رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/06/26 Monday - 2024 16 September الاثنين ، 13 ربيع الأول ، 1446
ساعت

عصرامروز نشست تبصره ۱۸ استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست معاون اقتصادی استاندار و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.

به گزارش صبح زاگرس؛ نشست تبصره ۱۸ استان کهگیلویه و بویراحمد عصر امروز در سالن شماره ۱ استانداری کهگیلویه و بویراحمد به ریاست سید احسان عسکری معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.

مدیرکل دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای این جلسه بابیان اینکه ۲۷۵ میلیارد تومان پول وارد استان شده است اما استان در این موضوع خروجی خوبی ندارد، گفت: انتظار داریم اعتبارات سال جاری جذب شود.

در ادامه جلسه  ارائه گزارش تسهیلات تبصره ۱۸ دستگاه‌های اجرایی و معرفی به بانک‌ها موردبررسی قرار گرفت. مدیرکل جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد  به تسهیلات و طرح‌های معرفی به بانک و عملکردها اشاره داشت و گفت: در طی مطالباتی برخی از طرح‌ها نیاز به تسهیلات چند برابری دارد یعنی تعطیلات ابلاغی جواب گوی طرح‌ها نیست.

سید علی معتمدی زاده بابیان اینکه برای پرورش طرح مرغ باشت، پرواربندی گوساله گچساران معرفی به بانک صورت گرفت، گفت: باوجود معرفی به بانک اما تسهیلات ابلاغی جوابگوی اجرای طرح نبود.

مدیرعامل بانک کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بانک کشاورزی برای طرح‌های معرفی‌شده و ابلاغ اعتبار مشکلی ندارد و زمانی می‌توانیم برای طرح‌ها اقدام کنیم که کلیه مستندات ارائه شود.

بهنام فرح‌بخش گفت: بانک کشاورزی کشور با هماهنگی وزارت  کشاورزی مقرر کردند طرح‌هایی که قابلیت اجرایی باشد تشکیل پرونده دهند و کار و روند پیشرفت داشته باشد، از طرفی ۵۶ پروژه معرفی‌شده است که ۶ پروژه پرداخت کردیم و ۶ مورد آماده پرداخت است که مجموع ۱۲ پروژه است و ۲۴ مورد پروژه در مرحله تشکیل پرونده است که حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد پرونده‌ها تشکیل‌شده است و برخی این پرونده‌ها مشکلات اسناد و وثیقه و دیگر مشکلات است که توسط مشتری‌ها باید رفع شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی گفت: مهلت ما برای طرح‌ها محدود است بنابراین باید کارشناسی‌ها انجام شود و بانک‌ها باید این بررسی‌ها را  سریع‌تر انجام دهد تا مشکلی ایجاد نشود، از طرفی در تفاهم‌نامه‌ای بانک کشاورزی کشور با جهاد کشاورزی امضاء شد که ۱۹۶ میلیارد تومان برای طرح‌ها در نظر گرفته شود که ۴۸ میلیارد تومان آن  در سطح کشور تأمین شود و ۴۸ میلیارد تومان دیگر از طریق اوراق باشد.

معتمدی پور افزود:  طرح‌های نهضت احیاء و تفاهم‌نامه بنیاد برکت و تفاهم‌نامه سه‌جانبه در حوزه تبصره ۱۸ ازجمله دیگر موضوعات است که ۶ طرح معرفی شد و یک طرح اجرایی شد و شش میلیارد تومان برای آن ابلاغ شد.

ناصری مسئول صندوق کارآفرینی امید گفت: برخی طرح‌ها پرداخت صورت گرفته است و برخی دیگر توسط متولی مربوطه انصراف صورت گرفته است.

معاون اقتصادی استاندار گفت: در صورت‌جلسه‌ها باید مقرر شود متولی طرح به چه علت منصرف شده است و جایگزین آن باید مشخص شود و به‌صورتی ابلاغ شود تا فرایندهای جانشینی معرفی شود.

سید احسان عسکری ادامه داد: کارگروه‌های  تخصصی باید دقیق‌تر و شفاف‌تر باشند تا با طیب خاطر نسبت به طرح‌ها امضاء ایجاد شود زیرا ظرافت کار بیشتر شده است و طرح‌های علمی و توجیهی و مالی باید با دقت صورت گیرد و بدون طرح توجیهی طرح‌ها موجه نخواهند بود.

معتمدی زاده مدیرکل جهاد کشاورزی در ادامه جلسه گفت: تفاهم‌نامه چهارجانبه با بنیاد برکت از دیگر موضوعات تبصره ۱۸ است که  ۹ میلیارد تومان سهمیه اعتباری  دارد و ۷ طرح معرفی صورت گرفته است که ۲۶ میلیارد تومان اعتبار دارد، در این رابطه نماینده صندوق کارآفرینی امید گفت: تنها یک طرح معرفی کرده‌اند.

 در این جلسه نماینده بنیاد برکت برای بیان موضوعات طرح‌ها و ابعاد آن حضور نداشت که معاون اقتصادی تأکید برای حضور در جلسه داشت.

مدیرکل جهاد کشاورزی در ادامه افزود: ۱۶ میلیارد تومان اعتبار تسهیلات تبصره ۱۸ در بانک توسعه تعاون ابلاغ‌شده  است و طرح‌های به نتیجه رسیده ۲۴ میلیارد تومان اعتبار دارد.

تقوی نماینده بانک توسعه تعاون گفت: کل اعتبار اعلام‌شده  بیش از ۱۶ میلیارد تومان است که ۷۰ درصد در بخش ثابت و ۳۰ درصد بخش جاری است یعنی ۲۷ میلیارد در بخش ثابت و ۵ میلیارد  ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در بخش جاری نظر گرفته‌شده است و به‌صورت کلی ۱۷ طرح معرفی شد که ۲ طرح به علت اعتبار سنجی مشتری رد شده است.

معاون اقتصادی استاندار در همین رابطه گفت: طرح‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که در ایام دهه فجر  قابلیت بهره‌برداری باشد و طرح درنا دنا در زنجیره منابع ارزش استان است که حتماً باید موردبررسی و به اتمام برسد.

سرپرست اداره کل صنعت و معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۷ جلسه تخصصی با همه بانک‌ها داشتیم و کمیته‌های تخصصی برگزار شد که ۲۲ طرح در محل نهضت احیا است که ۱۰ طرح ثابت و ۱۲ طرح در گردش وجود دارد.

امیر تیمور موسویان گفت: در پروژه‌های احیا محصول طاها تجارت که انصراف داده است، شرکت قند شاهین دنا، مجتمع بهارستان در شهرستان چرام، درب و پنجره فولادی، آب‌معدنی آب نهر، پلیمر صنعت، شن و ماسه، محصولات پلاستیکی و محصولات کوهی و دیگر طرح‌های پروژه احیاء است.

معاون اقتصادی استاندار گفت: تسهیلات تبصره ۱۶ تسهیلات کوچک‌مقیاس هستند و تسهیلات تبصره ۱۸ بزرگ‌مقیاس هستند و در گروه‌های تخصصی باید نوع تسهیلات دیده شود تا متناسب با نوع تولیدی و قرار گرفتند در نوع تبصره مشخص‌شده، تسهیلات پرداخت شود به‌عنوان‌مثال طرح‌های تسهیلات تبصره ۱۸ در اداره کل صنعت یعنی توجه به کارخانه‌ها تولیدی است و اعتبار و پول نباید خرد شود و در طرح‌های کوچک‌مقیاس هزینه شود.

 عسکری ادامه داد: بانک‌ها باید بدانند طرح‌ها  چهارچوب و قوامی دارد و حدود ۵ درصد برای صنوف از محل تبصره ۱۶ پرداخت شود.

قباد مبشری مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد بابیان اینکه این نهاد اعتبارات آن زیاد نیست، گفت:  بیش از ۷ میلیارد تومان طرح‌های کمیته امداد است که ۲۲ نفر پرداخت‌شده است و ۴۳ نفر ثبت‌شده و حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین گفت: طرح‌های بزرگ‌مقیاسی در اداره میراث فرهنگی وجود دارد که می‌تواند سبب رونق اقتصادی و صنعت توریسم شود و در حوزه طرح‌های تسهیلات بزرگ‌مقیاس است که نمونه این طرح‌ها در حوزه گردشگری است و باید موردتوجه و از طریق ارائه تسهیلات حمایت شود.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار