رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-01-02 15:59 شماره خبر : 3019 https://sobhezagros.ir/short/V5a2g 0

سال گذشته استان کهگیلویه و بویراحمد با تولید هزار و 6۰۰ تن عسل رتبه هجدهم کشور را در این صنعت مهم به خود اختصاص داد تا تحقق شعار سال در رشد تولید صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی  «صبح زاگرس» وضعیت اقتصادی کشور ایجاب می کند که بخش کشاورزی به عنوان محور توسعه اقتصادی کشور تلقی شود، دراین بین زیر بخش دامپروری رسالتی حساس و تعیین کننده را در توسعه اقتصادی کشور به عهده دارد و از طرفی دیگر با توجه به سیاست های دولت مبنی بر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی افزایش صادرات کالاهای کشاورزی و صنعتی جهت تامین ارز مورد نیاز کشور، تولید کنندگان را به افزایش تولید محصولاتی که امکانات بالقوه آن موجود است، بیش از پیش وادار می کند.

در این راستا تولید عسل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و صنعت زنبورداری یکی از رشته های تولید مهم کشاورزی به شمار می رود که هزاران خانوار روستایی و شهری از این راه امرار معاش می کنند.

ویژگی‌های جغرافیایی کهگیلویه و بویراحمد به عنوان استانی چهارفصل و کوهستانی شرایط مساعدی را برای تولید عسل مرغوب فراهم کرده و بر اساس آخرین سرشماری الکترونیکی سال گذشته بیش از ۲۱۳ هزار و ۱۸۳ کلونی زنبور عسل در مناطق مختلف این استان وجود دارد.

سال گذشته استان کهگیلویه و بویراحمد با تولید هزار و 6۰۰ تن عسل رتبه هجدهم کشور را در این صنعت مهم به خود اختصاص داد تا با تحقق شعار سال در رشد تولید این مهم به بالغ بر 2 هزار تن افزایش و تعداد کلونی های استان به بیش از 250 هزار عدد ارتقاء یابد.

تحقق شعارسال در رشدتولید طلای خوراکی

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن بیش از دو هزار و ۱۰۰ گونه گیاهی و دارویی و توپوگرافی خاص کوهستانی و درختان جنگلی فراوان، چشمه‌سارها و رودها به عنوان یکی از مهمترین مناطق تولید عسل مرغوب کشور بوده که تولید آن با برند دیگر استان‌ها به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

اهميت دادن به توليدات داخلي با تكيه بر بهره گيري از ظرفيت ها و شكوفايي توانمندي هاي فراوان از اهداف و خواسته هاي مهم مردم کهگیلویه و بویراحمد است كه با حمايت ويژه مسئولان، توسعه زيربناها، حضور بخش خصوصي و همت و تلاش مردم امكان پذير مي شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در این دولت تلاش شد از روز اول تاکنون به جای درمان موقت و مسکن، نقایص را شناسایی و ریشه‌ای درمان کنیم ابراز داشت:: تا قبل از این دولت به زیرساخت‌های حیاتی همچون سردخانه‌ها، خوراک ماهی و آبزیان، زنجیره‌های تولید، مجتمع‌های بزرگ تولیدی، شهرک‌های گلخانه‌ای و دامپروری نمی‌شد اما اکنون کارهای بسیار خوبی انجام گرفته است.

سید علی معتمدی‌پور توجه به زیرساخت‌ها را مهم دانست و افزود: زنبور فرآورده هایی چون زهر زنبورعسل، موم، گرده گل، ژل رویال و عسل دارد که زنبورداران به دلیل نبود صنایع تبدیلی فقط به تولید عسل اکتفا می کند و این مهم نیازمند ورود سرمایه گذار است.

وی اظهار داشت: برداشت عسل در کهگیلویه و بویراحمد از اواخر خرداد آغاز می‌شود و تا پایان مرداد ادامه دارد که بخشی از آن به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تولید عسل امسال در این استان هشت درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته بطوری که در سال گذشته یکهزارو ۶۵۰ تن تولید شد بیان کرد: این میزان محصول از ۲ هزار و ۸۰۲ مزرعه پرورش زنبور عسل در استان برداشت شد.

رضا بهنام پور با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد از عسل تولیدی کهگیلویه و بویراحمد به شهرستان‌ها و استان‌های همجوار صادر می‌شود افزود: وی اذعان داشت: ۲۰۷ کیلو کرم «ژل رویال »، ۱۶ هزار و ۳۸۹ کیلوگرم «گرده گل» و ۷۱ هزارو ۵۶۳ کیلوگرم «موم » امسال در مناطق مختلف این استان تولید شد.

تحقق شعارسال در رشدتولید طلای خوراکی

بهنام پور بیان کرد: علاوه بر تولید ژله رویال، تکثیر و تولید ملکه زنبور عسل نیز در استان رواج دارد و بیشتر زنبورداران حرفه‌ای استان ملکه زنبورستان های خود را تکثیر و تأمین می‌کنند ولی عده‌ای از زنبورداران هم به صورت تخصصی در امر تکثیر و تولید ملکه زنبور عسل فعالیت دارند.

وی گفت: یکهزارو ۵۸۲ کیلوگرم «بره موم زنبور عسل » امسال در استان تولید شد و این ماده در صنایع داروسازی، بهداشتی، غذایی، تولیدات دامی، بخصوص پرورش طیور و صنعت کاربرد دارد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار