رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
در نشست پیشگیری از وقوع جرم مطرح شد؛

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد از تشکیل پرونده قضائی برای مدیرانی که در حوزه مدارس ترک فعل داشته‌اند، خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» دومین نشست جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور اعضای این شورا در دادگستری این استان عصر امروز چهارشنبه ۲۸ شهریورماه برگزار گردید. 

 در این نشست موضوعاتی همچون ارائه سیمای جرائم در استان، بحث و بررسی مشکلات آموزش و پرورش از قبیل بازگشایی و ایمنی مدارس، طرح قاضی در مدرسه، کودکان بازمانده از تحصیل و ارائه راهکارهای پیشگیرانه در خصوص ثبت سند رسمی اموال غیر منقول و جرائم مرتبط با کلاهبرداری مطرح گردید.

محبوب افراسیاب رئیس کل دادگستری این استان در این نشست ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن میلاد پیامبر اسلام، در سخنانی از ترک فعل مدیران گلایه کرد.

وی گفت: برای مدیرانی که در خصوص مدارس ترک فعل کرده‌اند، پرونده قضائی تشکیل می‌شود و تخلفات آنها گزارش می‌گردد.

افراسیاب افزود: هر کس در راستای صیانت از جان دانش‌آموزان کوتاهی کند به وزارت آموزش و پرورش و معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز معرفی می‌شود. همچنین مدیرانی که به وظایف قانونی خود خوب عمل نمی‌کنند به دستگاه قضایی و قوه مجریه معرفی می‌شوند.

رئیس کل دادگستری استان در ادامه اظهار کرد: این استان از نظر شاخص‌های توسعه در رتبه آخر کشور قرار دارد، بسترسازی کنید و دست به دست هم دهید و به منافع استانی فکر کنید. ما درصدد مچ‌گیری نیستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: مدیر کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد، ظرف مدت ۲۴ ساعت لیست مدارس فرسوده را و با قید نقص و در معرض تخریب، به ستاد پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ارائه دهد.

 نماینده عالی قوه قضاییه در کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به مؤلفه‌های پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و بیان داشت: یکی از مؤلفه‌های پیشگیری، عدم توسل به ضمانت اجراهای کیفری است و باید با یک شیوه علمی و در واقع سیاستی اتخاذ کنیم که منجر به جنبه کیفری پرونده نشود.

افراسیاب خطاب به مدیرانی که بهانه‌هایی، اقدام به معزام معاونین خود به جلسات پیشگیری از وقوع جرم می‌کنند، هشدار داد و گفت: ضمن احترامی که برای معاونین قائل هستیم، اما مصوبات نشست جنبه اجرایی دارند که از وظیفه معاون خارج است و مدیران کل وظیفه دارند به صورت جدی و به عنوان یک مقام مسئول در جلسه شرکت کند.

وی در ادامه از سیمای شهریاسوج نیز گلایه کرد.

مقام ارشد قضایی استان ضمن تذکر به مسئولان مرتبط اظهار داشت: سیمای شهر یاسوج واقعا شرمنده کننده است. بافت، شکل گیری و جغرافیای این شهر همین طوری ساخته می‌شود بررسی کنید و در قبال حوادث قهری مثل سیل و زلزله آسیب پذیر است بدون استاندارد و نظام مهندسی بافت شهر را به هم زدیم که به شدت آسیب پذیر است و به خودمان نمره ۲۰ می‌دهیم و کارنامه ای هم نداریم.

 وی به معضل ورودی شهر یاسوج از سمت شیراز نیز اشاره و گفت: این استانی که از نظر منابع طبیعی و نقاط دیدنی در کشور در سطح ممتازی قرار دارد، اساساً چرا از چهره ورودی شهر، جرم می بارد.

وی افزود: مگر می‌شود امنیت و زیست همشهریان را بخاطر یک سری رقم ریالی برای اداره امور بعضی از حوزه‌ها بفروشیم. درحقیقت این بافت در شأن مردمان این شهر نیست.

افراسیاب به مدیران حاضر در نشست گفت: ما رفیق شما هستیم و در تقابل با شما نیستیم در تعامل جدی با تمام نهادهای دولتی، قوه مجریه، نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی هستیم و تا جایی که کاری از دستمان بر بیاید به شما   کمک می‌کنیم.

 وی درپایان به مدیران توصیه کرد و ابراز داشت: بخشی و جزیره‌ای فکر نکنید به منافع استان نگاه کنید و به منافع حزبی گروهی و جناحی فکر نکنید.

تشکیل پرونده قضائی برای ترک فعل مدیران

در ادامه این نشست سید وحید موسویان دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هم در خصوص تضمین صنف طلا فروشان اظهار کرد: امور صنفی موضوع صنف طلافروشان را به منظور تجمیع پیگیری و به داستان گزارش کنند.

وی در ادامه در خصوص مدرسه‌ای که دارای دو طبقه است و نیاز به تخریب دارد که اداره آموزش و پرورش استان آن را در یاسوج به یک مدرسه غیرانتفاعی اجاره داده است نیز تذکر داد.

مدعی العموم مرکز استان گفت: در این مدرسه  دو طبقه که براساس نظرات کارشناسی تخریب صد درصدی آن لازم است ۵۰۰ نفر دانش آموز در مدرسه غیر انتفاعی ثبت‌نام شده‌اند و آموزش و پرورش استان اجاره داده است. آیا احتمال زد و بند و فساد در این مسئله وجود ندارد.

دادستان عمومی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گفت: مدارس فرسوده موضوع مهمی است اما باید برخی واقعیت‌ها را هم در نظر گرفت بحث بودجه‌ها در این خصوص هم اولویت‌بندی شوند چرا و به چه جهت ۲۸۷ مدرسه ناایمن و کامل تخریبی را در سطح استان برای مدارس غیرانتفاعی اجاره می‌دهند؟ که ممکن است هر اتفاقی در آن بیفتد و برای مردم چه توجیهی دارند حداقل کار این است اگر این مدرسه قابل استفاده نیست نباید آن را اجاره داد.

موسویان تصریح کرد: بنابراین دادستانی مرکز استان به عنوان مدعی‌العموم به این موضوع از باب ترک فعل ورود خواهد کرد و برای مدیر کل آموزش و پرورش استان پرونده قضایی تشکیل می‌دهد.

دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اظهار داشت: ۲۸۷ مدرسه ناایمن، از جمعه بازار یاسوج بدتر است.

 وی خطاب به نماینده آموزش و پرورش استان که در نشست حضور داشت گفت: با کدام وجدان داریم صحبت می‌کنیم که یکی از ۲۸۷ مدرسه‌ای  که باید کاملاً تخریب شود ۵۰۰ نفر دانش آموز را در بنایی ممکن است با یک زلزله دو ریشتری، کاملاً تخریب گردد و موجبات کشته شدن ۵۰۰ نفر دانش‌آموز وجود دارد، اجاره می‌دهیم.

 موسویان تصریح کرد: اکنون از باب ترک فعل مدیر کل آموزش و پرورش استان پرونده کیفری تشکیل می‌دهیم وقتی شما یک مکان آموزشی تخریبی را اجاره می‌دهید؟ یعنی سوء نیت داری.

 مدعی العموم مرکز استان گفت: اکنون که آغاز سال تحصیلی جدید است و دانش آموزان را ثبت نام کردی و از آنها پول گرفتی این چه کار بی‌تدبیری است که مسئولین انجام می‌دهند.

 وی افزود: مدیر کل اطلاع دارد و احتمال زد و بند و فساد هم ممکن است وجود داشته باشد.

 دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در پایان ابراز داشت: تا کی برای بی‌تدبیری مسئولان تشکیل پرونده بدهیم دستگاه قضایی این قدر ورودی پرونده در موضوعات کلان دارد که برای بی‌تدبیری مسئول هم تشکیل پرونده بدهیم؟

تشکیل پرونده قضائی برای ترک فعل مدیران

در ادامه این نشست سید عیسی حسنی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز در سخنانی به قانون ثبت املاک اشاره کرد.

 حسنی گفت: یکی از موارد مهم قانونی که مورد تآکید مقام معظم رهبری بود و پس از کش و قوس‌های فراوان بین مراجع قانونی از مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام جریان داشت، قانون ثبت املاک بود.

وی در همین راستا تصریح کرد: قولنامه‌های عادی املاک که پس از تاریخ سوم تیرماه امسال تنظیم شده باشند در محاکم قضایی اعتباری ندارند.

 معاون قضایی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: بنگاه‌های غیر مجازی که به خاطر دور زدن قانون اقدام به نوشتن قولنامه‌های عادی کنند به راحتی شناسایی و تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت. هر قولنامه باید در سامانه کاتب ثبت شود.

 حسنی افزود: تغییرات و زیرساخت‌های لازم در ادارات ثبت اسناد و املاک فراهم شده است.

وی ادامه داد: هرگونه نقل و انتقال اسناد و املاک که به صورت عادی دارد تنظیم شده و در دفاتر ثبت اسناد و املاک ثبت نشده باشد، معتبر نبوده و برای تنظیم کننده ضمانت قضایی دارد.

معاون قضایی دادگاه دادگستری استان در ادامه به سیمای جرائم و جرم کلاهبرداری در استان اشاره کرد.

 وی گفت: جرم کلاهبرداری در استان منفی یک شده است و این نتیجه تلاش‌های ارزنده و شبانه‌روزی همه حوزه‌های قضایی استان و ادارات و سازمان‌های عضو شورای پیشگیری از وقوع جرم است.

حسنی بیان داشت: در یک سال گذشته جرم تهدید به قتل ۹ درصد کاهش ورودی داشته است.

 معاون قضایی دادگستری استان در ادامه ضمن تشکر از رسانه‌ها در زمینه پیشگیری از وقوع جرم گفت: اما در حوزه حقوقی این پرونده‌‌ها افزایش داشته است و این به دلیل آن است که مردم در نتیجه آگاهی و تأثیر رسانه ها، بجای درگیری و ضرب و شتم، دعاوی خود را به صورت قانونی و حقوقی مطرح کنند.

 معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان در ادامه افزود: در اطلس جرائم تنها جرمی که با افزایش مواجه بوده سرقت مستوجب تعزیر است که ۳ درصد بوده است.

حسنی در ادامه به مهم‌ترین علت افزایش سرقت مستوجب تعزیر در استان اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین دلایل علت این افزایش ازدیاد حاشیه نشینی، حذف پارکینگ ها در آپارتمان ها، نبود پایش تصویری در سطح شهر و عدم استفاده از دوربین‌های مداربسته در سطح شهر و املاک خصوصی و نبود روشنایی کافی در پارک‌ها و معابر است.

تشکیل پرونده قضائی برای ترک فعل مدیران

معاون قضایی استان در ادامه خبر از تجمیع طلا فروشان شهر یاسوج در یک مجتمع تجاری داد.

 حسنی افزود: با تکمیل مجموعه تجاری صنف طلا فروشان به این مجتمع انتقال داده می‌شوند و این موضوع قطعی است.

 وی در ادامه تذکری نیز به افراد کار شکن در این خصوص داد و گفت: افرادی که قصد دلسرد کردن طلا فروشان را دارند و برای این انتقال این صنف بهانه‌های واهی می‌آورند، به موقع برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

حسنی تصریح کرد: صدا، فیلم و شواهد این افراد کارشکن و اسناد و مدارک تخلفات شان را در این خصوص در دست داریم.

 معاون قضایی دادگستری استان در پایان اظهار کرد: دستگاه قضایی در حمایت از حقوق عامه، با هیچ کسی تعارف ندارد.

در ادامه این نشست سید رضا حسینی نیک مدیر کل نوسازی و توسعه و تجهیز استان نیز گفت: در ۲۸۷ مدرسه تخریبی که در استان وجود دارد یک هزار و ۲۱۳ کلاس وجود دارد که این اداره کل تاکنون برای آنها هیچ گونه مجوزی جهت استفاده صادر نکرده است.

تشکیل پرونده قضائی برای ترک فعل مدیران

وی درخصوص مدرسه قائم آل‌محمد یاسوج گفت: این مدرسه متأسفانه مورد استفاده آموزش و پرورش برای مدرسه غیر انتفاعی است که ۵۰۰ نفر دانش‌آموز دارد.

مدیر کل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص تصریح کرد: بنای مدرسه قائم  آل‌محمد یاسوج بدون هرگونه سازه فلزی و بتنی در دو طبقه بیش از ۴۰ سال است ساخته شده و خیلی نگران دانش‌آموزان و والدین آنها هستم.

 حسینی نیک درپایان گفت: همه ی این ۲۸۷ مدرسه باید تخریب و نوسازی شوند.

 در ادامه پیوست رئیس پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: تنها استانی هستیم که حمل و نقل عمومی در آن تعطیل است.

 وی به آغاز سال تحصیلی جدید اشاره کرد و افزود: رفت و آمد دانش آموزان با چه امکاناتی باید انجام شود. هنوز نقاط حادثه خیزی همچنان در سطح شهرهای استان در کنار مدارس وجود دارد و تاکنون اقدامی برای آن نشده است.

پیوست عنوان کرد: بسیاری از خط‌ کشی‌ها باید دوباره کشیده شوند، اما تاکنون هیچگونه اقدامی صورت نگرفته است. سرویس‌های شخصی و آژانس هامدارس نیز خود باعث ترافیک می‌شوند چرا؟ چون در بسیاری از نقاط استان چندین مدرسه در یک خیابان قرار دارند و این باعث ترافیک و کندی رفت و آمد شهروندان می‌شود. بنابراین رفع ساماندهی ترافیک مدارس از عده و عده فراجای استان خارج است و ما این همه امکانات نداریم.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار