رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/02/30 Sunday - 2024 19 May الأحد ، 11 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-02-19 08:42 شماره خبر : 4021 https://sobhezagros.ir/short/VW12o 0

نشست کمیته برداشت شهرستان چرام با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات فرمانداری چرام برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»، نشست شورای برداشت شهرستان چرام با حضور فرماندار، مدیرکل تعاون روستایی استان، مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی، رئیس اداره فناوری های مکانیزاسیون کشاورزی استان و جمعی از مسئولان و اعضای کمیته برداشت شهرستان در سالن اجتماعات فرمانداری چرام برگزار شد.

رئیس جهاد کشاورزی در این جلسه گفت: در سال زراعی جدید سطح کل اراضی شهرستان یازده هزار هکتار بوده که در بخش مرکزی هشت هزار ۱۳۰ هکتار که مقدار سطح زیرکشت آبی دوهزار و ۱۹۰ و سطح اراضی دیم پنج هزار و نهصد و چهل هکتار بوده است.

حمزه امیری با بیان اینکه در بخش سرفاریاب دو هزار و هشتصد و هفتاد هکتار اراضی داریم که ۳۱۱ هکتار آبی و دو هزار و پانصد و پنجاه و نه هکتار هم سطح اراضی دیم این بخش استف افزود: امسال در سامانه پهنه بندی شش هزار و نهصد و پنجاه و پنج نفر بهره بردار به ثبت رساندیم و ۱۷ کارشناس در بحث پهنه بندی فعالیت دارند که بخش مرکزی ۹ نفر، بردیان ۴ نفر و بخش سرفاریاب ۴ نفر هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۶۸۳ میلیمتر میانگین بارندگی سال زراعی بود و امسال میانیگن بارندگی ۶۶۴ میلیمتر است، عنوان کرد:  سطح زیر کشت اراضی گندم دو هزار و هشتصد هکتار و گندم دیم هفت هزار و دویست هکتار،  جوی آبی ۵۰ هکتار و جو دیم ۵۰۰ هکتار، کلزا آبی ۷۰ هکتار و کلزا دیم ۶۰ هکتار است.

آخرین جزئیات مصوبات کمیته برداشت شهرستان چرام

امیری با بیان اینکه امسال رده سوم کشت کلزا در استان را داشتیم، افزود: امسال سطح زیرکشت آیش حدود ۲۰۰ هکتار بوده است. 

وی بیان کرد: پیش بینی می شود از مزارع گند آبی هشت هزار و چهارصد تن و گندم دیم یازده هزار و پانصد و بیست تن، جو آبی ۵۳۵ تن، جو دیم ۴۵۰ تن، کلزا آبی ۱۷۵ تن و کلزا دیم ۹۰ تن محصول برداشت کنیم. 

امیری با بیان اینکه امسال ۵۶۳ تن گندم گواهی شده داشتیم و بیش از ۱۰۰ درصد سهیمه کود اوره شهرستان را جذب کردیم، اظهار داشت: امسال طرح تشویقی کشت کلزا داشتیم و کود اسید یونیک و جلبک دریایی نیز به صورت رایگان در اختیار کلزا کاران قرار دادیم.

وی با بیان اینکه در هر سه مرحله کاشت، داشت و برداشت ۴۴ دوره با ۵۹۴ نفر روز کلاس های آموزشی برای کشاورزان شهرستان برگزار کردیم، عنوان کرد: با توجه به مشکلاتی که در زمینه خرید و فروش بذر داریم نیاز است که توزیع بذر نیز مانند کود در یک سامانه تعریف شود همه فعالیت های خرید و فروش بذر مادری در این سامانه ثبت شود.

بخشدار سرفاریاب در این جلسه با بیان اینکه وضعت سهمیه سوخت تراکتورداران بخش مشخص نیست، گفت: تراکتورداران این بخش برای دریافت سهمیه سوخت باید ۷۰ کیلومتر رفت و برگشت را طی کنند تا سهمیه خود را دریافت کنند که این امر مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است.

آخرین جزئیات مصوبات کمیته برداشت شهرستان چرام

مجیدیان افزود: از سازمان نظام مهندسی انتظار داریم که مشکل تامین سوخت را هم در زمان کاشت و هم در زمان برداشت را مرتفع کند که تراکتورداران سهمیه سوخت خود را از جایگاه سوخت سرفاریاب تحویل بگیرند و نیازی به طی کردن این مسیر طولانی نباشد.

وی با بیان اینکه تعداد کمباین های مشخص شده برای سرفاریاب ۲ دستگاه است که جوابگو نیست و مشکلاتی را سالهای گذشته ایجاد می کرد و انتظار داریم حداقل دو دستگاه دیگر برای این بخش در نظر گرفته شود، ادامه داد: در بحث نرخ گذاری نیز سال های گذشته مشکلاتی وجود داشت که امیدوارم امسال برای رفع مشکلات تمهیداتی اندیشیده شود.

امینی بخشدار مرکزی شهرستان چرام در این جلسه گفت: برخی کشاورزان به ما مراجعه داشتند که در سنوات گذشته محصولات خود را بیمه نکرده بودند اما موقعی که پول گندم به حسابشان واریز شده بود مبلغی را کمتر ریخته بودند که پس از پیگیری مشخص شد که این مقدار را برای بیمه کسر کرده اند و کشاورزان به این دلیل اعتراضاتی داشتند که امیدوارم این مشکل مرتفع شود.

فرماندار شهرستان چرام در این جلسه اظهار داشت: در سیل مانسون بیش از ۲۵۰ میلیمتر در شهرستان داشتیم و خسارت ها آن بیشتر به بخش کشاورزی وارد شد و کشاورزی که تنها راه درآمدش از همین راه تامین می شود در فاصله کوتاهی خسارت های زادی به آن وارد می شود که جبران آن به سختی امکان پذیر است و برای بازپرداخت تسهیلات دچار مشکل می شود و باید ماهها دوندگی کند تا ببیند که از وی حمایت می شود.

سید عبدالرحمان توفیقیان با بیان اینکه همین مدت حدود ۹۰ پرونده مربوط به خسارات کشاورزی در شهرستان داریم که تسهیلات آنها توسط بانک صادرات هنوز پرداخت نشده، افزود: قریب ۵۰۰ پرونده تشکیل شده اما حدود ۵۰ درصد به دلیل مشکلات مختلف نمی توانند از فرصت ها استفاده کنند که تقاضا دارم مرتفع شدن مشکلات این کشاورزان مد نظر قرار گیرد.

آخرین جزئیات مصوبات کمیته برداشت شهرستان چرام

وی عنوان کرد: در فصل برداشت بر اساس تجربه سنوات گذشته مشکلاتی از قبیل آتش سوزی و اختلافات بین کمباین داران و کشاورزان وجود دارد که باید مسئولان مربوطه در این خصوص چاره اندیشی داشته باشند.

توفیقیان تصریح کرد: با توجه به بارش هایی که در گاها در فصل برداشت داریم لازم است مرکز خرید شهرستان با توجه به رو باز بودن تمهیدات لازم را پیش بینی کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه شغل بیشتر مردم شهرستان چرام کشاورزی است ایجاد واحد تحقیقات کشاورزی در شهرستان و اصلاح روش های نوین کشاورزی در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

رئیس اداره فناوری های مکانیزاسیون کشاورزی استان در این برنامه در خصوص برداشت محصولات با کمباین گفت: اول اردیبهشت امسال جلسه ای با اتحادیه کمباین داران فارس قرادادی منعقد کردیم که ۲۵۰ دستگاه کمباین برای برداشت محصولات استان ما تامین کنند و با توجه به تجربیات سال های گذشته این کار با کیفیت بهتری انجام می شود.

صیدال اسدی با بیان اینکه کشاورزان شهرستان دغدغه تامین کمباین را نداشته باشند، ادامه داد: همانطور که مسئولان شهرستان درخواست ۴۵ کمباین را دارند سعی می کنیم آین تعداد را برای شهرستان تامین کنیم.

وی با بیان اینکه امسال با واگذاری بحث تامین سوخت به نظام مهندسی کارشناسان ما وقت بیشتری برای نظارت بر کمباین ها دارند که این امر می تواند بر کیفیت برداشت تاثیر خوبی داشته باشد، بیان کرد: اگر بتوانیم حدود پنج دهم درصد ریزش محصولات در هنگام برداشت را کاهش دهیم در سطح شهرستان چرام بیش از نوزده هزار و نهصد تن گندم برداشت می کنیم و با این مقدار با توجه به سرانه ۱۷۰ کیلوگرم در سال می توانیم قوت گندم برای ۵۰۰ نفر را فقط از کاهش نیم درصدی ریزش تامین کنیم.

آخرین جزئیات مصوبات کمیته برداشت شهرستان چرام

اسدی با بیان اینکه برنامه ریزی شده که در بحث تامین سوخت کمباین ها مشکلی نداشته باشیم، عنوان کرد: هر سال نرخ برداشت توسط وزات جهادکشاورزی و ستاد برداشت تهیه و به استان ها اعلام می شد، امسال نظام مهندسی این کار را انجام داد اما این نرخ به صورت کلی یعنی حدود یک میلیون و نهصد و بیست هزار تومان ارسال شده در صورتی که نرخ برداشت جو، گندم، آبی و دیم و کمباین سبک و سنگین با هم متفاوت است که خیلی از کشاورزان متضرر می شدند که با اتحادیه کمباین داران صحبت کردیم و نرخی را به شهرستان ها اعلام کردیم که این نرخ در دستور کار قرار دارد و با توجه به نوع زمین که سنگلاخی باشد و یا شیب دار باشد کمباین دار با توافق کشاورز می تواند تا ۲۰ درصد قیمت را افزایش دهد.

وی بیان کرد: با توجه به مشکلاتی که در برداشت محصولات با کمباین در سطح های شیبدار وجود دارد سعی شود که در این سطوح محصولاتی کشت شود که نیاز به کمباین نداشته باشد.

اسدی گفت: در خصوص مزارع بذری سعی شود که فقط یک کمباین را به برداشت این محصولات اختصاص دهند و کار ضد عفونی آن با دقت انجام شود که به غیر از مصحول بذری با آن برداشت نکنیم تا بتوانیم بذر خالص تری را برداشت کنیم.

وی افزود: در خصوص مناطقی مانند سرفاریاب با شرکت نفت صحبت کردیم و این شرکت شرایطی را بیان کرده که جایگاه های توزیع سوخت باید آنها را داشته باشد، در صورتی که جایگاهی در سرفاریاب شرایط توزیع را داشته باشد هماهنگی می کنیم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: سال گذشته سال پر باری در برداشت محصولات داشتیم که قریب هفتاد و پنج هزار تن محصول گندم سیلویی و حدود یازده هزار و سیصد تن گندم بذری خریداری شد.

سید علی احمدی افزود: گندم بذری ما از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بود و حدود دو هزار ۹۰۰ تن مازاد بر مصرف استان را به سایر استان ها صادر کردیم که این حاصل زحمات کشاورزان و مجموعه جهاد کشاورزی به خصوص کارشناسان پهنه است.

وی تاکید کرد: خصوص توزیع کود شیمیایی برای سال آینده حتما بر اساس الگوی کشت صورت می گیرد. 

احمدی با بیان اینکه الگوی کشت را به شهرستان ها ابلاغ کردیم عنوان کرد: الگوی کشت فرابخشی است و در استان استاندار و در فرمانداران در شهرستان ها مسئول الگوی کشت هستند و کارگروه آن متشکل از دستگاه های مختلف است

وی با بیان اینکه الگوی کشت با سامانه پهنه بندی و سامانه کنترل و پایش کود ارتباط دارد، افزود: درخواست می کنم از مسئولان شهرستان ها که مطابق الگوی کشت، کشاورزان را به کشت محوصولات ترغیب کنند.

احمدی با بیان اینکه سهمیه کودشیمیایی بر اساس الگوی کشت دریافت می شود از کارشناسان پهنه درخواست داریم که اطلاعات را به صورت کاملا دقیق وارد سامانه کنند، گفت: با تلاشی که داشتیم و نشان دادن زمین ها و رودخانه های دائمی به کارشناسان کشوری توانستیم سهمیه هفت هزار و پانصد تن کشت برنج را در استان بگیریم که سهمیه هزار و هشتصد تن به چرام اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه بیمه کشاورزی اختیاری است و در خصوص کسر شدن مبلغ از برخی کشاورزان مکاتباتی با سازمان داشتیم، بیان کرد: مبلغ هشتاد میلیون تومان جهت طرح حمایت از دانه های روغنی در اختیار شهرستان قرار دادیم.

مدیرکل تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد در این برنامه گفت: سال گذشته هنگام خرید محصول گندم در شهر چرام بارش باران داشتیم که بلافاصله با تماسی که با فرماندار چرام داشتیم تیم پدافند غیرعامل شهرستان به فرمان فرماندار وارد عمل شده و قبل از رسیدن ما از شهر دهدشت تا چرام که فاصله حدود ۲۰ دقیقه دارد حدود چهار هزار تن گندم خریداری شده پوشیده شد و از آن در مثابل باران محافظت شد که این نشان از درایت و توانمندی فرماندار شهرستان دارد.

علی بخش شجاعی افزود: در صورتی که بخواهیم مرکز خرید چرام را شبانه روزی کنیم با توجه به اینکه گندم سیاهکی وارد گندم شود و همه محصولات را خراب کند بنابراین این کار نیاز به همکاری جهادکشاورزی در بحث تامین نیروی انسانی ما دارد که بتوانند نیروی بیشتری را در اخیتار ما قرار دهند که هم بتوانیم به موقع محصولات را خریداری کنیم و هم کشاورزان راضی باشند.

وی با بیان اینکه شبکه تعاون روستایی استان در خصوص کشت قراردادی رتبه ۷ کشوری را داریم، ادامه داد: ما رشد ۱۱۴ درصدی نسبت به انجام تعهدات داشتیم.

شجاعی با بیان اینکه کل تعهداتی که تعاون روستایی در استان در بحث کشت قرادادی داشتند هفت هزار و پانصد هکتار بوده که ما هشت هزار و پانصد و هفتاد و نه هکتار را در سامانه کشت قراردادی ثبت کردیم و تعداد دو هزار و پانصد و شصت و دو قرارداد را به ثبت رساندیم، عنوان کرد: هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هشت هکتار سطح بیمه شده ما بود و ۱۷۶۳ قرارداد را هم اعتبار سنجی کردیم. 

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلو گندم هفده هزار و پانصد و هر کیلو گندم دروم نوزده هزار تومان است، گفت: سال گذشته بیش از هفت هزار تن خریداری گندم را داشتیم و امسال پیس بینی می شود بیشتر از این میزان خرید داشته باشیم. 

شجاعی با اشاره به کمبود فضای مرکز خرید گندم شهرستان افزود: بخش باز فضای مرکز خرید گندم احتیاج به آسفالت دارد که امیدوارم با همکاری دستگاه های اجرایی این بخش نیز آسفالت شود و مشکل کمبود فضای مرکز خرید گندم مرتفع شود.
 

انتهای خبر/

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار