رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1402-10-23 06:17 شماره خبر : 2074 https://sobhezagros.ir/short/VworK 0
در گفتگوی مجازی مطرح شد:

رئیس‌دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در کهگیلویه و بویراحمد در نشست مجازی آخرین وضعیت رد و تأیید صلاحیت کاندیدای استان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«صبح زاگرس»، مهدی جوکار در نشست مجازی با فعالین فضای مجازی و اقشار مختلف مردم کهگیلویه و بویراحمد در خصوص بررسی آخرین وضعیت انتخابات در استان و شایعات فضای مجازی در خصوص تأیید صلاحیت‌ها گفت: انتخابات نمونه بارزی از مردم‌سالاری دینی در حکومت اسلامی است که در بسیاری از نظامات سیاسی دنیا نقش مردم همواره موردتوجه سیاستمداران هست و در جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ با ظهور انقلاب اسلامی نقش مردم همواره مورد تأکید بوده است.

رئیس‌دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای مشارکت و تجلی حضور مردم در انتخابات با حماسه حضور مردم در انتخابات می‌تواند نسبت به سپردن مسئولیت‌ها به کارگزاران مورداعتماد مردم برگرفته از این مهم است.

وی افزود: در کشور ما به طور میانگین هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و که در کشور ما برای تعیین این مهم حتی انتخابات شورای دانش‌آموزی نیز داریم که نشان از مسئولیت‌پذیری در نوجوانان برای حضور در عرصه‌های مهم انتخابات است.

جوکار گفت: شورای نگهبان بر اساس قانون باید تمامی فر آینده‌های انتخابات از ابتدا تا انتها مورد بررسی قرار می‌گیرد که مهم‌ترین آن تأیید صلاحیت نمایندگان و کاندیدای مختلف است.

وی در ادامه تأکید کرد: در خصوص تأیید صلاحیت‌ها و تشخص برای تأیید یک کار عقلایی است که ما اعتقاد داریم در حاکمیت اسلامی باید شایستگان و کارگزاران واقعی با رأی مردم انتخاب شوند تا بتوانند نسبت به خدمت‌رسانی بهتری به شهروندان کار کنند.

رئیس‌دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در کهگیلویه و بویراحمد گفت: تأیید صلاحیت برای تأییدیه یک فرد برای قرارگرفتن در یک منصبی است که بتواند بر اساس قوانین به مردم خدمت کند.

وی افزود: دشمنان ما همواره در همه انتخابات شورای نگهبان را مورد هجمه قرار می‌دهد چرا که این شورای نگهبان است که به‌عنوان یک مرجع قانونی و شرعی نسبت به پالایش و سنجش افراد در همه انتخابات برابر قانون باید نظارت دقیق داشته باشد.

جوکار در خصوص مسئله تأیید صلاحیت‌ها گفت: شورای نگهبان دو وظیفه عمده دارد که یکی صیانت از جمهوریت نظام و اسلامیت نظام که توسط فقهای و حقوق‌دانان با تأیید مقام معظم رهبری و قوه قضائیه و مجلس برای مورد تأیید و دفاع از تمامیت ارزش‌های انقلاب اسلامی باید دفاع کنند؛ لذا باید به شورای نگهبان اعتماد و اعتقاد داشته باشیم.

وی افزود: قطعاً باید به تصمیمات شورای نگهبان اعتماد داشته باشیم؛ زیرا این شورا بر اساس قانون و فرایندهای اجرایی اقدام می‌کند.

جوکار گفت: امام خمینی (ره) در خرداد ۱۳۶۰ می‌فرمایند: باید همه توجه داشته باشند که به مجرب این که یک رأی برخلاف رای یک فرد باشد نباید بگوید شورای نگهبان بد است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما نمی گوییم شورای نگهبان دچار اشکال و خطا نیست ولی وقتی یک تصمیمی از شوی این شورا اتخاذ می شود باید مورد توجه همه قرارگیرد چرا که شورای نگهبان براساس قانون رسیدگی به صلاحیت های افراد در هر دوره مختص همان دوره است و دلیلی ندارد بگوییم در این دوره باید رد یا تائید شود چرا که بررسی هر دوره مختص هر دوره است.

وی در ادامه تأکید کرد: امروز شاهد این هستیم که برخی از نمایندگان فعلی مردم رد صلاحیت شدند و ممکن است در دوره بعد تأیید یا رد صلاحیت شوند، در بررسی‌ها هرگز به نام فرد و جناح سیاسی آن ملاک قرار نمی‌گیرد و بلکه رفتار فردی و اجتماعی وی مورد بررسی قرار می‌گیرد و بررسی صلاحیت‌ها در چهارچوب قانون تأیید و یا رد می‌شود که فرد می‌تواند نسبت به این مهم اعتراض نمایند.

وی افزود: متاسفانه برخی‌ها شورای نگهبان را متهم به سلیقه‌ای عمل‌کردن متهم می‌کنند که این مهم در هیئت‌های نظارت و اجرایی رد یا صلاحیت شود می‌تواند به هیئت نظارت استان و کشور مراجعه نمایند و اعتراضات خود را از مراحل قانونی پیگیری کنند.

جوکار گفت: شورای نگهبان بر اساس قانون هرگز مجاز به افشای اطلاعات و عدم تأیید و رد صلاحیت فرد بر اساس مواد قانونی ۳۰ و ۳۱ و ۳۲ باید به اطلاع فرد برسد و انتشار آن بر اساس قانون غیرمجاز است.

وی افزود: برخی از مواردی که مردم نسبت به رد صلاحیت یک فرد در فضای مجازی مطرح می‌شود که در خصوص مشکلات فردی یک شخص مطرح می‌شود که این ادعاها از طریق مراجع امنیتی و قضایی مورد بررسی قرار می‌گیرد و فرد را با دعوت از وی علت رد صلاحیت فرد به وی ابلاغ می‌شود.

وی افزود: در استان بیش از ۴۵ نفر از افراد کاندیدا را که ابهاماتی را داشتند را دعوت و از آنان مصاحبه‌های تخصصی گرفته شده است که برابر قانون نظارت ما استصوابی است.

جوکار گفت: نظارت شورای نگهبان استصوابی است که بر اساس قانون در استان پرونده ۱۷۲ پرونده مورد بررسی قرار گرفت که هرگز نگاه ما به رای کاندیدا نبوده است و تمام افراد را یک‌به‌یک بررسی کردیم و همه افراد را بدون استثنا از نهادهای امنیتی استعلام گرفتیم که فقط ۱۸ نفر رد صلاحیت داشتیم که مقام دوم کشور بودم که دفاعیات این افراد اخذ شده است که منتظر پاسخ شورای نگهبان در تهران هستیم.

وی افزود: برخی از افراد ادعا دارند که نظرشان را به شورای نگهبان تحمل می‌کنند که این مهم هرگز مورد تأیید نبوده است و بر اساس قانون اعتراضات ثبت و پیگیری می‌شود.

رئیس‌دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی‌ها با انتشار شایعات در فضای مجازی در خصوص رد صلاحیت‌ها به دنبال ایجاد چالش و دلسرد کردن مردم در انتخابات هستند که این مهم قطعاً تخلف است.

وی اظهار کرد: تمام داوطلبین در انتخابات در نزد شورای نگهبان یکسان هستند و اگر فرد و یا افرادی را در خصوص مسائل سیاسی و جناحی تأیید و یا رد کردیم قطعاً این مهم خلاف قانون است.

جوکار گفت: اگر فردی در دوره گذشته رد صلاحیت شود و اگر در دوره جدید این مهم پاک شده باشد قطعاً رد صلاحیت وی استمرار پیدا خواهد کرد.

رئیس‌دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در کهگیلویه و بویراحمد گفت: شورای نگهبان هرگز بر اساس شنیده‌ها تصمیم‌گیری نخواهد کرد مگر عین مبحث برای ما اثبات شده باشد.

وی افزود: شاید شما تصور کنید که شورای نگهبان معیار را رعایت نکرده باشد که فرد داوطلب باید نسبت به این مهم می‌تواند اعتراضات قانونی خود را به شورای نگهبان ارائه شود و اگر نتوانند ادله متقن بیاورند رد صلاحیت می‌شود؛ ولی اگر ادله قابل محکمه‌پسند بیاورند تأیید می‌شود.

جوکار گفت: بحث بررسی صلاحیت‌ها تشخیصی است که این مهم بر اساس اعلام مراجع امنیتی و قضایی و موارد قانونی است که از سوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: آرامش جامعه باید حفظ شود و به‌هیچ‌وجه ممکن قرار نیست اگر فردی رد صلاحیت شد باید در جامعه ناامنی ایجاد کند؛ بلکه باید التزام به قوانین را سرلوحه کار خود قرار دهد.

رئیس‌دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در کهگیلویه و بویراحمد گفت: امیدواریم همه شما کمک‌کار شورای نگهبان باشد و نسبت به مشارکت اقشار مختلف مردم در انتخابات همکاری و همراهی لازم را برای خلق حماسه‌ای دیگر همراه کنید.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار