رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/06/18 Sunday - 2024 08 September الأحد ، 5 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-04-12 06:19 شماره خبر : 5464 https://sobhezagros.ir/short/Vbrl9 0
پاسخ ظریف به اظهارات «ظریف»؛

اقتصاددان گچسارانی به اظهارات ظریف درباره برجام، مذاکره با غرب و دیگر مسائل اقتصادی که در میتینگ‌های انتخاباتی پزشکیان مطرح‌شده بود، واکنش نشان داد.

یعقوب زراعت کیش در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» در خصوص برخی اظهارات حامیان «پزشکیان» در امور اقتصادی گفت: الآن برخی مدعی هستند که برنامه هفتم این‌چنین و آن‌چنان است و برنامه هفتم را پیگیری می‌کنیم و در جایی هم گفته‌اند که خودمان کارشناس نیستیم و می‌دهیم تا کارشناسان برنامه هفتم را پیگیری کنند!

اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه بیان کرد: در واقع کارشناسانی که از آن‌ها نام می‌برند همان افرادی هستند که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم حضور داشتند، امثال برادران آخوندی، جهانگیری، آذری جهرمی، ظریف و ...که قرار است آینده اقتصادی کشور را اگر خدای‌ناکرده عقب‌گرد داشته باشیم مثلاً در دولت بعدی (پزشکیان) بیایند و درست کنند! اما در این صورت چه اتفاقی در اقتصاد کشور خواهد افتاد؟

زراعت کیش تصریح کرد: بنابراین در شاخص‌هایی که در برنامه ششم توسعه داشتیم رشد ارزش‌افزوده بخش صنعت در سال‌های بعد از برجام وحشتناک بوده است، به‌عنوان نمونه در سال 97 منفی هشت درصد رشد ارزش‌افزوده بخش صنعت را داشتیم که یک رقم بسیار بالایی از نظر اقتصادی است لذا این مسئله افت شدید رشد اقتصادی و افت شدید اشتغال را نشان می‌دهد و در نتیجه ایران را از رقابت توسعه‌ای که بین کشورها وجود داشت، بسیار عقب انداخت.

تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: با این‌ حال نیز اگر رشد سالانه اشتغال را در سال 99 موردتوجه قرار دهیم، عددی نزدیک به منفی 5 درصد را نشان می‌دهد اگرچه رشد سالانه تشکیل سرمایه ثابت دو سال متوالی 98 و 99 هم منفی بوده به‌طوری‌که سال 98 منفی 18 درصد را تجربه کرده است. نکته دیگر وقتی درباره سرمایه ثابت صحبت می‌کنیم یعنی اینکه استهلاک خیلی بیشتر از سرمایه‌گزاری بوده است لذا اگر برجامی هم وجود داشت باید سرمایه گزاری (داخلی و خارجی) را به دنبال خود ایجاد می‌کرد که این‌گونه نبود.

زراعت کیش گفت: اما چرا تشکیل سرمایه ثابت ما در سال‌های 97 و 98 منفی بوده است؟ که رقم عجیب‌وغریبی از نظر اقتصادی است و آمار وحشتناکی از دولت گذشته (روحانی) را ارائه می‌دهد! درحالی‌که این موضوع این مهم را می‌رساند که در برنامه ششم توسعه نیز رشد بهره‌وری عوامل کل تولید در دوران هشت‌ساله روحانی (دولت یازدهم و دوازدهم) روندی نزولی داشته است.

وی افزود: بنابراین روند رشد بهره‌وری در سال‌های متمادی دولت روحانی نوسان داشته و روند کلی هم رو به نزول بوده است. وقتی روند بهره‌وری پایین باشد یعنی رشد اقتصادی نداریم؛ یعنی تولید افت و صادرات نیز کاهش پیدا می‌کند و به دنبال آن متغیرهای اقتصادی هم دچار بحران می‌شوند که در یک جمله دهه سوخته (دهه 90) اقتصادی برای کشورمان اتفاق افتاد.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: اما اینکه برخی دوستان در تلویزیون و یا در سخنرانی‌هایشان دادوفریاد می‌کنند و به برخی دولت‌ها نیز لقب دولت نکبت می‌دهند به این دلیل است که عملاً نکبت اقتصادی در دهه 90 اتفاق افتاد و دولت تدبیر و امید کشور را ازلحاظ اقتصادی، سالیان سال به عقب برد و همان‌گونه که عرض شد پایه تورمی در این دهه چیده شد و نتوانستیم متغیرها را کنترل کنیم.

زراعت کیش بیان کرد: باید سیاست‌هایی را دولت انقلابی آینده بکار بگیرد تا بتواند این اشکالاتی که در دهه 90 اتفاق افتاد (رشد شدید نقدینگی، پایه پولی، تورم) جبران شود، البته سیاست‌هایی که بانک مرکزی اخیراً اعمال کرد بسیار در مهار نقدینگی، تورم و همچنین پایه پولی تأثیر گزار بوده و اثراتش را در سال‌های آینده خواهیم دید.

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: از دولت‌های یازدهم و دوازدهم یا همان دهه نود به‌عنوان دهه سوخته اقتصادی یاد می‌شود و اگر به آمارهای بانک مرکزی نگاه کنیم، به‌خوبی می‌بینیم که درآمد سرانه در سال 98 و 99 نسبت به سال 90 تقریباً نصف شده است، یعنی درآمد سرانه پارامتری است که هرسال به‌طور طبیعی باید میزانش افزایش یابد ولی در دولت آقای روحانی چه اتفاقی برای کشور در بحث درآمد سرانه افتاد که یک شاخص مهم در قدرت خرید خانوار و مردم است؟

وی افزود: اگر به شاخص نرخ فقر در دهه 90 هم نگاه کنیم نمودار نشان می‌دهد که در پایان همین دهه میزان جمعیت زیرخط فقر افزایشی بوده است، لذا مردم عزیز دقت کنید که پایه‌های تورم برای سال‌های آینده و دولت‌های بعدی، در دولت دوازدهم اتفاق افتاد چون میزان نقدینگی و پایه پولی در دولت روحانی به‌شدت افزایش پیدا کرد؛ یعنی میزان نقدینگی در سال 1400 که دولت را تحویل شهید رئیسی دادند شش برابر زمانی بود که دولت را از احمدی‌نژاد تحویل گرفتند.

زراعت کیش در پایان هم گفت: بنابراین بحث مذاکرات هسته‌ای هم یکی از راهکارها خواهد بود که به‌نوعی 5 درصد از مؤلفه‌های اقتصادی ما را تشکیل می‌دهد، اما اینکه برخی‌ها با دادوفریاد همه اقتصاد کشور را به مذاکره با آمریکا و غرب گره می‌زنند، غلط است درحالی‌که خود آمریکایی‌ها دنبال مذاکره نیستند و شک هم نکنید که هیچ‌وقت آن‌ها تحریم‌ها را برنخواهد داشت و ما خودمان باید ازنظر اقتصادی آن‌قدر قوی شویم که تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم و در سه سال دولت شهید آیت‌الله رئیسی توانستیم بسیاری از تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار