رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
چهارشنبه 1403/07/25 Wednesday - 2024 16 October الأربعاء ، 13 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-07-24 19:44 شماره خبر : 8000 https://sobhezagros.ir/short/VJOwL 0
صبح زاگرس گزارش می‌دهد؛

روز جهانی عصای سفید فرصتی برای شناخت نیازها و مشکلات افراد دچار مشکلات بینایی است، زیرا آنها همانند دیگر اقشار جامعه برای بهره‌مندی از خدمات جامعه، حقوق برابری دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» ۲۴ مهرماه روز جهانی عصای سفید گرامی داشته می‌شود، روزی  برای حمایت و آگاهی‌بخشی درباره حقوق افراد نابینا، کم‌بینا و گسترش شناخت عمومی از مشکلات و توانایی‌های این افراد است.

عصای سفید نمادی از استقلال و توانمندی افراد نابینا است و این روز به‌عنوان فرصتی برای تأکید بر اهمیت توجه به نیازهای آنان و افزایش آگاهی عمومی در نظر گرفته می‌شود. انجمن جهانی نابینایان هر سال این روز را جشن گرفته تا با تأکید بر نقش مهمی که این ابزار در زندگی نابینایان دارد، مردم را درباره اهمیت آن آگاه سازد.

مشکلات حل‌نشده این قشر این است که در چند سال اخیر، نه‌فقط نابینایان بلکه همه افراد دارای معلولیت از عدم مدیریت سازمان بهزیستی، گلایه دارند و این سازمان به‌جز پرداخت مستمری اقدام دیگری برای آنان انجام نداده و در بخش‌های تخصصی به‌منظور بهبود خدمات توانبخشی و ایجاد مراکز جدید خدمتی رخ نداده است.

متولیان؛ فریاد بی‌صدای نابینایان را بشنوند

 نابینایان به‌طور چشمگیری تحصیلات عالی کسب کرده‌اند؛ اما متأسفانه شغلی متناسب با وضعیت آنان در اختیارشان قرار نمی‌گیرد به‌طوری‌که بعضی از این افراد با مدارج عالی مجبور به کار در شغل‌های غیرمرتبط برای تامین معیشت خود شده‌اند. درعین‌حال موانع فرهنگی و اجتماعی نیز یکی از علت‌هایی است که توانمندی‌های افراد نابینا را زیر سؤال می‌برد.

از دیگر مشکلات آنان این است که بسیاری از نابینا‌یان بدون یک همراه نمی‌توانند وارد جامعه شوند، چون جامعه ما فقط برای افراد معمولی و سالم بنا شده است. آن قدر در کوچه‌ها و خیابان‌ها مانع وجود دارد که امکان تنهایی بیرون آمدن را به  آنها نمی‌دهد؛ خاکروبه  و مصالحی که  در پیاده‌رو‌ها ریخته شده اند، کنده کاری‌ها و پست و  بلندی‌های مسیر‌های رفت  و آمد و ماشین‌هایی که  در پیاده روها پارک و یا وسایلی که بدون توجه رها شده اند پل‌های عابر پیاده‌ای که حتی برای افراد سالم نیز مناسب نیستند این‌ها تنها نمونه کوچکی از این مانع سازی‌هایی هستند که  یک نابینا را خانه نشین می‌کند.

متولیان؛ فریاد بی‌صدای نابینایان را بشنوند

تجربه دیگری که برای یک فرد نابینا بسیار تکرار می‌شود تجربه تلخ  عدم موفقیت برای سوارشدن در  اتوبوس یا  گرفتن تاکسی برای یک نابینا به تنهایی واقعا یک معضل است.

انجام خیلی از کار‌ها بدون یک همراه برای نابینا در جامعه امکان پذیر نیست. با  این حال برخی کار‌ها هم هست که انجامشان حتی با یک همراه هم ممکن نیست، مانند استفاده از امکانات و  فرصت‌های تفریحی در  جامعه؛ سینما، شهربازی، سالن‌های ورزشی.

بعد از سال‌ها هنوز ما نتوانسته ایم فضا‌هایی حتی محدود برای استفاده این قشر در سازمان‌هایی مانند بهزیستی ایجاد کنیم که این افراد بتوانند  از  این خدمات بهره‌مند شوند.

متولیان؛ فریاد بی‌صدای نابینایان را بشنوند

اسماعیل دامیار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» در خصوص خدمات ارائه شده و دستاوردهای نابینایان استان ضمن گرامیداشت این روز و افتخار به معلولان نابینای افتخارآفرین کهگیلویه  و بویراحمدی گفت: ۲ هزار و ۲۲۱ نفر معلول کم‌بینا و نابینا در کهگیلویه و بویراحمد داریم، بر اساس کمیسیون پزشکی که تشخیص‌داده‌شده است، این افراد جز نابینایان، کم‌بینایان و اختلالات بینایی دسته‌بندی می‌شوند.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: نزدیک به ۲۱۰ نفر معلول مطلقاً نابینا داریم، خدماتی که بهزیستی به این افراد ارائه می‌دهد، خدماتش پیشگیرانه است، طرحی داریم به نام طرح «آمبلیوپی» یا تنبلی چشم، شامل کودکان سه تا ۶ ساله برای پیشگیری از تنبلی چشم، با همکاری آموزش‌ و پرورش نزدیک به ۶ هزار نفر در این طرح شرکت به بینایی‌سنج معرفی شده‌اند.

وی در ادامه افزود: که بر اساس نوع بینایی و تنبلی چشم عینک تجویز شد و یا نیازی نداشته‌اند. در طرح آگاه‌سازی از معلولیت‌ها و پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از ژن‌شناختی نیز ما در این حوزه کسانی که از نظر ژنتیکی مشکل داشتند را هنگام مراجعه به آزمایشگاه ژنتیک جنوب کشور در شیراز معرفی و تمام هزینه‌های آنان را هم پرداخت می‌کنیم.

دامیار گفت: برای تأمین و توزیع تجهیزات کمک توان‌بخشی نیز ما نزدیک به ۴۸۰ میلیون تومان وسیله از جمله عصا، به‌دید، ریکوردر، اسپیکر، درشت‌نما، ساعت گویا وسایل بازی و ریاضی ویژه نابینایان و... برای آنان تهیه و در اختیار این افراد قرارداده‌ایم.

وی افزود: برای اولین‌بار برگزاری دوره هنرهای تجسمی ویژه نابینایان با حضور اساتید کشوری را داشتیم و نابینایان نیز در این دوره شرکت کردند.

 سرپرست اداره کل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح‌های توانمندسازی ویژه نابینایان در استان اجرا شد کارها و خدماتی که به نابینایان ارائه شده است از جمله ایاب‌ و ذهاب این افراد، بحث مناسب‌سازی معابر تا جایی که امکانش بوده است با دستگاه‌های مرتبط در نشست‌های مختلف طی رایزنی‌هایی که صورت‌گرفته است قول بر مناسب‌سازی معابر داده شده است. طرحی است بنام طرح شهید رجایی در این طرح به مسئولینی که همکاری لازم در این زمینه‌ها را با ما داشته باشند به آنان امتیاز خواهیم داد.

وی بیان داشت: برای دانشجویان و دانش‌آموزان و صاحبان مشاغل نیز متناسب با تحصیلات و مهارتشان تحصیلات کم‌بهره آنان تعلق خواهد گرفت. کسانی که پروانه ساخت داشته باشند برای ساخت مسکن تا ۲۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض مسکن به آنان تعلق خواهد گرفت.

دامیار در پایان گفت: از جمله معلولین نخبه هم استانی نیز می‌توان به علی پیروج معلول کم‌بینا که در مسابقات پاراالمپیک نایب‌قهرمانی در رشته ورزشی پرتاب نیزه را به دست آورد، سامان پاکباز، بنیامین آریایی و همچنین آقای عرفان شیروانی نویسنده چندین کتاب است را می‌توان نام برد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار