رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
سه‌شنبه 1403/03/01 Tuesday - 2024 21 May الثلاثاء ، 13 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-02-11 15:49 شماره خبر : 3867 https://sobhezagros.ir/short/VW1Rd 0
صبح زاگرس گزارش می‌دهد؛

مدیر کل راهداری کهگیلویه وبویراحمد به پیشرفت 80 درصدی استخر شن در منطقه تنگ کناره اشاره کرده و گفته است: در راستای پایان این پروژه نیازمند همکاری برخی ادارات از جمله محیط زیست و صنعت معدن هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» جاده‌های استان کهگیلویه وبویراحمد هرچند در چهار دهه بعد از انقلاب تغییر کلی کرده و استان محروم کهگیلویه وبویراحمد را از بن‌بست خارج کرده و میلیاردها میلیارد تومان هزینه آن شده است، اما هنوز نسبت به سایر نقاط کشور از ظرفیت داشتت راه‌های ایمن و آزاده راه عقب است .

از سویی دیگر با توجه به موقعیت توپوگرافی و کوهستانی این استان، نقاط حادثه‌خیز بسیار زیادی در جاده‌های استان کهگیلویه وبویراحمد وجود دارد که هنوز متولیان امر نتوانسته‌اند نسبت به رفع آن‌ها و کاهش خطر در این نقاط اقدامی انجام دهند.

کهگیلویه وبویراحمد و داستان نقاط حادثه‌خیز

هرچند از حق که نگذریم بسیاری از نقاط حادثه‌خیز نیز در سال‌های اخیر برطرف شده‌اند، اما همچنان نقاطی مانند تنگ کناره در ۵ کیلومتری شهر یاسوج وجود دارد که هرلحظه بوی خطر از آن استشمام می‌شود.

داستان بی‌پایان استخرشن تنگ کناره

این منطقه به دلیل داشتن یا شیب چند درجه خطرناک و داشتن چندین پیچ یکی از نقاط حادثه‌خیز در استان و حتی جنوب کشور است که به دلیل نداشتن ایمنی لازم سالانه تصادفات زیادی در آن رخ می‌دهند و حتی نبود استخر شن در این منطقه باعث شده که تصادفات منجر به فوت به دلیل ترمز بریدن خودروهای سنگین ازجمله کفی در این منطقه دیده شود.

ماجرای دل‌خراش حادثه تنگ کناره

حادثه دل‌خراش ترمز بریدن یک تریلر و کشته شدن ۶ نفر از هم‌وطنان و زخمی شدن ده‌ها نفر و از بین رفتن ده‌ها خودروی دیگر حادثه‌ای غم‌انگیز بود که در دوم تیرماه سال گذشته در این منطقه به وقوع پیوست و یک کامیون در تنگ کناره منحرف و با ۱۵خودرو برخورد کرد که یکی وحشتناک‌ترین حوادث رانندگی در تاریخ این استان ثبت شود.

حتی چند ماه قلل تر یعنی خردادماه همان سال نیز یک کامیون در همین مسیر یعنی در تنگ کناره منحرف و راننده جانش را از دست می‌دهد و حتی به دلیل وضعیت ناایمن این جاده دو اتفاق تلخ رخ دیگر نیز در این منطقه رخ‌داده بود.

اما حادثه تیرماه ۱۴۰۲یکی از غم‌انگیزترین روزهای در شهر یاسوج لقب گرفت و تمام این حادثه دل‌خراش در ده ثانیه رخ داد، تریلی به تنگ کناره رسید و راننده متوجه می‌شود که ترمز بریده است، شیب بسیار تند و کنترل از دست راننده خارج می‌شود، روز تعطیل است و خودرو‌های زیادی نیز در حال عبور از مسیر هستند، وجود چندین مانع و ماشین‌های دوره‌گرد و حضور فروشندگان مختلف در نزدیکی پلیس‌راه یاسوج -شیراز باعث ایجاد ترافیک شده و درنتیجه یک فاجعه وحشتناک در این منطقه می‌شود.

داستان بی‌پایان استخرشن تنگ کناره

بر اساس برآوردها بیش از ۱۵ خودرو توسط این تریلی له شدند ۷ نفر جان خود را از دست دادند و ۲۵ نفر مصدوم شدند.

نوش دارو بعد از مرگ سهراب

این حادثه تلخ باعث شد تا مسئولان به فکر نوش دارو پس از مرگ سهراب باشند، جلسه اضطراری و ستاد بحران تشکیل شد راهداری اداره شهرسازی را مقصر می‌دانست شهرسازی راهداری را مقصر می‌دانست دیگری پلیس‌راه را مقصر می‌دانست هرکدام دیگری را مقصر می‌کردند، امنا چاره کار تنها یک‌چیز بود، درمان این مسئله با ایجادِ دو استخر شن، که سال‌های سال بود همچنان بر زمین‌مانده است.

طبق آنچه مشاهده می‌شود برای رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای در کهگیلویه وبویراحمد با رقم‌های کنونی مثل ۱۰۰ و یا دویست میلیارد و یا بیشتر و حتی صد میلیارد تومان هم نمی‌توان چنین نقاطی را برطرف کرد.

این در حالی است که فقط از نقاط حادثه‌خیز درراه‌های اصلی استان سخن می‌گوییم و جاده‌های روستایی که برشمردن نقاط حادثه‌خیز که گفتن و نام بردن آن‌ها داستان‌های تمام‌نشدنی خواهد بود.

هرچند مدیران سابق با ایجاد نیوجرسی و تعریض جاده منتهی به پلیس‌راه سعی کرده‌اند تا حدودی از این حوادث بکاهند، اما باید بدانیم که برای از بین بردن مناطق حادثه‌خیز نیاز به درمان کلی سات و تکمیل استخر شن در این منطقه بسیار ضروری‌تر از گذشته است.

اصلاح این مسیر تا کجا پیش رفته است؟

استخر شن کمی اسمش بزرگ است، اما دقیقاً کار این استخر چیست و اینکه آیا برای ایجاد کردنش هزینه و اعتبار آن‌چنانی نیاز است؟

استخر شن ساخت یک محدوده انحرافی در کنار مسیر اصلی خصوصاً در کنار مسیر‌های شیب‌دار است که به راننده کمک می‌کند وقتی احساس کند ترمز بریده است و دیگر توانایی کنترل کردن خودتر را ندارد آن را به سمت این مسیر انحرافی که توسط شن احاطه‌شده است هدایت می‌کند و مانع برخورد آن با دیگر خودرو‌ها و بالا رفتن آمار مرگ می‌شود.

داستان بی‌پایان استخرشن تنگ کناره

بعد از سانحه تیرماه سال ۱۴۰۲ در مسیر تنگ کناره قرار شد این استخر شن در مسیر ایجاد شود اما این وعده هنوز محقق نشده است،استاندار در جلسه‌ای گفت نباید دست روی دست گذاشت تا حادثه دیگری رخ دهد اما گویا مسئولان دست روی دست گذاشته‌اند و منتظر یک حادثه تلخ دیگر هستند.

برای رفع این نقطه حادثه‌خیز کارهایی ازجمله نصب تابلو هشدار و رمپ و.. انجام‌شده است، اما کار اصلی که مورد تأکید استاندار بود یعنی استخر شن  به سرانجام نرسیده است.

پروژه ای که پیشرفت هشتاد درصدی دارد

در همین راستا پیمان جو مدیرکل راهداری استان کهگیلویه وبویراحمد در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری به پیشرفت 80درصدی این پروژه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این پروژه که دو استخر شن بوده با پیشرفت 80درصدی در حال انجام است.

وی ادامه داد: برای تکمیل این پروژه نیازمند شن هستیم که باید در این راستا دو نهاد صنعت و معدن و محیط‌زیست همکاری لازم را برای اتمام این پروژه داشته باشند.

پیمان جو بابیان اینکه تکمیل این پروژه بسیار مهم و الزامی است، ابراز داشت:منطقه تنگ کنار به دلیل داشتن شیب تند نیازمند تکمیل این استخر شن برای متوقف شدن خودروهای سنگین در هنگام ترمز بریدگی بوده که با پیشرفت حاضر نیازمند توجه مسئولان هستیم ته به اتمام برسد.

وی گفت: برای تکمیل این پروزه نیازمند مجوز هستیم تا پیمانکار بتواند از بستر رودخانه شن‌های موردنیاز برای این استخر شن را آماده و در محل این استخرها دپو کند که در همین راستا مکاتبات با دارات مختلف ازجمله صنعت و معدن و حتی محیط‌زیست را انجام دادیم و خواهان همکاری آنان برای تکمیل این پروژه هستیم.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار