رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
سه‌شنبه 1403/02/11 Tuesday - 2024 30 April الثلاثاء ، 21 شوّال ، 1445
ساعت
1403-01-27 14:26 شماره خبر : 3583 https://sobhezagros.ir/short/V7oYx 0
در بازدید از مناطق سیل‌زده چرام مطرح شد؛

مدیرکل مدیرت بحران استانداری  کهگیلویه و بویراحمد گفت: در برآوردهای اولیه که برای بحث خسارت‌های بارش‌های فروردین 1403 داشتیم نزدیک به یک هزار و 500 میلیارد تومان به بخش‌های مختلف استان خسارت وارد شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» با توجه به کوهستانی و صعب‌العبور بودن مناطق مختلف شهرستان چرام به‌خصوص در مناطق سردسیری طسوج در بارش‌های فروردین 1403 بیش از 200 میلی‌متر بارندگی داشتیم که این مسئله موجب وقوع سیلاب و وارد آمدن خسارت زیادی به  ابنیه‌ روستایی و عشایری، مزارع، باغات و سراب بندی‌ها و کانال‌های هدایت آب در این منطقه شد.

از طرفی منطقه طسوج یکی از مناطقی ییلاقی شهرستان است که جمعیت زیادی از عشایر در فصل تابستان به این منطقه کوچ می‌کنند اما با توجه به بارش‌های اخیر و مسدود شدن بخش زیادی از جاده‌های روستایی و عشایری این منطقه و نزدیک بودن به زمان کوچ عشایر به این منطقه با پیگیری‌های فرماندار شهرستان چرام برای تسریع بازگشایی و همچنین بهسازی زیرساخت‌های آسیب‌دیده از بارش‌ها مدیرکل مدیریت بحران استانداری، مدیرکل راهداری و مدیرکل امور عشایر استان از وضعیت این منطقه بازدید کردند.

خسارت 1500میلیاردی سیل به زیرساخت‌های کهگیلویه‌وبویراحمد

فرماندار شهرستان چرام در این برنامه گفت: در نتیجه بارش‌های اخیر بخش عمده از زیرساخت‌های شهرستان به‌کلی و برخی بالای 80 درصد تخریب‌شده است که بازسازی آن‌ها و اقدام در جهت تأمین خسارت‌ها و برآورد آن‌ها در دستور کار قرار گرفت که امیدوارم نتیجه این سفر موجب برایندهای خوبی برای بازسازی خسارت‌ها شود.

سید عبدالرحمان توفیقیان افزود: بازسازی بناهایی که به‌کلی تخریب شدند و همچنین برآورد و تأمین خسارت‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله محصولات و باغات کشاورزی، مزارع، سراب بندی‌ها، کانال‌های هدایت آب و راه‌های ارتباطی روستایی و عشایری مهم‌ترین تصمیماتی که اتخاذ شد.

خسارت 1500میلیاردی سیل به زیرساخت‌های کهگیلویه‌وبویراحمد

وی بابیان اینکه طبق برآوردهای اولیه خسارت ناشی از بارش‌های فروردین 1403 در شهرستان چرام بیش از 100 میلیارد تومان است که بیشتر در حوزه بناهای فیزیکی، راه‌های ارتباطی و محصولات باغی و زیرساخت‌های کشاورزی است، عنوان کرد: قرار شد برای تسریع در بحث بازگشایی و بهسازی راه‌های ارتباطی ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی در اختیار شهرستان قرار گیرد. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری در حاشیه این بازدید گفت: با توجه به اینکه در ابتدای سال 1403 در برخی از نقاط استان ازجمله طسوج بارندگی بیش از 200 میلی‌متر داشتیم که به همین دلیل در بناهای روستایی و عشایری، مزارع، باغات و سراب بندی‌ها خسارتی را نیز داشتیم.

خسارت 1500میلیاردی سیل به زیرساخت‌های کهگیلویه‌وبویراحمد

علیرضا نیک‌روز با بیان اینکه از همه‌ جاهایی که در سطح شهرستان دچار خسارت و آسیب شده بود بازدید داشتیم، افزود: با دستور استاندار محترم و اراده و عزم جدی تدارکاتی دیده‌شده که با کمک دستگاه‌های اجرایی و همچنین پیمانکاران بخش خصوصی سراب بندی، بازگشایی و بهسازی جاده‌ها انجام شود.

وی بابیان اینکه البته لازم است که تمهیدات مناسبی اندیشیده شود که با بارندگی‌های این‌چنینی دچار خسارت زیاد نشویم، بیان کرد: از حوزه عشایر منطقه طسوج بازدید داشتیم که تقریباً 3 پل به‌صورت کامل به دلیل بارندگی‌های اخیر تخریب‌شده بود با بررسی انجام‌گرفته این پل‌ها حتی به امور عشایر تحویل موقت هم نشده بود و تذکرات لازم در خصوص عدم رعایت استاندارد به پیمانکار داده بودند و مقرر شد که بحث بهسازی کامل انجام شود و این پل‌ها به‌صورت کامل تخریب و مجدد احداث شوند.

خسارت 1500میلیاردی سیل به زیرساخت‌های کهگیلویه‌وبویراحمد

نیک‌روز بابیان اینکه در برآوردهای اولیه که برای بحث خسارت‌های بارش‌های فروردین 1403 داشتیم نزدیک به یک هزار و 500 میلیارد تومان به بخش‌های مختلف استان خسارت وارد شد، عنوان کرد: بیشترین خسارت را در بخش کشاورزی به‌خصوص در بحث باغات، مزارع، سراب بندی و شیلات بوده که همه موارد به‌صورت مستند آماده و به مرکز ارسال‌شده است و در حال پیگیری برای نتیجه هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد در این بازدید گفت: امروز از محور سرفاریاب - طسوج بازدید داشتیم و طول این مسیر 20 کیلومتر که 12 کیلومتر از محور آسفالت شده و مابقی محور به طول 8 کیلومتر توسط پیمانکار در حال اجراست.

خسارت 1500میلیاردی سیل به زیرساخت‌های کهگیلویه‌وبویراحمد

حمیدرضا پیمان‌جو افزود: بخش زیادی از حجم خاک‌برداری، خاک‌ریزی و ابنیه فنی این 8 کیلومتر انجام‌شده و امیدواریم با ابلاغ تخصیص جدید و تزریق مالی به پیمانکار عملیات اجرایی سرعت بیشتری بگیرد 

وی ادامه داد: در صورت تخصیص اعتبار و تزریق به پیمانکار آن بخش از عملیات اجرایی که در قرارداد پیمانکار است ظرف مدت 6 ماه به پایان می‌رسد و مقداری از کار باقی می‌ماند که نیاز است در اعتبارات 1403 شهرستان اعتبار لازم پیش بینی و با برگزاری مناقصه ادامه عملیات پروژه اجرایی شود.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار