رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پنج‌شنبه 1403/10/06 Thursday - 2024 26 December الخميس ، 24 جمادى الآخر ، 1446
ساعت
1403-09-11 13:45 شماره خبر : 9031 https://sobhezagros.ir/short/VwnB3 0
داستان‌های ادامه‌دار یک پروژه در یاسوج؛

تقاطع غیرهمسطح مهریان به‌عنوان راه چاره برای رفع خطر تصادف و ترافیک در محور یاسوج - مهریان، این روزها به دلیل معارضات روند رشد مناسبی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غرب کشور با شرایط توپوگرافی ناهموار و کوهستانی است و این موضوع هزینه‌های پروژه‌های عمرانی و ساخت را مضاعف کرده است، در کنار این موضوع وجود نقاط حادثه‌خیز در محورهای کهگیلویه و بویراحمد از دیگر مشکلات این استان است.

در طی سال‌های مختلف و طبق اظهارات متولیان این بخش با تلاش‌های صورت‌گرفته، نقاط حادثه‌خیز کهگیلویه و بویراحمد شناسایی و تعدادی از این نقاط در سال ۱۴۰۲ رفع و مورادی دیگر در سال ۱۴۰۳ عملیات رفع آنها در دست اقدام است.

وقع تصادفات، نقاط حادثه‌خیز و همچنین ضرورت توجه به ایمنی راه‌ها از جمله مطالبات مهم مردمی از متولیان این بخش بوده و توجه به رفع مشکلات سبب کاهش سوانح جاده‌ای خواهد شد. 

دراین‌رابطه طی سال‌های گذشته خبرهای مختلفی از وقوع تصادف در محور یاسوج - اقلید در بخش تقاطع تنگ مهریان، مشاهده و منتشر شد، حادثه‌خیز بودن این محور سبب شد تا موضوع احداث تقاطع غیرهم‌سطح دنبال شود.

این منطقه یکی  از نقاط حادثه‌خیز یاسوج بوده، به‌عنوان ورودی در مسیرهای گردشگری، کاکان، آبشار مارگون و استان فارس محسوب می‌شود، به‌گونه‌ای که در ایام مختلف سال ترددهای زیادی از این محور صورت می‌گیرد.

 

مشکلات مختلف این نقطه و همچنین مطالبه مردمی برای رفع این مشکلات سبب توجه به  ساخت و کلنگ‌زنی تقاطع غیرهم‌سطح در سال ۱۳۹۹ با حضور وزیر اسبق راه و مسئولان کهگیلویه و بویراحمد و باهدف ساخت در مدت‌زمان دو سال بر زمین زده شد.

این پروژه در طی این سال‌ها با مشکلات مختلفی مواجه بود که می‌توان به مشکلات اعتباری، معارضات محلی و سرعت کند در اجرای آن اشاره کرد.

در کنار عدم بهره‌برداری از این پروژه ترافیک شبانه‌ خطر وقوع تصادف و تأخیر در تردد رانندگان ادامه داشته است و شهروندان چشم‌انتظار سرانجام نهایی در این پروژه هستند.

باید اشاره کرد این محور از ورودی‌های یاسوج محسوب شده و ورودی هر شهر می‌بایست در بهترین حالت دارای ترددی  روان، ترافیکی مناسب و منظری زیبای و نماد فرهنگی و معرفی‌کننده یاسوج باشد؛ اما تأخیر در اجرای پروژه ازیک‌طرف سبب بر زمین ماندن مطالبات مردمی و از سویی دیگر ستون‌های ایستاده نمی‌تواند معرف خوبی برای ورودی یاسوج باشد.

مهم‌ترین موضوعی که سبب ایجاد تقاطع غیرهم‌سطح در این نقطه از شهر شده، موضوع تصادفات، تلفات جانی و مالی بوده و هرگونه  تأخیر و کندشدن روند پروژه آسیب‌های مختلفی را برای شهروندان و رهگذران به دنبال خواهد داشت.

باید اشاره کرد یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان بویراحمد به دلیل مرکزیت، مهاجرت، وضعیت آب و هوا، طبیعت و گردشگری و همچنین تجمیع ادارات و سازمان‌ها هر ساله با افزایش جمعیت، مهاجرت و مقصدی مهم برای گردشگران است و بهره‌برداری از این پروژه نقش بسزایی در رفاه ساکنان یاسوج و  مهاجران و گردشگران خواهد داشت.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با این پایگاه خبری در خصوص آخرین وضعیت تقاطع غیرهمسطح مهریان گفت: روند اجرایی پروژه تقاطع غیرهمسطح مهریان در حال اجرا است و برخی موانع شرایط پروژه را با وقفه مواجه می‌کند.

علی پارسایی با اشاره به مشکلات پیشروی این پروژه گفت: مشکل بزرگ تقاطع مهربان معارض اجتماعی، عدم حل آن و کندی در روند پیشرفت پروژه است.

وی با بیان اینکه معارض دستگاه‌های اداری برطرف شد، افزود: در حوزه برق این پروژه معارضاتی داشت و از طریق جابه‌جایی تیرهای برق این معارضات حل شد.

پارسایی با اشاره به اینکه روند ساخت ستون و پایه‌های پل دنبال شد، تصریح کرد: ساخت بخشی از پایه‌های پل دنبال شد.

مدیرکل راه و شهرسازی با توضیح اینکه پروژه تقاطع غیرهمسطح مشکل اعتباری ندارد، افزود: این پروژه مشکل اعتباری ندارد و پیمانکاران توانمند هستند و خط اعتباری برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه به دیدار با وزیر راه و وزیر دفاع برای حوزه‌های اعتباری و توجه به پروژه‌های کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: در جلسه با وزارت راه صحبت‌هایی در خصوص موضوعات راه و پروژه‌های این استان صورت گرفت.

پارسایی گفت: رهبر معظم انقلاب در دستوری به مسئولان، بر از استفاده از محل تهاتر نفت به پروژه‌های ریلی تأکید فرمودند؛ اما متأسفانه در این بخش تأمین اعتبار از محل تهاتر نفت برای خط ریلی اقلید ـ یاسوج وجود نداشت و از محل هفت طرح کشوری برای امور ریلی، هیچ‌کدام از این طرح‌ها مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد نبود، از طرفی با پیگیری‌هایی که صورت گرفت مقرر شد از این منبع، طرح‌های ریلی استان کهگیلویه و بویراحمد موردتوجه قرار بگیرد.

تصاویر تکمیلی؛

انتهای خبر/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار