
منطقه حادثه خیز تنگ کناره، یکی از چندین نقاط حادثه خیز در مرکز استان بوده که بسته بودن رمپ خروجی آن از سمت کشتارگاه یاسوج نیز بر خطرناک بودن آن افزوده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» جادههای استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل شرایط خاص توپوگرافی در دل کوهها کشیده شده که دقت بالای رانندگان در هنگام رانندگی را میطلبد و البته بررسی آمار تصادفات نشان از عدم احتیاط رانندگان و ناایمن بودن راههای مواصلاتی دارد و درواقع روزانه خانوادههای زیادی را داغدار و یا گرفتار بیمارستان میکنند.
از سوی دیگر این استان به دلیل قدمت جوان در استان شدنش ، توانسته است بسیاری از پارامترهای توسعه را نیز کسب کند و آنهم وجود ۶۸۰۰ کیلومتر راههای استانی در کهگیلویه وبویراحمد، گه از این میزان ۱۸۴ کیلومتر چهار خطه، ۵۰۶ کیلومتر راه اصلی، هزار و صد و نود و دو کیلومتر راه فرعی و مابقی راههای روستایی است.
اما سویی دیگر به دلیل داشتن موقعیت توپوگرافی ساخت یک متر در این جاده برابر با چند متر جادهسازی در استانهایی دیگر است که همین مسئله باعث شده که درزمینهٔ تصادفات به دلیل داشتن بیش از هزار و پانصد کیلومتر نقاط حادثهخیز داشته و دارای بیش از ۴۰ گردنه خطرناک باشد
در همین راستاست که حوادث مرگبار و تلخ تصادفات جادهای در کهگیلویه وبویراحمد همیشه وجود داشته و بار ها از سوی رسانهها موردنقد قرارگرفته چنانکه بهطور میانگین هر ۲ روز یکبار شاهد وقوع حوادث تلخ جادهای بوده و افراد زیادی در جادههای استان جان خود را ازدستدادهایم.
افزایش خوردو بدون زیر ساخت در استان
حال استفاده از وسایل نقلیه نسبت به میزان جمعیت در استان کهگیلویه وبویراحمد در سالهای گذشته بشدت افزایشیافته و این عامل به دلایل متعدد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی سبب بروز تخلفات و تصادفات درونشهری و برونشهری بیشماری شده است.
اما در تصادفات برونشهری،هرچند که جاده را بسیاری از کارشناسان و رسانهها بهعنوان دلیل اصلی تصادف قلمداد میکنند، اما باید راننده و سرعت مطمئنه را نیز به آن افزود، که در همین راستا نقاط حادثهخیزی مانند زخمهایی پنهان، جان انسانهای بیگناه را میگیرند و خسارات مالی هنگفتی را به بار میآورند.
حال نقاط حادثهخیز در جادههای کهگیلویه وبویراحمد وجود دارد که همین موضوع باعث شده که روزانه شاهد تصادفات مرگبار باشیم، این نقاط، که در اثر نقص در طراحی، ساخت یا نگهداری جادهها به وجود میآیند، شرایط رانندگی را بهطور قابلتوجهی خطرناک میکنند و احتمال وقوع تصادفات دلخراش را بهطور چشمگیری افزایش میدهند.
یکی از نقاط سخت گذر و حادثهخیز در ورودی شهر یاسوج جاده معروف و پرحادثه تنگ کناره بوده که به دلیل یک شیب ۶۰ درصد و داشتن موقعیت خاص در رودی شهر همیشه از جادههای پر تصادف بوده که نبود استخر شن و بسته شدن یک رمپ حیاتی در ورودی کشتارگاه یاسوج باعث شده که این منطقه خطرناک همچنان بهعنوان یکی از اصلیترین نقاط پرحادثه در ورودی مرکز استان از آن یاد شود.
این منطقه به دلیل داشتن یا شیب چند درجه خطرناک و داشتن چندین پیچ یکی از نقاط حادثهخیز در استان و حتی جنوب کشور است که به دلیل نداشتن ایمنی لازم سالانه تصادفات زیادی در آن رخ میدهند و حتی نبود استخر شن در این منطقه باعث شده که تصادفات منجر به فوت به دلیل ترمز بریدن خودروهای سنگین ازجمله کفی در این منطقه دیده شود.
ماجرای دلخراش حادثه تنگ کناره
همین مسئله باعث شد که حادثه دلخراش ترمز بریدن یک تریلر و کشته شدن ۶ نفر از هموطنان و زخمی شدن ده ها نفر و از بین رفتن ده ها خودروی دیگر در تیرماه سال گذشته در این محور رقم بخورد ، و برخی از کارشناسان نبود استخر شن و برخی دیگر بسته شدن یک رمپ خروجی در نزدیک زیرگذر شهید حسنزاده را یکی از دلایل این مسئله بدانند.
این حادثه تلخ باعث شد تا مسئولان به فکر نوش دارو پس از مرگ سهراب باشند، جلسه اضطراری و ستاد بحران تشکیل شد راهداری اداره شهرسازی را مقصر میدانست شهرسازی راهداری را مقصر میدانست دیگری پلیسراه را مقصر میدانست هرکدام دیگری را مقصر میکردند، امنا چاره کار تنها یکچیز بود، درمان این مسئله با ایجادِ دو استخر شن، که سالهای سال بود همچنان بر زمینمانده است.
برخی از مدیران در برهههایی یکی از دلایل تصادفات خطرساز در این منطقه را مشخصات هندسی ساختهشده توسط دستگاه متولی ساخت دانسته و گفتهاند؛ این جاده هیچگاه مورد تأیید مجموعه راهداری و حملونقل جادهای استان نبوده و همواره این اداره کل جهت حفظ جان هموطنان در این راستا از هیچ کوششی دریغ نکرده است.
آخرین وضعیت بهسازی یک مسیر خطرناک
در همین راستا پیمان جو مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس به آخرین روند اصلاح این مسیر اشاره کرد و افزود: در حال حاضر آخرین مراحل احداث استخرهای شن در این محور در حال اجرا بوده که مطلبید برخی از مسئولان استانی در این زمینه کوشا باشند.
وی به آخرین وضعیت بازگشایی رمپ خروجی در نزدیکی جاده کشتارگاه یاسوج و مباردت کشتارگاه یاسوج در بستن این رمپ گفت: رمپ خروجی این محور در کنار زیرگذر شهید حسنزاده قرار داشته که کشتارگاه یاسوج به دلیل نزدیکی جاده ورودی خود مباردت به بستن این رمپ کرده است .
مدیرکل راهداری و حملونقل جاده استان ادامه داد: در همین راستا مکاتبات با ادارات متبوع و معاون عمرانی استاندار برای بازگشایی این رمپ صورت دادهشده و تأکید کرده است این جاده و رمپ خروجی هرچه سریعتر باید بازگشایی شود.
آیا رمپ خروجی به سمت جاده کشتارگاه باز میشود
پیمان جو ادامه داد: کشتارگاه طبق مصوبه سال گذشته، خودش باید در ایجاد یک جاده از سمت ورودی دانشگاه پیام نور اقدام کند و هرچه سریعتر اقدام به بازگشایی این رمپ کند تا بتوانیم از این رمپ خروجی برای کاهش تصادفات خطرساز احتمالی استفاده اصولی ببریم.
حال با توجه به آغاز اصلاح اولیه مسیر ورودی یاسوج از تنگ کناره تا پلیسراه و فرآیند پیمانسپاری، تحقق این اصلاح نقطه حادثهخیز میتواند جان صدها نفر را از مرگ نجات دهد که میطلبد مسئولان با جدیدت بیشتری در پی زدودن این مسئله مهم باشند.
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- آمریکا در برابر ایران اشتباه محاسباتی کرد
- رئیس جدید دانشگاه یاسوج معارفه شد
- شهری بدون داروخانه در کهگیلویهوبویراحمد
- توضیحات دادستان یاسوج در رابطه با یک قتل
- پخت نان بیکیفیت در تنور نظارت مسئولان
- گره کور بلوار معروف یاسوج باز شد
- فرمانده جدید سپاه فتح معارفه شد+ تصاویر
- خصوصی بودن پتروشیمی ستاره گچساران
- پل مکانیزه یاسوج؛ رویایی ناتمام برای شهروندان
- کافههای پارک آبشار تعطیل شدند
- ستارههای درخشان بهمئی؛ از تلاش تا تقدیر
- ادارهای بدون مدیر و سرپرست در بهمئی
- تغییرات مدیریتی در ایستگاه جهاد کشاورزی کهگیلویه
- توهین وقیحانه فرماندار شیراز به پرفسور ملک حسینی
- همایش تجلیل از مقام معلم در بهمئی
- بهرامی به استقبال تاجگردون در ورودی سیسخت میرود!
- آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی ستاره گچساران
- افتتاح قرارگاه محرومیتزدایی شهید رئیسی در بهمئی
- محصولات روی زمین مانده؛ مسئولان باشت کجایند؟
- مراسم معارفه فرمانده سابق سپاه فتح در بوشهر
- پایان رقابت فوتسال «جام ولایت» در گچساران+ تصاویر
- استقلال بدون محروم به فینال رسید
- راههای پیشگیری و کنترل آتشسوزی جنگلها در کهگیلویهوبویراحمد
- بازار یاسوج؛ جایی که هر غرفهاش قصهها دارد
- روایت تلاش گروه جهادی دستان مهربان
- تحول در چهره شهر توریستی دنا
- عطرافشانی گلزار شهدای گمنام در بهمئی
- پایان اختلافات ملکی لنده؛ کاداستر به روستاها میرسد
- حضور سردار فضلی در خانه جانباز باشتی
- نرخهای نجومی در آبشار یاسوج
- خرمشهر؛ تجلیگاه هویت ایرانی-اسلامی
- شکوه حضور نیروهای مسلح کهگیلویهوبویراحمد
- تجلیل از فاتحان عملیات آزادسازی خرمشهر در باشت
- فتح خرمشهر محصول همدلی و کار جمعی بود
- کامیونداران، شیرمردان جادههای استان
- ساخت نخستین رادار فرودگاهی تمام ایرانی
- خواسته اصلی مردم در همایش کوهگل چه بود؟
- سیاستزدگی؛ بلای جان توسعه پایدار کوهستانهای زاگرس
- آیین غبارروبی گلزار مطهر شهدای گمنام
- گرامیداشت حماسه سوم خرداد در لنده
- همایش گرامیداشت «فتح خرمشهر» در گچساران+ تصاویر
- فتح خرمشهر، تثبیتکننده انقلاب اسلامی بود
- همایشی با رنگ و بوی شهدایخدمت در کهگیلویهوبویراحمد
- شهر دلاوران، میزان عاشقان شهید جمهور
- بخشی از دستاوردهای شهید رئیسی در کهگیلویهوبویراحمد
- ستاد مدیریت بحران روابط عمومی نیست
- فتح خرمشهر پایان نبرد نبود، آغاز راه بود
- روایتی تکان دهنده از پشت پرده دخانیات دختران
- ثبتنام کلاسهای تابستانه موسسه رزمندگان آغاز شد
- جانشین معاون هماهنگکننده سپاه پاسداران وارد گچساران شد
- مشاهده بیشتر