
یکی از مهمترین عوامل توسعه فراگیر کهگیلویه وبویراحمد اتصال به راه های اصلی و یا همان کریدور های اصلی جنوب به مرکز و مرکز به مرزهای جنوبی کشور است که محور لنده- تشان یکی از عوامل تاثیرگذار در این فرآیند توسعه است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» امروزه راهها بهعنوان عناصر اصلی در توسعه فراگیر جامعه محسوب میشوند چرا که نقش مهم ترانزیت بهخصوص در حوزه جادههای ارتباطی که بیشترین سهم و نقش را در ترانزیت کالا برعهده دارند.
راه همواره بهعنوان یکی از سرمایههای ملی و بهترین عامل توسعه اجتماعی و اقتصادی یک کشور محسوب میشود چرا که نقش ارزشمندی در حملونقل و کاهش میزان مسافتها، صرفهجویی سوخت و حتی کاهش مسیرهای ارتباطی به همراه خواهد داشت.
در کشور ما به علت ظرفیت پذیری فوقالعادهای که شبکه راههای زمینی دارند بیش از ۹۰ درصد از کل حملونقل کشور را همین راههای ارتباطی درون سرزمینی به خود اختصاص داده است که نقش و جایگاه راه و توسعه راهها را نشان میدهد.
استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن موقعیت خاص جغرافیایی و کوهستانی که دارد جادههای ارتباطی آن نیز از دل کوهها میگذرد و همین امر باعث افزایش چندین برابری هزینههای راهسازی، توسعه راهها، احداث و حتی نگهداری راهها میشود.
کاهش مسیر ارتباطی در محورهای مختلف استان یکی از مهمترین مطالبات مردم این استان از ابتدای انقلاب اسلامی بوده است که این مهم در سفر مقام معظم رهبری و رؤسای جمهوری مختلف به استان به اتصال راه یاسوج - شیراز، یاسوج - گچساران، یاسوج - اصفهان در طول این سالها تحقق پیدا کرده است.
راه ارتباطی پاتاوه - دهدشت که در ادامه کریدور شهر رضا، یاسوج، لنده، تشان، بهبهان به ماهشهر است که نقش بسیار مهمی در اتصال جنوب کشور به مرکز کشور خواهد داشت و دراینبین این کریدور مهم از اصفهان تا یاسوج و از یاسوج تا دهدشت اتصال پیدا کرده است.
حال این گلوگاه مهم توسعهای که فاصله ۱۹۰ کیلومتری خوزستان تا تونل کوه پات را که اول ورودی به جاده دهدشت به پاتاوه است را به کمتر از ۴۵ کیلومتر کاهش میدهد که سهم قابلتوجهی در کاهش میزان سفر و صرفهجویی در سوخت خواهد داشت.
در سالهای گذشته روند اجرایی قطعه اول آن با بیش از ۷۵درصد پیشرفت کاری با اعتباری افزون بر ۴۷۰ میلیارد ریال اجرایی شده بود که با تغییرات مدیریتی در سطح استان و شهرستان این مهم با طرح ادعای برخی از مسئولان شهرستانی و استان و حتی نماینده مردم که مجوز ماده ۲۳ را ندارد عملاً تعطیل شد.
این محور ارتباطی علاوه بر کاهش مسیر طولانی ۱۹۰ کیلومتری میتواند تسهیلکننده ترانزیت مسافران و کالاهای ضروری از جنوب به مرکز کشور با بیش از سه الی چهارساعته کاهش طول مسیر ارتباطی برای خودروهای سنگین و باری باشد.
متأسفانه در ششساله گذشته پروژه راه ارتباطی لنده - تشان به دلایل واهی و بدون هیچگونه دلیل قانونی تعطیل شد این مهم در حالی است که این پروژه در زمره پروژههای تعریف شده سازمان برنامهوبودجه کشور بود که ذیل راه ارتباطی پا تاوه - دهدشت بود.
یدالله رحمانی نیز در مراسم افتتاحیه قطعه اول راه ارتباطی تراب - لنده گفته است: تلاش میکنیم محور لنده - تشان و اتصال آن به خوزستان دراسرعوقت مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشته است: تکمیل جاده لنده تراب پاتاوه و پروژه ملی لنده به تشان، مسیر اهواز - یاسوج را ۱۰۰ کیلومتر کاهش میدهد و این امر بهبود زندگی مردم و تسهیل عبورومرور را به همراه خواهد داشت.
وی در ادامه تأکید کرد: این پروژهها نهتنها بر کیفیت زندگی مردم تأثیر مثبت خواهند داشت، بلکه به توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه نیز کمک شایانی خواهند کرد.
این سخنان استاندار کهگیلویه و بویراحمد در حالی مطرح شده است که پروژه راه ارتباطی لنده - تشان دارای مجوز ماده ۲۳ و درج در پیوست شماره یک قوانین بودجه کشور بهعنوان طرح ملی در سال ۱۳۹۸ نیز آمده است؛ ولی برخی از مسئولان در سنوات گذشته بر این ادعا بودند که این پروژه کد ماده ۲۳ ندارد و حتی ادعا کرده بودند فاز اول بدون طیکردن مراحل قانونی صورتگرفته است.
سید محمد تقوی در واکنش تعطیلی پروژه راه لنده - تشان گفت: کسانی که با بیتدبیری، بهانههای واهی و حرفهای غیرکارشناسی محور لنده - تشان را بیش از شش سال عقب انداختند، باید در مقابل مردم لنده پاسخگو باشند و رسماً عذرخواهی کنند.
فرماندار شهرستان لنده گفت: این محور ملی و ترانزیتی بر اساس شواهد و اسناد موجود میتواند یکی از شریانهای حیاتی بین استانی و محل جابهجایی کالا و مسافر با کمترین زمان ممکن و صرفهجویی در مصرف سوخت و همچنین صادرات کالا از جنوب به شمال و کشورهای حوزه قفقاز باشد.
وی در ادامه افزود: تعلل چند ساله در خصوص پیشرفت فیزیکی عملیات طرح ملی محور راه اصلی لنده - تشان باوجود داشتن مجوز کمیسیون ماده ۲۳ و سابقه ۵ساله درج اعتبار در قانون بودجه سنواتی بههیچعنوان قابلتوجیه نیست.
تقوی در ادامه تأکید کرد: بررسیها گویای این واقعیت است که طرح ملی محور راه اصلی لنده - تشان فاصله جادهای استانهای غربی مانند ایلام و خوزستان را تا استانهای شرقی مثل فارس و سیستان و بلوچستان (اهواز - لنده - یاسوج - شیراز) حدود چهار ساعت نسبت به مسیر فعلی (اهواز - بهبهان - گچساران - باشت - بابا میدان - نورآباد - قائمیه - شیراز) کوتاهتر میکند و همچنین منجر به کاهش بیش از یکساعتی فاصله استانهای مرکزی کشور در امتداد مسیر پاتاوه - دهدشت تا مناطق جنوب غربی کشور و بنادر خلیجفارس در استان خوزستان میشود.
وی تأکید کرد: تسریع در مسیرهای کریدور شمال به جنوب از جمله مسائلی است که بی شک مورد استقبال دولت و از سیاستهای مهم دولت وفاق ملی است.
فرماندار شهرستان لنده گفت: انتظار میرود این محور مهم ترانزیتی که مدت چند سالی از سوی عدهای مغرضانه به کما رفت و به تعطیلی کشانده شد، بهزودی در دستور کار قرار گیرد و بهزودی عملیات اجرایی آن آغاز شود.
تقوی تأکید کرد: راهاندازی طرح ملی محور راه اصلی لنده - تشان علاوه بر روانسازی تعاملات اجتماعی منطقهای و ملی و جهتدهی و تسهیل گردشگری فصلی، نوروزی و سفرهای زیارتی بهخصوص اربعین در بستر محور مذکور منجر به تکمیل کریدورهای جادهای جنوب و افزایش ظرفیت ترانزیتی و تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه میشود
انتهای خبر/
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- بانوی گمشده یاسوجی در اهواز پیدا شد
- جزئیات تغییر رسمی ساعت کشور در سال ۱۴۰۴
- یک کهگیلویه وبویراحمدی فرمانده انتظامی رامهرمزشد
- ویژهبرنامههای تلویزیون در ماه رمضان
- مدیرکل ثبت اسناد و املاک معرفی شد
- آخرین خبر از تعطیلی سهشنبه در کهگیلویهوبویراحمد
- سامانهپربارش تا کی در کهگیلویه وبویراحمد فعال است
- یک کهگیلویهوبویراحمدی گزینه ریاست بانک مرکزی
- تغییر فرمانده انتظامی کهگیلویهوبویراحمد
- اعطای بالاترین نشان پزشکی به پزشک کهگیلویهوبویراحمدی
- خواهر شهید دیدهبان به برادر شهیدش پیوست
- اولین اقدام ترامپ پس از تصویب پالرمو
- ورزش بهمئی در برزخ بیتوجهی!
- پایان دغدغه گرانی سیمان؟
- چهارپایان سرگردان بلای جان لیکک
- تحولی بزرگ در راههای روستایی
- چرا حافظان طبیعت قربانی میشوند؟
- برکت حضور، ترند شبکه ایکس شد
- نگاه ویژه رهبر انقلاب به محرومیتزدایی در کهگیلویهوبویراحمد
- مهار آتشسوزی گسترده در مرز لنده و چاروسا
- مشاهده بیشتر