رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/07/01 Sunday - 2024 22 September الأحد ، 19 ربيع الأول ، 1446
ساعت
صدایی رعب‌انگیز که سکوت شهر را می‌شکند!

تلفات استفاده از سلاح‌های جنگی در استان‌های مختلف ازجمله کهگیلویه و بویراحمد رو به افزایش است تا همچنان شاهد باشیم که مراسم‌های شادی به عزا تبدیل‌شده و عزاداری‌ها نیز غمبارتر از همیشه شده‌اند.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس، امروز حرف و سخنان ما از بدعتی است خطرناک، که بر تاروپود سرزمین چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد سایه تنیده و هرروز خبرهای غمبار آن را همه از گوشه و کنار می‌شنویم.آری صدای تیراندازی و کشته شدن یک فرد بی‌گناه در عروسی و مراسمات عزا و حتی میتینگ‌های تبلیغاتی.

 

 

هرچند که بسیاری از نیاکان ما را اسلحه را محترم می‌شمردند و از آن برای دفاع از خود و مبارزه علیه دشمنانشان در زمان‌های جنگ و حمله حیوانات استفاده می‌کردند، اما در چند سال اخیر موج زیادی ورود اسلحه به کشور و آزادی بیش‌ازاندازه سلاح‌های بدون مجوز به‌گونه‌ای پیش رفته که حتی یک مکالمه ساده بین دو نفر، عاقبت به اسلحه‌کشی بر روی‌هم دیگر خاتمه می‌یابد.

 

آری امروز دیگر اسلحه آن سلاح مقدس گذشته نیست، بلکه یک شی خطرناک است که نه سودی دارد و نه منفعتی، فقط برای جوانان امروزی و حتی خانواده‌ها شر را به بار آورده است.

 

 

امروز استفاده غیره اصولی از اسلحه در بسیاری از مراسمات عزا و شادی باعث شده که شادی‌های مردمان سرزمین زاگرس به عزا تبدیل شود و کشته شدن افراد بی‌گناه در این مراسمات نزاع‌ها و درگیرهای زیادی را در پی داشته باشد.

 

 

حتی این موضوع پا را فراتر از آن گذشته و در بسیاری مراسمات عزا نیز صدای رعب‌انگیز تیر و سلاح‌های کمری و کلاشنیکف از سوی برخی از جوانان از آن سکوت دشت‌ها در مراسمات عزا را در برگرفته و دست بر قضا این مراسمات و این تیراندازی‌های نیز باعث صدمه دین و یا کشته شدن افرادی دیگر شده است و آن مراسم عزا را غمبارتر کرده است.

 

 

از سویی دیگر استفاده از سلاح در برخی نزاع‌های خانوادگی هم باعث حوادث هولناکی شده است که می‌تواند به مگر چندین تن از اعضای خانواده و به رگبار بستن آن‌ها اشاره کرد که نبود صبر و حوصله و استفاده از اسلحه باعث شده که چندین عضو خانواده به گناه کشته شوند.

 

 

 

بدعت نامیمون تیراندازی همچنان قربانی می‌گیرد
بدعت نامیمون تیراندازی همچنان قربانی می‌گیرد

 

جوانانی که در اوان جوانی بر روی‌هم اسلحه می‌شکند و عاقبت این کار را نمی‌دانند و بعد از کشته شدن یک فرد بی‌گناه سال‌های سال باید غصه‌دار باشند که چرا و چگونه از این سلاح در این درگیری کوچک استفاده کردند.

 

 

موارد متعدد دیگری می‌توان ذکر کرد که افراد و قبایل مختلف مستقیماً به روی‌هم آتش گشوده و ده‌ها خانواده را بی‌سرپرست و ده‌ها خانواده دیگر را داغدار کرده‌اند.

 

 

رسم تیراندازی در مجالس عزا و عروسی در استان‌هایی چون خوزستان، بوشهر، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و زنجان همچنان گاهی اجرا و باعث بروز اتفاقات ناگواری شده و خانواده‌های بسیاری داغدار می‌شوند.

 

 

آمار افرادی که در مراسم عروسی و به دلیل سنت غلط تیراندازی‌های هوایی کشته می‌شوند، یک مورد و دو مورد نیست. هرکدام از شب‌هایی که یک مراسم عروسی به مراسم عزا تبدیل می‌شود، شبی از هزارویک‌شب، داستانی غم‌انگیز است.

 

 

در کهگیلویه و بویراحمد رسم تیراندازی در مراسمات شادی و هم عزا متأسفانه همچنان هرچند بسیار کمتر از گذشته ادامه دارد و هرزگانی خبرهای ناگواری از حوادث این‌چنینی مخابره می‌شود به‌نحوی‌که موجب رنجش هر شنونده‌ای می‌شود.

 

 

 

بدعت نامیمون تیراندازی همچنان قربانی می‌گیرد

 

اگرچه عده‌ای با استفاده نادرست از سلاح‌هایی که در اختیاردارند، موجب به وجود آمدن مشکل شده‌اند ولی نباید از یاد برد که فلسفه اصلی وجود این تسلیحات چیز دیگری است و تاریخ این کشور مملو از مردانی است که شأن اسلحه را دانسته و با مسئولیت‌پذیری کامل، اسلحه به دست گرفته‌اند.

 

 

 

حماسه مردم مرزنشین و در جنگ ایران و عراق و تقدیم بیشترین شهید به نسبت جمعیت در کهگیلویه و بویراحمد را نیز نمی‌توان از یاد برد. گلوله باید سینه دشمن را بدرد نه اینکه برای تفریح و رو به آسمان شلیک شود.

 

 

 

این رسم غلط و مصیبت‌های بعدازآن پا را فراتر گذشته به تجمع‌های انتخاباتی و کارناوال‌های کاندیداهای انتخابات نیز کشیده است، امروز متأسفانه می بنیم که در برخی از این میتینگ‌ها از اسلحه‌ای استفاده می‌شود که مزیت آن‌ها فقط در جنگ است نه در صلح و تجمع‌های انتخاباتی.

 

 

 

پس می‌طلبد که مسئولان قضایی و انتظامی و حتی ریش‌سفیدان جامعه برای این موضوع راهی بیندیشند و این مسئله را مرتفع کنند.

 

 

انتهای خبر/

 

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار