رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/06/18 Sunday - 2024 08 September الأحد ، 5 ربيع الأول ، 1446
ساعت
کارشناس فناوری اطلاعات مطرح کرد:

کارشناس فناوری اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات یکی از زیرساخت های اصلی کشور برای توسعه اقتصاد دیجیتال و دولت هوشمند و بستری امن برای مقابله با تهدیدات است.

سید محمد قاضی نیا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«صبح زاگرس» در خصوص اهمیت شبکه ملی اطلاعات گفت:  اهمیت شبکه ملی اطلاعات در شرایطی که اختلالات جهانی اینترنت وجود داشته باشد.

چرا شبکه ملی اطلاعات برای هر کشوری اهمیت دارد؟

سید محمد قاضی نیا گفت: زیرساخت ملی اطلاعات نخستین بار در سال ۱۹۹۱ در ایالات متحده امریکا مطرح شد و هدف از آن استمرار رهبری امریکا در پردازش با کیفیت بالای اطلاعات بود. اما پس از آن کشور‌هایی مانند کره جنوبی، چین و انگلستان نیز شبکه‌ای داخلی را برای برقراری ارتباطات داخلی کشورشان راه اندازی کردند و پس از افشاگری در زمینه جاسوسی سازمان‌های اطلاعاتی امریکا و انگلیس از اطلاعات صنعتی و نقض حریم خصوصی شهروندان، سایر کشور‌ها مانند برزیل و آلمان را نیز بر آن داشت تا تدابیری برای حفاظت از اطلاعات شهروندان خود داشته باشند.

کارشناس فناوری اطلاعات تاکیدکرد: وابستگی به بستر های خارجی علاوه بر امکان حمله های سایبری، آسیب به تاسیسات مهم و داده های حساس و مردمی می  تواند اقتصاد و فرهنگ یک کشور را دستخوش اثرپذیری و تهدیداتی کند. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۷ چین با خرید داده هایی از صحبت ها و چت های مردمی در شبکه اجتماعی فیس بوک و تحلیل آن داده ها توانست  سلایق و علایق مردم ایران در خرید کالاها را تشخصیص و آنها را تولید و وارد کشور نماید.

وی در ادامه افزود: بنا براین ما نیاز به داشتن یک بستر و زیر ساخت شبکه ملی اطلاعات برای حفظ و صیانت از فرهنگ، اقتصاد و امنیت اطلاعات هستیم. با اختلال در بستر فضای مجازی وابسته به خارج به روند تجارت مردم و تهیه اقلام و به طور کلی بازار آسیب جدی وارد می شود. بنابراین تحقق شبکه ملی اطلاعات باعث ایجاد دسترسی‌های با کیفیت بیشتر، ارائه خدمات مطلوب‌تر و گسترش کسب و کارهای با کیفیت در فضای مجازی برای مردم می‌شود.

چه تعریفی از شبکه ملی اطلاعات می توان داشت؟

سید محمد قاضی نیا گفت: تعریفی که از شبکه ملی اطلاعات در دو سند تبین الزامات شبکه ملی اطلاعات (مصوب سال ۹۵) و طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات (مصوب سال ۹۹) که هر دو توسط شورای‌عالی فضای مجازی مصوب شد، زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور است که از سه لایه زیرساخت که بستر شبکه را ایجاد می‌کند، خدمات، شامل ارائه خدمات داخلی مانند دولت الکترونیکی، شهر هوشمند، سلامت الکترونیکی و محتوای داخلی تشکیل شده است.

مهمترین خدمات شبکه ملی اطلاعات چه مواردی را شامل می شود؟
وی در ادامه تاکیدکرد: خدمات دولتی از طریق سامانه های یکپارچه به مردم، پیام رسان ها، موتور جستجو و بسترها و زیرساخت های آموزشی و تجاری در فضای مجازی از جمله مواردیست که شبکه ملی اطلاعات می تواندشامل شود.

چه میزان از فرایند شبکه ملی اطلاعات اجرایی شده است؟

قاضی نیا گفت: بر اساس آن چیزی که از روند کار و خدمات ارائه شده در طی سالیان قبل مشاهده گردید بیش از ۶۰ درصد از شبکه ملی اطلاعات تا به امروز در کشور نهادینه شده که اگر این چارچوب توسط دولت ها حمایت و پیشرفت داشته باشد تا یک یا دو سال آینده به بیش از ۹۰ درصد از آن در کشور اجرایی خواهد شد و کیفیت و سرعت در بستر فضای مجازی افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی تاکیدکرد: در حوزه زیرساخت تجهیزات ارتباطی بومی نیز پیشرفت های کشورمان با تکیه بر نیروهای جوان متخصص و شرکت های دانش بنیان به بیش از ۳۷ درصد رسیده است.

در برنامه هفتم توسعه کشور در بخش فناوری و شبکه ملی اطلاعات بعنوان زیرساخت چه اهدافی تبیین شده است؟

کارشناس فناوری اطلاعات گفت: اهداف مرتبط با شبکه ملی اطلاعات در برنامه هفتم توسعه یکی از مهم ترین بخش های این برنامه برای توسعه اقتصاد دیجیتالی است. شبکه ملی اطلاعات یکی از زیرساخت های اصلی کشور برای توسعه اقتصاد دیجیتال و دولت هوشمند است.

وی افزود: بر اساس قانون منتشر شده، مهم ترین مسئول توسعه شبکه ملی اطلاعات در برنامه هفتم توسعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. بر اساس این قانون، وزارت ارتباطات مکلف است با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و عمومی، امکان اتصال اماکن اداری، تجاری و مسکونی در تمام کشور را با استفاده از فیبر نوری فراهم کند.

قاضی نیا خاطر نشان کرد: علاوه بر آن، وزارت ارتباطات با همکاری وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی استاندارد، باید ضوابط و مقررات لازم برای هوشمند سازی ساختمان ها را نیز تدوین نمایند.

افق ها و اهداف بعدی شبکه ملی اطلاعات چه می تواند باشد؟

وی افزود: شبکه ملی اطلاعات یک بستر امن، با سرعت بالا و خدمات مناسب برای داخل کشور و تبادلات اطلاعات می تواند باشد. 

کارشناس فناوری اطلاعات گفت: برای توسعه فعالیت‌های بین‌المللی به شکلی که ایران هاب انتقال اطلاعات در منطقه شود، بعد از آنکه شبکه ملی اطلاعات تکمیل شد ما باید به سمت ایجاد شبکه منطقه‌ای اطلاعات گام‌ برداریم. امروز کشورهای اروپایی به این سمت می‌روند که یک شبکه پرسرعت منطقه‌ای داشته باشد. منطقه ما نیز باید از این ظرفیت استفاده کرده و در این مسیر گام بردارد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار