای بدون مدیر و سرپرست در بهمئی
- تغییرات مدیریتی در ایستگاه جهاد کشاورزی کهگیلویه
- توهین وقیحانه فرماندار شیراز به پرفسور ملک حسینی
- همایش تجلیل از مقام معلم در بهمئی
- آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی ستاره گچساران
- افتتاح قرارگاه محرومیتزدایی شهید رئیسی در بهمئی
- تجلیل از پرچمداران جبهه علم در بهمئی
- مراسم معارفه فرمانده سابق سپاه فتح در بوشهر
- شمیم عطر رضوی در شهر ممبی
- بازی با روان مردم با تیراندازیهای ممتد شبانه
- گرامیداشت سوم خرداد در لیکک
- سیاستبازی روی کوه؛ بازی که دیگر خریدار ندارد
- جوانان از سیاسیکاری و فامیلگرایی به ستوه آمدهاند
- وقتی بیتکوین برق یاسوج را میبلعد
- فتح خرمشهر معجزه خداوند بود
- سوم خرداد فتح ارزشها بود
- «آتش بیار» این معرکه کیست
- مسئولان پاسخ دهند؛ سرنوشت پروژه مختار چه شد؟
- دستهای پنهان در بلاتکلیفی زمینهای تأمین اجتماعی؟
- مهار آتش سوزی در منطقه «گودبن» بهمئی
- فتح خرمشهر، نماد اراده الهی و عزت ایران
- وعده دو روزه برای رفع قطعی آب پاتاوه
- وعدههای پوچ، دردهای بیدرمان!
- ایجاد شهری مدرن با هویت محلی در کهگیلویهوبویراحمد
- چوپانی که گلهاش به خاطر پلنگ دوچندان شد!
- استقبال ۵۰ نفره بدون حضور محمد بهرامی+ تصاویر
- پایان یک رویای تلخ؛ مدارس سنگی رفتند
- دامداران باشتی نگران؛ واکسن تبمالت به موقع میرسد؟
- یادواره ۳۲ شهید دهستان امامزاده جعفر در گچساران
- محصولات روی زمین مانده؛ مسئولان باشت کجایند؟
- سایه سنگین کمبودها بر پارک بانوان یاسوج
- پیروزی خرمشهر؛ سند جاودان اقتدار ایران اسلامی
- ماینرها؛ بلعندههای انرژی یا طلای دیجیتال؟
- سرکشی شبانه در سیسخت برای استقبال از تاجگردون
- فتح خرمشهر ثمره مقاومت بود، نه سازش
- دستاورد ١٢ ساله اکبری در شورای شهر چیست؟
- شاهنامهخوانی و بزرگداشت فردوسی در یاسوج+ تصاویر
- دیدار فرمانده سپاه فتح و نماینده رهبر انقلاب
- موکب جدید اربعین در گچساران کلنگزنی شد+ تصاویر
- مشاهده بیشتر