رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/02/15 Saturday - 2024 04 May السبت ، 25 شوّال ، 1445
ساعت
1403-02-01 07:41 شماره خبر : 3636 https://sobhezagros.ir/short/eGkL3 0
پیگیری مطالبات مردمی؛

جبران خسارت‌های ایجاد شده در اثر سیل یکی از مهمترین مطالباتی است که توسط مردم بیان شده و متولیان مربوطه می‌بایست نسبت به این موضوع اقدام و همت جدی داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» بارش باران نعمت خداوند متعال بوده و برای سیراب کردن دشت‌ها و سرزمین‌های خشک بی‌آب است تا نزولات آسمانی بتواند کمبودها را جبران و حیاتی دوباره به طبیعت ببخشد.

بارانی که سیل به همراه دارد

گاهی بارش باران خود را به صورت سیل نشان می‌دهد و هرچند یک حادثه طبیعی محسوب می‌شود اما در مواقعی همچون عدم پیش‌بینی‌های لازم خصوصا با اعلام قبلی شرایط جوی، می‌تواند‌ بر دامنه خسارت‌ها اضافه کند.

در زمان  سیل مشکلات مختلفی ایجاد خواهد شد که می‌توان به از بین رفتن مزارع کشاورزی و شیلات، تخریب راه‌های روستایی و عشایری، آسیب به سدها، آب‌گرفتگی معابر و اخلال در ترددهای درون شهری و حتی مشکلات در آب، برق و گاز اشاره کرد.

مشکلاتی که سیل بهاری ایجاد کرد

در ابتدای سال بارش باران در کهگیلویه و بویراحمد خود را به صورت سیل نشان داد و در کنار اینکه بارش‌ها سبب رفع کمبودهای آبی و جبران آب سدها و کمک به ذخیره آب از طریق بارش برف در ارتفاعات شد، اما به دلیل شدت و ادامه‌دار بودن در مناطق مختلف با جاری شدن و سیل همراه شد و خساراتی را ایجاد کرد. 

مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد در همین ارتباط گفت: بیشتر خسارت‌های وارد شده مربوط به حوزه‌های کشاورزی و راه‌های روستایی و عشایری استان است.

علیرضا نیک روز عنوان کرد: چنانچه پیش از وقوع بارش‌ها پیش بینی‌ها، تدابیر لازم و اقدامات پیشگیرانه به‌کار گرفته نشده بود قطعا خسارات بیشتری به حوزه‌های مختلف در استان وارد می‌شد.

مدیرکل بحران به کاهش خسارت سیل با تدابیر قبلی خبر داد

نیک‌ روز ابراز کرد: استاندار در رابطه با پیش‌بینی و پیشگیری از حوادث و کاهش خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه به خصوص بارش‌ها بر آمادگی همیشگی دستگاه‌های عضو مدیریت بحران استان و همه دستگاه‌های اجرایی تاکید داشته‌اند و با وجود حادثه خیز بودن استان اما توانسته‌ایم در پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از حوادث اقدام شود.

وی با بیان اینکه این بارش‌ها باعث کاهش تنش کم‌آبی و بی‌آبی در استان می‌شود، تصریح کرد: به لطف پروردگار این بارش ها به لحاظ کشاورزی، تامین آب سدها و زیر زمینی موثر بوده است.

برآورد خسارت‌ها به کجا رسید؟

یکی از موضوعات مهم و مطالباتی که وجود دارد برآورد خسارت‌ها، پیگیری مطالبات و جبران آسیب‌های وارده است در بخش کشاورزان، باغداران، کانال‌های آب‌رسانی، ابنیه‌های فنی و راه است زیرا شهروندان ممکن است ماه‌ها تلاش و متحمل زحمت شده باشند تا بتواند از دست رنج خود بهره‌مند شوند اما وقوع سیل سبب خواهد شد تا علاوه بر از بین بردن هزینه‌های صرفه شده، رنج و زحمت چندین ماهه آنها را با مشکل مواجه کند در این شرایط جبران خسارت‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن یکی از مطالبات افراد آسیب دیده است. 

در‌کنار این موضوع تخریب راه روستایی یا عشایری و همچنین ابنیه‌های فنی به دلیل استفاده مردم در مناطق سیل زده و نبود آن می‌تواند سبب مشکلات و معضلاتی برای مردم شود زیرا فقدان آنها ترددها، خدمت‌رسانی‌ها را با مشکل مواجه خواهد کرد.

در برخی مواقع ممکن است پیگیری خسارت‌های سیل سیل به کُندی صورت گیرد و همین موضوع منافع کشاورزان، باغداران و برخی ترددها را با مشکل مواجه کند.

خسارت دیده‌ها چشم انتظار جبران آسیب‌های سیل

اهمیت این موضوع سبب شده است تا در پیگیری مشکلات ایجاد شده در اثر مشکلات طبیعی همچون سیل توجه و تسریع ایجاد شود و مسئولان مرتبط همت بیشتری برای جبران این خسارت‌ها از خود نشان دهند در شرایط حاضر پیگیری مشکلات مختلف کشاورزان و جبران خسارت‌های مختلف در این بخش و ترمیم و حل مشکلات راه و جاده، کانال‌های آب رسانی و جداول از مهمترین مطالباتی است که باید در اسرع وقت دنبال شود تا مطالبات مطرح شده محقق شوند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار