رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/06/26 Monday - 2024 16 September الاثنين ، 13 ربيع الأول ، 1446
ساعت
در جلسه ستاد بحران کهگیلویه‌وبویراحمد مطرح شد:

جلسه ستاد بحران استانداری با حضور مدیران کل استان برگزار و موارد آماده باش برای مقابله با بارندگی های سیل آسا به آنها دیکته شد.

علیرضا نیکروز رئیس ستاد بحران استان در نشست ستاد بحران گفت:آب و هوای استان در چند روز آینده وضعیت قرمز است و شاهد بارش رحمت الهی در استان خواهیم بود این جلسه دررابطه با تمهیدات لازم و ضروری است با همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی و مردم توانستیم باران‌های سیل مانسون را پشت سر بگذاریم.

پیش بینی بارش ۱۰۰ میلی مترباران در استان

وی ابراز داشت: ۱۰۰ میلی متر بارندگی که معمولا در ۴۰ روز باریده می شود در این دو روز خواهد بارید .

کاهش  ۲۵۰ میلیمتری باران نسبت به سال گذشته

علی کرمی مدیرکل هواشناسی کهگیلویه وبویراحمد گفت: تا کنون نسبت به پارسال ۲۵۰ میلیمتر هنوز کمبود داریم ۱۰۲ میلی متر  نیز نسبت به بلند مدت شاهد کاهش بارش هستیم .

وی افزود: طی روز سه شنبه و  چهارشنبه بارندگی خوبی خواهیم داشت که در ۵ استان هشدار قرمز صادر شده که یکی از این استان ها، کهگیلویه وبویراحمد است.

پیش بینی بارش های سیل آسا و سنگین در استان

مدیر کل هواشناسی استان ابراز داشت: گفت: بارش سنگینی در این مدت داریم، اول بحث خودمراقبتی، عشایر، دوری از سفرهای غیرضروری ، بازگشایی کانال ها در دستور باشد، طبق نقشه های هواشناسی بارندگی ها از کهگیلویه ، دیشموک، لنده ، مارگون ، سی سخت، یاسوج خواهد بود.

نیکروز در ادامه نیز تصریح کرد بحث سدها مد نظراست که با این بارش ان شاالله پر خواهند شد، بحث دوم لایه روبی روخانه‌ها است که باید سریع تر انجام شود از فرصت باقی مانده برای لایه روبی استفاده شود که باعث خراب شدن زمین‌ها نیز نشود.

ارسال پیامک هشدار بارندگی در استان

در ادامه این نشست مصلح مدیرعامل آب منطقه ای استان گفت: از روز های گذشته پیام هشدار صادر شده است مدیریت رودخانه‌ها و تاسیسات مد نظر است از امروز صبح پیام هشدار برای بهره برداران صادر شده است و توصیه‌های لازم شده است.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌هایی که وزیر نیز طی تماس تلفنی مطرح کرده اند این است که ما سه سد چمشیر، شاه قاسم و کوثر را داریم که دو سد اول مشکلی ندارند،اما ۸۵ درصد سد کوثر پر است و طبق پیش بینی حداقل ۵۹ میلیون مترمکعب آب وارد این سد می‌شود که وزیر تاکید داشتند آماده باش لازم در خصوص این سد داده شود که هر لحظه ممکن است به آزاد سازی سد نیاز داشته باشیم.

مصلح ابراز داشت: ورودی سدمدام پایش می شود و نشان داده می‌شود چقدر در هر ساعت آب وارد سد می‌شود، از پادوک تا خوزستان تحت تاثیر این سد قرار میگیرند که ممکن است و احتمال دارد به کمک پشتیبانی سایر دستگاه ها نیاز داشته باشیم که ۱۰ درصد احتمال این موضوع صحت خواهد داشت.

نقش رسانه ها بسیار مهم و الزامی است

وی ادامه داد: رسانه‌ها خیلی تأثیرگذار بودند و همیشه کمک کردند پای کار هستیم تا کنون ۱۰ کیلومتر  در باشت لایه روبی شده است و بقیه لایه روبی ها ادامه دارد.

در ادامه معتمدی مدیرکل جهاد کشاورزی گفت: پیامک هشدار به تمام کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی ارسال شده است و در بحث زمین های زیرسدها، منابع آبگیری از رودخانه را خواهیم داشت که قبل از آزادسازی سدها باید اطلاع داده شود که این‌پمپ ها دچار خسارت نشوند .

وی ادامه داد: امسال وضعیت بیمه بد نبود ۸۰ درصد طرح ها بیمه نیستند در بحث نیازی که احساس می شود سوخت کافی در اختیار طرح ها قرار بگیرد که در صورت ورود آب گل آلود باید سریع پمپاژ انجام شود،در بحث باغات با توجه به اینکه گل دهی باغات را داریم شاید نتوان در این بخش کاری انجام شود چرا که تگرگ این گلدهی را از بین خواهد برد.

واکنش به غیبت برخی مدیران؛ شما مسئولید

مدیرکل بحران استان در خصوص عشایر گفت:  کلیه مسولیت‌های حقوقی قانونی متوجه شخصی هست که در جلسه حضور دارد، برخی از مدیران در جلسه حضور ندارند، به صورت تک با تک به عشایر هشدار داده شود اکنون برخی از عشایر در مسیر سیلاب هستند که نیاز است به صورت حضوری هشدارهای لازم داده شود.

نیکروز در خصوص حوزه شهری خاطرنشان کرد: نقاط حادثه خیز در سطح شهر یاسوج مشخص است، در بارندگی‌های گذشته شاهد آبگرفتگی معابر بودیم.

در ادامه این جلسه مراد علی پیوند معاون استاندارگفت: هم شدت بارش‌ها و هم سطح بارش‌ها قابل مقایسه با قبل نیست، همزمانی بارش‌ها با تعطیلات نوروزی اهمیت بعدی است که در هرصورت افرادی وارد استان می شوند و اهمیت کار را بیشتر می کند .

وی افزود:وسعت سرزمینی بارش ها نیز مهم است که می طلبد حداکثر هماهنگی وجود داشته باشد؛ باید یک سری اقدامات پیش از حادثه انجام شود که اگر به خوبی انجام شود سطح وسیعی از مدیریت بحران را انجام دادیم.

معاون استاندار استان ادامه داد:پس میطلبد در این راستا اطلاع رسانی دقیق انجام شود و به مردم آگاهی های لازم داده شود،که این مسئله گام اول است، در حوزه آمادگی ها نیز باید یک سری آمادگی ها انجام شود که در بخش پدافند نیز مواردی باید رعایت شود.

پیوند افزود: در سالهای گذشته دیدیم که سیل مانسون آمد و برای ما تجربه ای بود که مدیریت دانش نداشتیم،امروز میطلبد موارد پر تکراری که در سیل‌های گذشته بوده منتقل شوند و در جهت رفع شان اقدام شود.

وی به هماهنگی برای سالن های اسکان اشاره داشت و تصریح کرد: هیئت‌های کوهنوردی نیز در این‌چند روز دقت لازم را داشته باشند.

معاون پشتیبانی استاندارافزود: تمیزکاری معابر شهرها مد نظر باشد نقاطی که در بارندگی‌ها همیشه دچار مشکل می‌شوند شناسایی و رفع شود و هوشیاری لازم در دستگاه‌ها وجود داشته باشد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار