حاشیهنگاری مراسم کلنگزنی پروژههای راه دهدشت؛
آغاز دوباره راه؛ امید در مسیر توسعه
مراسم پرحاشیه کلنگزنی پروژههای راه دهدشت با وعدههای تکراری برای احداث زیرگذر سوق-دهدشت، بینظمی و امیدی محتاطانه همراه بود.
پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»،روز شنبه 17 آبانماه زمان وعده نماینده مردم کهگیلویه در مجلس برای حضور مسئولین کشوری و آغاز عملیات پروژههای حیاتی حوزه راه فرا رسید و دهدشت میزبان کاروانی از مسئولان کشوری و استانی بود؛ از معاون وزیر و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربنای حملونقل کشور گرفته تا مجمع نمایندگان استان، استاندار، مدیران کل و مسئولان شهرستانی. آمده بودند تا بار دیگر کلنگ پروژههایی را بزنند که نامشان آشناست، اما پیشرفتشان غریبه.
آغاز با ممنوعیت؛ خبرنگاران پشت در ماندند
مهمانان و هیئت همراه پس از اینکه در بدو ورود به شهرستان مورد استقبال فرمانداری و مدیران شهرستانی قرار گرفتند در نخستین مقصد راهی کارگاه آبرسانی چهارشهر شدند؛ اما خبرنگاران با صحنهای عجیب مواجه شدند: «ورود خبرنگار ممنوع!» این رفتار در حالی است که پیشتر بارها برای تهیه گزارش وارد این کارگاه شده بودند، اینبار در حضور مسئولان، رسانهها بهعنوان مهمانان ناخوانده تلقی شدند. این ممنوعیت، نهتنها کام خبرنگاران را تلخ کرد، بلکه پرسشهایی جدی درباره شفافیت و پاسخگویی بهجا گذاشت.
لشکر خودروها؛ نماد سفر یا هزینهتراشی؟
کاروان پرتعداد خودرویی مسئولان، از خودروهای اداری تا پلاکهای قرمز و مشکی، صفی طولانی در خیابانهای شهر به راه انداخت. این حجم از خودروها، علاوه بر استهلاک، هزینههایی برای بیتالمال دارد که مردم منطقه با دیدن آن، بیشتر از قبل به وعدهها بیاعتماد میشوند.
بینظمی در مراسم؛ هر که آمد، وارد شد
در چادر بزرگ مراسم، نه جایگاه مشخصی برای خبرنگاران بود، نه نظم در ورود مدعوین. مدیران کل ادارات غیرمرتبط با پروژهها در صف جلو نشستند و اربابرجوعهای نامهبهدست، از این مراسم به آن مراسم میرفتند. یکی از آنها با ورود ناگهانی، سخنرانی معاون وزیر را مختل کرد تا جایی که «بازوند» نتوانست پشت تریبون صحبت کند.
کلنگزنی تکراری؛ زیرگذری که هنوز زیر معارض مانده
در این مراسم، دو پروژه عمرانی بهطور همزمان کلنگزنی شد:
۱. قطعه اول باند دوم جاده دهدشت به خیرآباد
۲. احداث زیرگذر جاده دهدشت به سوق. اما زیرگذر سوق، پیشتر دو بار کلنگزنی شده بود و به دلیل معارضات ملکی متوقف شد. اینبار نیز، بدون رفع معارض، در قالب پروژه خیرآباد مجدداً کلنگ خورد. آیا این اقدام، آغاز پروژه است یا آغاز یک وعده دیگر
پروژه قطعه یک دهدشت خیرآباد 15/4 کیلومتراژ با پیمانکاری «سعادت هیوا» و مشاور «اتحاد راه» قرار است 6 دستگاه پل بزرگ و52 دستگاه پل کوچک احداث شود. همچنین قطعه تقاطع سوق - دهدشت - بهبهان به طول 15 کیلومترتوسط پیمانکار« پیکاوان یاسوج» و مشاوری «اتحاد راه» چهار دستگاه پل بزرگ و19 دستگاه پل کوچک دارد.
نمایش توان پیمانکار؛ امیدی تازه یا تکرار گذشته؟
پیمانکار بومی پروژه باند دوم دهدشت - خیرآباد، صفی بلند از تجهیزات و ماشینآلات سنگین را در محل مستقر کرده بود؛ اقدامی دلگرمکننده که مردم را امیدوار کرد شاید اینبار پروژهای با سرعت و کیفیت مناسب اجرا شود. اما تجربههای گذشته، مردم را محتاط کرده است. در شهرستان کهگیلویه، تقریباً هر کلنگی که به زمین زده شده، سرنوشتی مبهم داشته؛ یا در نیمهراه راکد شده، یا از همان ابتدا متوقف مانده.
تعامل، اختیار و امید به توسعه
ایرج کاظمیجو، فرماندار شهرستان، با اشاره به فضای تعامل بین نمایندگان و مسئولان گفت: خردجمعی نمایندگان استان، قطعاً به توسعهیافتگی منطقه کمک خواهد کرد. استاندار با علم و تخصص خود، رویکردی تازه آغاز کرده و به مناطقی سفر کردهاند که هیچ مسئولی پیشتر نرفته بود. با اختیاری که به فرمانداری داده شده، با فراغبال در حوزههای مختلف فعالیت میکنیم.
لبخند مردم، مسئولیت سنگینتر
محمد موحد، نماینده مردم، ضمن تشکر از تلاشها گفت: سجده شکری در پیشگاه حضرت دوست دارم که امروز تلاشها به بار نشست. کارها به فرزندان این خطه واگذار شده و این مسئولیت سنگینتری برای آنان به همراه دارد. مردم لنده، بهمئی و سایر مناطق سالهاست در انتظار خبر خوش جادهاند. امیدوارم این آغاز به سرانجامی میمون برسد.
آمارهای سنگین، زیرساختهای سبک
یدالله رحمانی، استاندار، با اشاره به عقبماندگی تاریخی استان گفت: باوجود اختصاص منابع در ۴۶ سال گذشته، هنوز شاخصهای توسعه مناسب نیستند. هزینه اجرای پروژهها بهدلیل شرایط توپوگرافی بیشتر از سایر نقاط کشور است. امروز ۴۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژهها در نظر گرفته شده و تا دو هفته آینده ۶۲۰۰ میلیارد تومان دیگر آغاز میشود. ۳۸ پروژه زیرساختی، ۷۱ پروژه سرمایهگذاری و تخصیص سه برابری نسبت به مصوب، نشاندهنده تلاش جمعی برای تحول است.
انتهای خبر/