رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
چهارشنبه 1404/06/05 Wednesday - 2025 27 August الأربعاء ، 4 ربيع الأول ، 1447
ساعت
1404-06-05 21:51 شماره خبر : 15447
ماجرای پروژه میلیاردی پد بالگرد دیل؛

احداث پد بالگرد در منطقه حفاظت‌شده دیل با اعتبار ۲ میلیارد تومانی از محل مسئولیت اجتماعی وزارت نفت، با سوالات جدی درباره توجیه اقتصادی و شفافیت هزینه‌ها مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» پروژه احداث پد بالگرد در ارتفاعات منطقه حفاظت شده دیل با اعتبار ۲ میلیارد تومانی از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت، سؤالاتی را در خصوص توجیه پذیری اقتصادی و شفافیت هزینه‌ها ایجاد کرده است. این پروژه که به منظور تسهیل عملیات اطفای حریق در حدفاصل شهرستان‌های گچساران و باشت طراحی شده، علی‌رغم کاربرد ضروری خود، با ابهامات جدی مواجه است.

به توجه به نظریه‌های کارشناسان عمران و هوانوردی هزینه احداث یک پد بالگرد استاندارد بسیار کمتر از مبلغ اعلام شده می‌باشد. این پرسش مطرح است که آیا این اعتبار صرفاً برای آماده‌سازی یک سطح فرود ساده هزینه می‌شود یا شامل پروژه‌های جنبی دیگری نیز هست؟ همچنین منبع تأمین اعتبار این پروژه از محل تعهدات اجتماعی وزارت نفت، لزوم شفافیت در فرآیند مناقصه و انتخاب پیمانکار را دوچندان می‌کند.

خبرنگار این این پایگاه خبری در راستای خواستهٔ حداکثر افکار عمومی که انتظار دارند دستگاه‌های مربوطه پاسخگوی این ابهام باشند تماس تلفنی را «عبدال دیانتی‌نسب مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد» برقرار کرد که وی در پاسخ به این ابهام گفت: اعتبار دو میلیارد تومانی برای ساخت دو پایگاه یا «پد» هلی‌کوپتر در مناطق مرتفع «خامی» و «دیل» تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه یکی از این پدها تقریباً به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری است، ادامه داد: پد دوم نیز برنده مناقصه آن مشخص شده و امید است تا قبل از پایان شهریور ماه، کار ساخت آن نیز به اتمام برسد. بنابراین، این مبلغ دو میلیارد تومانی برای دو پد در نظر گرفته شده که کار یکی تمام شده و دومی نیز تا شهریور به پایان می‌رسد.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سؤال که «چرا هزینه ساخت این پدها به نسبت بالا بوده است»، تصریح کرد: اگر شرایط منطقه از نظر دسترسی مهیاتر بود، قطعاً این میزان هزینه در بر نداشت. اما در این منطقه خاص، حمل مصالحی مانند آب، ماسه و سیمان با دشواری‌های زیادی همراه است؛ به طوری که بخشی از حمل‌ونقل با تراکتور و قسمتی نیز حتی با چهارپایان مانند الاغ انجام می‌شود. همین سختی انتقال مصالح، هزینه‌ها را افزایش داده است.

دیانتی‌نسب در پایان تأکید کرد: اگر مسیر دسترسی به گونه‌ای بود که امکان حمل مصالح با ماشین‌های معمولی وجود داشت، با این میزان اعتبار، امکان ساخت چهار پد نیز فراهم می‌شد.

اخبار مرتبط
نظر شما
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!