
مدیرکل نوسازی مدارس کهگیلویه و بویراحمد از آغاز به کار ۱۸ پروژه آموزشی نیمهتمام خبر داد و گفت: این پروژه ها بیش از ۱۰ سال بلاتکلیف بودند که در قالب نهضت توسعه عدالت احیا شدند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» روز چهارشنبه مورخ ۲۹ مرداد سال ۱۴۰۴ به مناسبت هفته دولت نشست خبری «سیدرضا حسینی نیک مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد» با محوریت «طرح نهضت توسعهٔ عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم» با اصحاب رسانه برگزار شد.
وضعیت نامتوازن سرانه فضای آموزشی در استان
«سید رضا حسینینیک، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد» در ابتدای این نشست با اشاره به آمار سرانه فضای آموزشی گفت: سرانه فضای آموزشی برای هر دانشآموز در کشور به طور متوسط ۵.۴۵ متر مربع است، اما این رقم در استان کهگیلویه و بویراحمد ۶.۵ متر مربع میباشد. این آمار به تنهایی نشاندهنده کیفیت مطلوب نیست و توزیع آن در سطح استان یکسان نمیباشد.
وی با بیان جزئیات بیشتر ادامه داد: دو شهرستان مهم، از جمله شهرستان بویراحمد، از میانگین کشوری پایینتر هستند، در حالی که سایر شهرستانها از سرانه بالاتری برخوردارند. شهرستان بویراحمد به عنوان یک قطب مهاجرپذیر، با چالش جدی مواجه است؛ به طوری که از کل ۱۶۵ هزار دانشآموز استان، ۷۰ هزار نفر در این شهرستان مشغول به تحصیل هستند، اما تنها ۲۳ درصد از مدارس استان (۶۲۷ مدرسه از ۲ هزار و ۷۰۰ مدرسه) در این شهرستان قرار دارد. این عدم توازن منجر به تراکم بسیار بالای دانشآموزی در کلاسهای درس شده است.
اولویتبندی بحرانها و آغاز نهضت توسعه عدالت
مدیرکل نوسازی مدارس استان با اشاره به سیاستهای کلان کشور تصریح کرد: سیاست گذاری کلی، اولویت را به خروج شهرهای دارای بحران کمبود سرانه آموزشی و تراکم بالای دانشآموزی داده است و سپس به سایر شهرستانها و پروژههای نیمهتمام، سنگی و دارای عارضه میپردازد.
حسینینیک با اشاره به تحولی جدید در دولت چهاردهم خاطرنشان کرد: با شروع دولت سیزدهم و به دنبال تاکید جناب آقای دکتر پزشکیان، اولین برنامه اجرایی کشور با عنوان «نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، فرهنگی و پرورشی» تعریف شد. این نهضت با مشارکت مردم، خیرین، نهادها و هلدینگها و با تکیه بر مسئولیت اجتماعی آنان شکل گرفت. شاید برای اولین بار پس از ۴۳ سال از انقلاب اسلامی، دولتی آموزش را در اولویت اول خود قرار داده است.
حمایت بیوقفه استاندار و اختصاص ۱۹۰ پروژه به استان
وی با تقدیر از حمایتهای استانی عنوان کرد: استاندار محترم، جناب آقای دکتر رحمانی، از جمله استاندارانی هستند که حداقل هر دو هفته یکبار جلسه نهضت توسعه عدالت را با ریاست خودشان برگزار میکنند. استان ما همراه با هرمزگان، بالاترین نرخ تشکیل جلسات نهضت با حضور استاندار را در کشور داراست.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان به سهم استان از این نهضت ملی اشاره و بیان کرد: این نهضت از آبان ماه ۱۴۰۳ به صورت برگشتی و با مشارکت تمامی نهادهای مربوطه تعریف و اجرا شد. از بین ۷ هزار و ۴۰۰ پروژه تعیین شده در کشور، ۱۹۰ پروژه به استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته است.
مدارس سنگی تا پروژههای نیمهتمام
حسینینیک در تشریح ردیفهای مختلف پروژهها گفت: این پروژهها در شش ردیف تعریف شدهاند. یکی از مهمترین موارد، مدارس سنگی هستند. در استانهای زاگرسنشین مانند ما، بسیاری از این مدارس در دهه ۶۰ توسط مردم ساخته شدهاند، اما امروزه بر اساس آییننامههای جدید، غیراستاندارد و دارای عارضه محسوب میشوند. ۱۰۶ مدرسه سنگی در استان در قالب این نهضت تعیین شده است.
وی در ادامه به پروژههای نیمهتمام پرداخت و افزود: در ردیف سوم نهضت، به پروژههای نیمهتمام پرداخته شده است. ۱۸ پروژه نیمهتمام که برخی حتی بیش از ۱۰ سال بلاتکلیف مانده بودند، با دستور رئیسجمهور در قالب این نهضت قرار گرفتند و هم اکنون در حال اجرا هستند. خوشبینیم که باقی این پروژهها نیز در سال ۱۴۰۴ تحویل داده شوند.
پروژههای بزرگ مقیاس و تمرکز بر شهرهای مهاجرپذیر
مدیرکل نوسازی مدارس استان به اجرای پروژههای کلان اشاره کرد: نیمی از پروژههای بزرگ مقیاس استان در شهر یاسوج تعریف شدهاند. پروژههایی مانند مجتمع آموزشی حضرت زهرا (س) در گلستان یاسوج و شهرک امام علی. همچنین در شهرهای مهاجرپذیر مانند پاتاوه، چرام، لوداب، مارون و مناطق گرمسیری نیز پروژههای بزرگی در دست اجراست. هدف ما در شهرهای کوچک این است که یک بار برای همیشه پرونده نیاز آموزشی آنان بسته شود.
وی با اشاره به مشارکت ارزشمند بنیاد علوی گفت: شریک اصلی ما در این نهضت، بنیاد علوی است که در ۳۳ مدرسه با ۱۵۱ کلاس درس و اعتباری بالغ بر ۳۲۰ میلیارد تومان مشارکت دارد. ۵۰ درصد این اعتبار توسط سازمان نوسازی مدارس تامین و به حساب بنیاد واریز شده و تمامی این پروژهها عملیاتی شدهاند. ما معتقدیم میتوانیم رکوردی بیسابقه بزنیم و این پروژهها را حداکثر تا آبان ماه به چرخه آموزش وارد کنیم.
چشمانداز آینده
حسینینیک در ادامه با اشاره به پیشبینی آینده تاکید کرد: بر اساس تحلیلهای ما، جمعیت دانشآموزی استان تا سال ۱۴۰۴ به ۴۱۵ هزار نفر خواهد رسید و باید برای شهرستانهای بزرگ و روستاهای دارای تناقض آماده باشیم. برنامهریزی ما نه تنها برای رفع نیازهای فعلی، که برای تامین فضای آموزشی مورد نیاز در سال ۱۴۱۰ نیز هست.
وی در خاتمه افزود: از ردیف چهارم نهضت نیز برای تخریب و بازسازی مدارس دارای مشکل و کهنی که در قالب مصوبات این نهضت قرار میگیرند، استفاده خواهیم کرد.
تقسیمبندی نهایی ۱۹۰ پروژه نهضت و مدل اجرایی مشارکتی
حسینینیک در ادامه نشست و با اشاره به تقسیمبندی نهایی پروژهها اعلام کرد: از ۱۹۰ پروژه تعریف شده در نهضت، ۱۰۶ مورد مربوط به مدارس سنگی، ۶۰ مورد مربوط به جمعآوری مدارس کانکسی، ۱۸ مورد پروژههای نیمهتمام و ۶ مورد نیز با طرح تخریب و بازسازی هستند که مجموعاً همان ۱۹۰ پروژه را تشکیل میدهند.
وی سپس به تشریح مدل نوین اجرا و تامین اعتبار پرداخت و تصریح کرد: طبق دستور رئیسجمهور و دو وزارتخانه کشور و آموزش و پرورش، مدل کار برای هر پروژه از پایین به بالا است؛ یعنی تامین اعتبار از خود محله و روستا آغاز میشود. برای هر پروژه یک «مدیر مردمی» به عنوان ناظر اجرا و کمککار در تامین اعتبار تعیین میشود. فرمانداران، بخشداران و شوراها متولیان اصلی تامین اعتبار و اجرا هستند و اداره کل نوسازی مدارس نقش دبیرخانه نهضت، نظارت بر اجرا و تامین کننده سهم اعتبارات استانی و ملی را بر عهده دارد. این تقسیم کار به طور مشخص در استانداری مصوب شده است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان با تاکید بر نقش همهجانبه مردم گفت: همه باید پای کار بیاییم و به مردم تبیین کنیم که مدرسه ملک خودشان است. دستور رئیسجمهور این است که کارخانهها، دستگاهها، اصناف و هر فردی به هر شکل ممکن، کمک مالی نباشد و مثلاً یک طرح فنی یا یک پیشنهاد اجرایی داشته باشد، کمک خود را ارائه دهد.
اهداف زمانی و برنامههای آتی: از هفته دولت تا دهه فجر
حسینینیک با اعلام برنامه زمانی پروژهها افزود: هدف دولت تکمیل این پروژهها تا پایان سال بود، اما ما به مجموعه آموزش و پرورش قول دادهایم که انشالله بالای ۷۵ درصد از پروژههای این نهضت را در سال ۱۴۰۴ تحویل دهیم.
وی با اشاره به مناسبت پیش رو گفت: در آستانه هفته دولت هستیم. اداره کل نوسازی مدارس ۱۰۹ پروژه مدرسه و فضای آموزشی را با ۳۷۵ کلاس درس و اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان برای کلنگزنی و افتتاح در این هفته آماده کرده است. همچنین تحویل بسیاری از پروژههای نهضت به دهه فجر موکول شده است. پروژههای بزرگ نوسازی که آغاز کردهایم، که تا آبان، آذر و دی ماه به پایان میرسند و انشاءلله در دهه فجر بسته بسیار خوبی از پروژههای تحویلی خواهیم داشت و نوسازی قطعاً یکی از ادارات پیشرو در این زمینه خواهد بود.
تبیین ضرورت عدالت آموزشی و پاسخ به شبهات
حسینینیک در پاسخ به برخی پیامها درباره توزیع پروژهها بین شهرستانها توضیح داد: بعضی دوستان پیام میدهند که چرا در یک شهرستان ۵ مدرسه شروع شده و در دیگری نه. باید توجه داشت که مبنای کار ما فقط آمار و سرانه نیست، بلکه «عدالت آموزشی و نیازسنجی دقیق» است. ما در استان مدرسه داریم با تراکم ۱۷ دانشآموز و مدرسه داریم با تراکم ۸۳ دانشآموز در هر کلاس. مدارسی داریم که با جمعیت کم فعالیت میکنند و مدارسی خالی داریم. این اعداد و ارقام نیاز به مطالعه و بررسی دقیق دارد. به عنوان مثال، در برخی شهرستانهای سردسیری بیش از ۹۰ مدرسه داریم، در حالی که در برخی شهرستانهای دیگر ۴۰ مدرسه وجود دارد. این توزیع بر اساس نیاز واقعی و سیاست کلان دولت است و آیندگان در مورد عملکرد ما قضاوت خواهند کرد.
وی با بیان مثالهای عینی از تاثیر فضای آموزشی مناسب گفت: امروز با خوشحالی شنیدم که از زمانی که خوابگاه دخترانه پارسال توسط خانم مطهری افتتاح شد، حتی یک مورد خودکشی گزارش نشده است. وجود آن خوابگاه باعث شد دختری که خانوادهاش با انتقال او به شهر مخالف بودند، بتواند به تحصیل ادامه دهد. یا مثلاً مدرسهای که در سال ۱۴۰۱ پس از ۷ سال بلاتکلیفی به بهرهبرداری رسید، امروز بالاترین نرخ قبولی دانشگاه در بین مدارس دخترانه را دارد. ساخت فضای آموزشی با نشاط و ایمن قطعاً تاثیر مستقیم دارد.
سپاس از خیران و دعوت از اصحاب رسانه برای همکاری
حسینینیک در ادامه با تقدیر از نقش بیبدیل خیران بیان داشت: من معتقدم اهل قلم و رسانه نیز مانند خیران هستند و میتوانند بیش از ما کمک کنند. به عنوان مثال، آقای صداقت با ساخت یک کلیپ برای ما، ۲۰ میلیارد تومان کمک جذب کرد. از همه اصحاب رسانه خواهش داریم به عنوان «مبلغان افتخاری مدرسهسازی» با ما همکاری کنند. هیچکس در این مجموعه در پی منافع مالی نیست و همه عاشقانه خدمت میکنند.
وی با بیان آمار دیگری از فراگیری آموزش و پرورش تاکید کرد: حدود ۹۵ درصد جمعیت کشور به طور مستقیم یا غیرمستقیم با آموزش و پرورش در ارتباط هستند. مدرسه خانه دوم همه ماست. ما علاوه بر نهضت، پروژههای «مهر تا مهر» داریم که از ۱۵ مهر هر سال آغاز و تا مهر سال بعد گزارش آن ارائه میشود.
حسینینیک در پایان با تشکر از حمایتهای استاندار اظهار داشت: از اولین جلسه با جناب آقای دکتر رحمانی، ایشان به صورت ریز و دقیق پیگیر موضوع بودند و دستورات موثری مانند تجهیز خوابگاهها و نمازخانهها را صادر کردند. با پیگیری ایشان، با مجامع خیرین مدرسهساز ارتباط قویای برقرار شد. به عنوان مثال، تنها با یک موسسه (موسسه قلمچی) ۳۴ مدرسه با ۱۰۴ کلاس درس در یک نوبت امضا کردیم که جالب است تمام آنها تا مهر امسال به بهرهبرداری میرسند. برای دهه فجر نیز با کمک نهادهای اجتماعی و مشارکت اصلی خیرین و موسسات خیریه، پروژههای بزرگی را برنامهریزی کردهایم.
تصاویر تکمیلی👇🏻؛
انتهای خبر/
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- بانوی گمشده یاسوجی در اهواز پیدا شد
- بزودی با یک ائتلاف وارد نبرد خواهیم شد
- جزئیات تغییر رسمی ساعت کشور در سال ۱۴۰۴
- یک کهگیلویه وبویراحمدی فرمانده انتظامی رامهرمزشد
- ویژهبرنامههای تلویزیون در ماه رمضان
- مدیرکل ثبت اسناد و املاک معرفی شد
- آخرین خبر از تعطیلی سهشنبه در کهگیلویهوبویراحمد
- سامانهپربارش تا کی در کهگیلویه وبویراحمد فعال است
- یک کهگیلویهوبویراحمدی گزینه ریاست بانک مرکزی
- تغییر فرمانده انتظامی کهگیلویهوبویراحمد
- سرگذشت غمانگیز یک زمین فوتبال در یاسوج
- احداث مخازن جدید؛ کلید غلبه بر بحران آب
- کهگیلویهوبویراحمد شنبه تعطیل شد
- دستگیری شرور سابقه دار در یاسوج
- شروع دوباره پروژه دیوار حائل بلوار رجاء یاسوج
- روبط عمومی سپاه فتح در میان برترینهای کشور
- مسجد، سنگر استوار در همهٔ دورانها
- وضعیت تعطیلی شنبه در کهگیلویهوبویراحمد مشخص شد
- آب؛ عنصر راهبردی در توسعه ایران
- احداث مخازن جدید؛ راه خروج از تنش آبی
- مشاهده بیشتر