
پروژه حیاتی سه راهی مهریان ملقب به (سه راهی مرگ) سال هاست که اندرخم بودجه کافی برای تکمیل و حتی معارضات محلی برای پیشبرد اهداف عمرانی خود مانده است و نشان می دهد که اتمام این پروژه سر دراز دارد.
قریب 5 سال از کلنگ زنی تقاطع غیر همسطح مهریان میگذرد، اما همچنان تکمیل و روند عمرانی این پروژه در هالهای از ابهام است و پیشرفت لاکپشتی آنهم نتوانسته است باعث خوشحالی شهروندان شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» سالهاست که ساز مرگ در محور خطرناک یاسوج به اقلید (تقاطع تنگ مهریان) کوک شده و تکمیل طرح در دست اجرای مسیر یادشده به دلیل آنچه کمبود اعتبار و وجود معارض خوانده میشود،تاکنون پیشرفت کاری مناسبی نداشته است و قریب 5 سال از کلنگ زنی این پروژه میگذرد.
چند سال از کلنگ زنی این پروژه گذشت
سهراهی مرگ، نامی است که برخی رسانهها برای سهراهی یاسوج-اقلید-مهریان انتخاب کردهاند. احداث تقاطع غیره مسطح در این مکان در سال 1399 با هیاهوی بسیار و با حضور وزیر راه وقت، نماینده پیشین بویراحمد، دنا و مارگون و جمعی از مسئولین استانی کلید خورد.
در آن برهه زمانی قرار بود این پروژه طی 24 ماه به اتمام برسد؛ولی با طی شدن چند ماه به دلیل معارضات بیشمار و ضعف در تزریق بودجه مناسب ،این پروژه تعطیل و بلاتکلیف ماند، تا اینکه در ماههای اخیر بازهم با حرکتی لاکپشتی در حال اجراست.
حوادثی تلخ که هرروز شاهد آن هستیم
جاده یاسوج به اقلید (تقاطع تنگ مهریان) معروف به سهراهی مرگ بهعنوان یک نقطه حادثهخیز، در این سالها شاهد بروز صدها حادثه تلخ و تصادف دلخراش در این محور بوده که همواره سوژه رسانهها و دغدغه متولیان امر بوده است.
بیاحتیاطی و خطای انسانی در کنار ناایمن بودن جاده بهعنوان ۲ عامل اصلی در بروز سوانح نقش تعیینکنندهای دارند اما از سوی دیگر نمیتوان بهآسانی از برخی کمتوجهیها در سالهای گذشته در عملیات اجرایی این جاده ملی گذشت.
این طرح ۱۳ شهریورماه سال ۹۹ با حضور وزیر راه و شهرسازی وقت کلنگ زنی شد و قرار بود 2ساله به بهرهبرداری برسد و هر کس افتتاح و یا روند این پروژه را به نام خود پلاک میزد تا اینکه امروز این پروژه در خاموشی کامل است.
اینجا سه راهی مرگ است
صدها حادثه تلخ در این مسیر پرتردد اما ناایمن حکایت از ضرورت توجه بیشازپیش مسئولان و متولیان امر برای ساماندهی، رفع نقاط حادثهخیز و تکمیل این جاده مهم و میانبر دارد.
جاده یاسوج به اقلید (تقاطع غیر همسطح در تنگ مهریان) یک محور گردشگری و تفریحی است که تالارها و باغهای زیادی در این محدوده هم قرار دارد که این عوامل سبب میشود خودروهای زیادی در این مسیر تردد کنند.
همچنین عدهای این مسیر را برای رسیدن به سی سخت (شهر گردشگری) انتخاب میکنند و از سوی دیگر پیست اسکی کاکان هم در نزدیکی این منطقه واقعشده، دوباره این عوامل هم به بیشتر شدن حجم خودروها و ترافیک در این محدوده میافزاید.
چاره کار کجاست؟
بنابراین شاهد حجم زیاد ترددها و تصادفات در بیشتر ایام سال بهویژه تعطیلات پایان هفته هستیم که گره ترافیکی ایجاد و بیشتر روزها قفل میشود و همچنین روزانه تصادفات خسارتی در این محدوده روی میدهد.
صدها حادثه تلخ در این مسیر پرتردد اما ناایمن حکایت از ضرورت توجه بیشازپیش مسئولان و متولیان امر برای ساماندهی، رفع نقاط حادثهخیز و تکمیل این جاده مهم و میانبر دارد.
چرا نمی خواهیم!
اما سؤال اصلی ما از متولیان این است که چرا استانهای همجوار در تکمیل اینگونه پروژههای ریز و درست میتوانند و زودتر از موعود مقرر آن را به سرانجام میرسانند اما در استان ما اینچنین نیست؟
در روزهای گذشته پروژه بزرگ زیرگذر گویم در شهر شیراز مرکز استان فارس در مقطع زمانی دوساله افتتاح شد، پروژهایی که حتی زودتر از موعد مقرر به سیرانجام رسید یا پل هایی که در کمتر از یک سال در این شهر ساخته شده اند که نشان میدهد مسئولان در این استان دغدغه مهم مسافران و شهروندان را بهخوبی درک کردهاند و با تغییر دولتها و حتی مسئولان این موضوع برای آنها نهادینهشده است.
یاسوج شهر پروژه های زخمی؟
اما امروز در کهگیلویه وبویراحمد شاهد پروژههای متعدد و زخمی زیادی هستیم که حتی یک دهه و شاید بیشتر از آن از عمر آنها میگذرد ولی همچنان نیمهکاره رهاشدهاند و مسئولان بیشتر از اینکه به سرانجام رساندن این پروژهها برسند ، به جدالهای سیاسی و بیفایده خود مشغول هستند و کلاف کار از دست آنان خارجشده است.
پروژههای جاده ای، فرهنگی و حتی ورزشی امروز نیاز استان کهگیلویه وبویراحمد بهعنوان یک شاهکلید ارتباطی در نقطه ثقلی جنوب کشور هستند، اما دیده میشود بجای تکمیل این پروژهها ، امروز اندر خم مسائل سیاسی و کشمکشهای طایفهای بعضاً هستیم و این پروژهها راه ناکجاآباد را طی میکنند.
وعدههایی که همه سرخرمن بود؟
امروز توسعه کهگیلویه و بویراحمد نیازمند همدلی، همافزایی و گام برداشتن در مسیر صحیح خدماترسانی به مردن است و مسئولان و نمایندگان مردم باید بدانند که با هیاهو سالاری نمیتوان راه بهبه جایی ببرند و میرم نیز باید بدانند که راه توسعه با دستان آنها هموار میشود و باید جلوی دستدرازی عدهای با ایجاد معارضات در توسعه این پروژهها را بگیرند.
حال مسئولان دولت چهاردهم آخرین فرودین ماه امسال را زمان اتمام این پروژه اعلام کردند، قولی که بازهم درجا زده و آنچه امروز از ایمن پروژه دیده میشود خواب زمستانی آن است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در آخرین بازدید خود در سال گذشته از این پروژه گفته بود: پروژه رفع نقاط حادثهخیز محور یاسوج- اقلید به طول چهار کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد است.
بودجه یا معارض؛ کدامیک!
یدالله رحمانی افزوده است: اعتبار این پروژه ۴۴۰ میلیارد ریال است و برای تکمیل این پروژه ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تخصیص تا آخر فروردینماه سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
در ماههای اخیر نیز دادستانی به یکی از معارضات مهم این پروژه در خصوص تصرفی که در این پروژه انجامگرفته بود، ورود کرده و رفع معارض شد، بااینحال هنوز مشکلات زیادی در این پروژه وجود دارد.
همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به معارضات این پروژه گفته است: انتظار داریم مردم منطقه همکاری لازم را داشته باشند تا هرچه سریعتر پروژه به سرانجام برسد.
پروژه شتاب میگیرد، اما...
عیسی شهامت اظهار کرده است: معارضات محلی تقاطع غیره مسطح مهریان رفع میشود و پیشرفت پروژه شتاب میگیرد.
وی در بازدید از پروژه تقاطع غیره مسطح مهریان ابراز داشته است: تقاطع غیره مسطح مهریان از پروژههای مهم استان که چندین سال به دلیل وجود معارضات محلی با مشکلات زیادی مواجه بود.
به گفته وی، یکی از دلایل اصلی کندی پیشرفت فیزیکی، وجود معارضات محلی است و شهروندان مکرر این درخواست رادارند و هم خواسته خود مجموعه مدیریتی ازجمله استاندار است که هرچه سریعتر این پروژه تعیین تکلیف شده و به بهرهبرداری برسد.
آماج مشکلات در پروژه تقاطع مهریان!
شهامت تصریح کرده است: این پروژه طی این سالها با مشکلات مختلفی مواجه بود که میتوان به مشکلات و معارضات محلی و سرعت کند در اجرای آن اشاره کرد.
باید بدانیم که چنانچه طرح تقاطع غیر همسطح تنگ مهریان هر چه سریعتر تأمین اعتبار نشود کار مردم در زمان تعیینشده انجامنشده و ازلحاظ ریالی به این استان و بیتالمال ضرر وارد خواهد شد.
کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یک هزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقعشده است.
این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استانهای خطرناک درزمینهٔ سوانح و حوادث رانندگی است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راههای اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استانهای کویری است.
راکد ماندن طرحهای بزرگ راهسازی ازجمله بزرگراهها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راهها بهویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابا میدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی ازجمله دلایل بروز تصادفات در این استان ازنظر کارشناسان اعلامشده است.
انتهای خبر/
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- جزئیات تغییر رسمی ساعت کشور در سال ۱۴۰۴
- ویژهبرنامههای تلویزیون در ماه رمضان
- انتصاب اولین فرماندار دولت پزشکیان در چرام
- آغاز انتصابات دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
- سرپرست علوم پزشکی یاسوج منصوب شد
- تنها پارکعمومی لیکک آماده پذیرایی از مسافران نیست
- بیخیالی مسئولان به محور پرترافیک در لیکک
- آخرین میزان بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد
- پارکهای یاسوج آماده پذیرایی از مسافران نیستند
- ارتقاء درجه سردار کهگیلویهوبویراحمدی به سرتیپ تمامی
- برگزاری رزمایش بزرگ بیت المقدس در کهگیلویهوبویراحمد
- رمضان و نوروز، فرصتی برای معنویت و نشاط
- ماغر بهشتی در جنوب کشور
- میزان بارشهای کهگیلویهوبویراحمد تا صبح شنبه
- نمایشگاه فروش بهاره طرح ضیافت ماه رمضان
- انتصاب یک کهگیلویهوبویراحمدی در منابع طبیعی خوزستان
- اقامتگاههای بومگردی،سفری به طبیعت زاگرس
- آبشار زیبای یاسوج منتظر مسافران نوروزی
- برپایی نمایشگاه مدرسه انقلاب در لیکک
- فضیلت ماه رمضان را از دست ندهید
- عموشکیبها و کودکان بیرؤیا؛ زخمهایی که دیده نمیشوند
- صعود ایران به جام جهانی با دبل طارمی
- نه بهتصادف، یک انتخاب برای نجات زندگی
- سرمایهگذاری در تولید؛ مسیر طلایی برای رشد اقتصادی
- بازی مرگ با دور دورهای شبانه خودروها
- بهار زیبای دشت شیتاب لنده
- پروژه حیاتی تقاطع مهریان؛ اندرخم بودجه و معارضات
- مصدومیت ۱۱ نفر درپی گازگرفتگی در کهگیلویهوبویراحمد
- اختصاص بودجه میلیاردی به مجتمع فرهنگی هنری یاسوج
- حیات وحش کوه نیر؛ رازهای پنهان جنگلهای کهگیلویهوبویراحمد
- روایت آخرین دیدار با رئیس جمهور
- زخم چرکین کورههای زغالی بر منطقه تلرش لنده
- رصد فعالانهی بازار باشت در دستور کار مسئولان
- ضیافت افطاری خادمیاران رضوی در باشت
- درماندگی مسئولان در احداث پروژه ۲ کیلومتری
- «حلبیآباد»یاسوج خطرناکتر از بمب ساعتی
- بازی های بومی کهگیلویهوبویراحمد در گذر زمان
- آبشار بهرام بیگی ،نگین خوش رنگ زاگرس
- روایت زندگیدانشجویی که از فلوریدا به فتحالمبین آمد
- پل بریم باشت آئینه شکوه تمدن ایرانی
- ارائه خدمات فرهنگی به گردشگران و مسافران نوروزی
- قطع درختان بلوط دیار باشت در سکوت خبری
- شهروندان، نگران از قضاوت مسافران
- شهرداری؛ ادارات خدمات رسان یا فیبر نوری!
- ابهام در احداث بیمارستان«کلنگی» پاتاوه
- امامزادگان «سیداسدالله» و «سیدابراهیم» نگینی در تنگ منیزور
- ماغر بهشتی در جنوب کشور
- موگرمون بهشت گمشده جنوب ایران
- روایتهای محمد گلریز از رئیسجمهور شهید
- روایت جذاب سومین شب قدر در یاسوج
- مشاهده بیشتر