ماجراهای ادامهدار یک پروژه مهم شهری؛
ابتلای «پلچهارم بشار» به سندروم پلسوم
حاشیه های ادامه دار پل چهارم بشار بعد از افتتاح آن در ماههای گذشته نشان از ابتلای این پل به پل سومبشار را نشان می دهد که هیچگونه رغبتی برای پایان دادن به مشکلات آن نیست.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» پل چهارم (بشار) یاسوج که بهعنوان پروژهای مهم در راستای کاهش بار ترافیک این شهر در سال ۱۳۹۴ کلنگ زنی شد و پس از حدود ۹ سال پیشرفت فیزیکی در آخرین روزهای صدارت دولت چهاردهم با حضور وزیر کشور افتتاح شد، امروز با توجه به مشکلات و کم کاستیهایی که در افتتاح دارد همچنان در زمره پلهای با حاشیه است.
باید بدانیم که مهمترین مشکل شهر یاسوج مرکز استان چهارفصل کهگیلویه وبویراحمد حملونقل و ترافیک است زیرا خیابانهای این شهر استاندارد نیست و خود شهر نیز در میان جنگلها و مراتع قرارگرفته و درنتیجه نمیتوان درون شهر کار زیادی انجام داد.
رشد بیرویه و ناهمگون یاسوج مرکز استان روزبهروز بر معضلات شهری و ترافیکی این شهر افزوده است و هرچند تاکنون اقدامات زیادی برای خروج از بحران ترافیک شهر یاسوج از سوی مسئولان صورت گرفته اما این اقدامات چندان راهگشا نبوده و همچنان نیازمند توجه کلان و بیشازپیش است و به باید به جد بگوییم که امروز یاسوج در تله ترافیک گیر افتاده است.
هرچند با توجه به گردشگر پذیر بودن شهر یاسوج و ورود چند صدهزارنفری گردشگران در روزهای تعطیل و ایام نوروز با تأمین زیرساختهای شهری زمینه جذب هر چه بیشتر گردشگران را به این شهر زیبا فراهم شود باید به مسئله اتمام کلی پروژه هالی عمرانی که باجان مردم و حتی مسافران سروکار دارند بیشتر توجه شود.
یکی از پروژه های مهم عمرانی در یاسوج در دهه اخیر ایجادِ پلهای ارتباطی بر روی رودخانه بشار بوده که شهر یاسوج را بهمثابه یک جزیره جدا کرده است و ایجادِ پلهای ارتباطی ایمن بر روی این رودخانه میتواند ضمن عبور و مرور حتی درزمینهٔ توسعه گردشگری نقش بسزایی داشته باشد.
پل چهارم ازجمله یکی از زیباترین و منحصربهفردترین پلهای حوزه سرود شمالی پایتخت طبیعت بوده که منطقه تپه آزادی و بیمارستان امام سجاد شهر یاسوج را به هم متصل میکند و با ایجادِ یک بولوار دو کیلومتری نیز به منطقه سروک و از آن به بعد نیز به جاده مواصلاتی و مهم یاسوج به شیراز متصل میشود.
سرگذشت پل چهارم بشار در یک نگاه
از سویی دیگر رودخانه بشار شاهرگ حیاتی یاسوج است که شهر یاسوج و صدها روستا و آبادی بزرگ و کوچک در کنار آن شکلگرفته است. این رودخانه از تنگ سرخ و تنگ تیزاب در مرز استان فارس شروعشده و پس از گذر از یاسوج و دروهان با پیوستن به رود خرسان به کارون میریزد. هسته اصلی و شاکله شهر یاسوج در دو سوی این رودخانه ایجادشده است.
برای ورود و خروج از شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد گریزی جز عبور از رودخانه بشار و گذر از پلهای ساختهشده بر روی آن نیست.
رودخانه بشار، شهر یاسوج را به ۲ بخش تقسیم کرده و ۲ پل برای وصل کردن این بخشها در دهههای گذشته ساختهشده بود و دوره مقاومت پلهای اول و دوم بشار سال ۹۵ به اتمام رسیده است و پلهای سوم و چهارم میتواند بخشی از مشکلات ترافیکی شهر گردشگری یاسوج را برطرف کند.
پل چهارم بشار یک پروژه مهم برای کاهش ترافیک شهر یاسوج است و از ویژگیهای مهم پل چهارم بشار دسترسی آسان به بیمارستان امام سجاد، جنوب شهر یاسوج و روانسازی ترافیک خواهد بود.
این پل دارای چهار دهانه است و در سه دهانه ۳۰، ۳۷ و ۳۳ متری به طول ۱۵۰ متر چهارمین پلی است که بر روی رودخانه بشار یاسوج احداث در حال احداث است که سازهای اثربخش برای اتصال چند مسیر شهر یاسوج محسوب میشود.
پل چهارم بشار (پل سردار شهید نورالله یزدان پناه) در سال ۹۴ برای کاهش بار ترافیکی و بهبود وضعیت جاده دسترسی بیمارستان امام سجاد (ع) با حضور نوبخت معاون سابق رئیسجمهوری و رئیس سازمان برنامهوبودجه کشور دولت دوازدهم شد اما عملیات اجرایی آن از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ آغاز شد، و قریب یک دهه برای تکمیل شدن آن زمان برد.
یاسوج غرق در مشکلات شهری و ترافیک
مهمترین مشکل شهر یاسوج مرکز استان چهارفصل کهگیلویه وبویراحمد حملونقل و ترافیک است زیرا خیابانهای این شهر استاندارد نیست و خود شهر نیز در میان جنگلها و مراتع قرارگرفته است درنتیجه نمیتوان درون شهر کار زیادی انجام داد.
پل چهارم بشار یاسوج یکی از طرحهای نیمهتمام استان کهگیلویه وبویراحمد بود که ۹ سال همچون دملی چرکین در پیشانی شهر رهاشده بود و به دلیل برخی سو مدیریتها و عدم اعتبارات کافی نیمهتمام باقیمانده بود.
چرا برخی پل چهارم را ناایمن خواندهاند
حال قریب سه ماه از افتتاح این پروژه میگذرد، اما همچنان حاشیههای دامنگیر این پلشده که یکی از این موضوعات مهم حاشیههایی دروغ ناایمن بودن این پل بوده که مسئولان اجرایی ازجمله معاون عمرانی استانداری کهگیلویه وبویراحمد در این زمینه واکنش نشان داده وآن را کذب خوانده و وجود داشتن این حفرهها در پل را یک کار ایمنی و مهندسی دانسته است.
از سویی دیگر بلاتکلیفی پروژههای نیمهکاره این پل ازجمله روشنایی، تکمیل نشدن چمنکاری، ایجادِ نشدن یک میدان در خروجی از سمت بیمارستان امام سجاد (ع) و حتی تکمیل نشدن برخی ریزه کارهای عمرانی دیگر بر حاشیههای آن افزوده است.
دلیل راکد ماندن برخی از ریزهکاریهای پل چهارم بشار
هرچند که شهردار یاسوج بر روند تکمیل این پروژه در زمان افتتاح آن اشاره داشت و گفته بود که جاده دسترسی این پل به منطقه سروک در مدت سه ماه بعد از افتتاح تکمیل و به بهره برداری میرسد، اما آن چیزی که عیان است نیمهکاره ماندن بسیاری از کارهای ریزودرشت بر روی این پل بوده که همچنان نیازمند بازنگری و نگاه مسئولان برای پایان است.