
عدم درنظرگرفتن روشنایی در تونلهای مسیر پاتاوه به دهدشت و ایمن نشدن برخی از مسیر های این جاده زنگ خطر تصادفات منجر به فوت را به صدا درآورده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»، جاده ملی پاتاوه- دهدشت که پس از ۲۶ سال معطلی، سرانجام با اولویتگذاری و ابتکار بجای دولت در سفر دوم رئیسجمهور به استان(تیر سال جاری) بهرهبرداری شد نویدبخش روزهای خوب برای سرزمین دنا را میداد که با افتتاح این کریدور مهم شمال به جنوب رخت محرومیت این منطقه دور شود و ورزهای درخشان توسعه برای آن نیز تداعی شود.
از سویی دیگر موقعیت مسیر ارتباطی پاتاوه-دهدشت که بیشترین ارتباطات درون استانی را پوشش میدهد و از طرفی محور انتخابی رانندگان برای گذر کردن و سفر کردن به استانهای فلات مرکزی و جنوبی کشور قرارگرفته امروز نیازمند چارهجویی فوری و تکمیل نواقص این مسیر است.
چرا پاتاوه_دهدشت زود پیر شد!
این محور بسیار مهم که26سال صرف به پایان رساندن آن شد و به دلیلی قرار گرفتن این مسیر در دل کوهستانهای پرپیچوخم سرزمین زاگرس با چندین تونل مهم و اجرای چندین پل به یکی از مهمترین جادههای جنوبی کشور معروف شده است، امروز همچنان دارای نقایصی است که باید برطرف کردن آن با گامهای اصولی و ایجاد بسترهای لازم این نقاط مرتفع شوند تا خوشی افتتاح و به بهرهبرداری رسیدن این جاده حیاتی در کام مردم تلخ نشود.
این مسیر دلربا و خاطرهانگیز که در هرکدام از فصلهای آفتابی و زمستانی با داشتن منظرههای زیبا و چشمنوازی انتخاب و اولویتی برای رانندگان است، محوری پرتردد امروز لقب گرفته است که نهتنها برخی از شهرستانهای استان را از بنبست خارج کرده بلکه ۴۰۰ روستای محروم همجوار این جاده بهرهمند شدهاند.
مسیری بااینهمه ظرفیت که نهتنها فاصله بین مرکز استان با دیگر شهرستانها و بلکه با استانهای همجوار را کاهش داده، نیازمند توجه و اولویت دادن بجا و بهنگام برای ایمنسازی است.
از سویی دیگر به دلیل قرار گرفتن موقعیت توپوگرافی و گذر کردن این مسیر کوهستانی از دل کوهها و درهها، دارای نقاط حادثه خیر و ناایمن است که علاوه بر این مشکلات، خطر ریزش کوه و رانش زمین در برخی از نقاط وجود دارد که نیازمند چارهاندیشی و آیندهنگری است.
جاده ای پرتردد، اما همچنان پرخطر؟
این مسیر پرتردد که روزانه بر شلوغی رفتوآمدها افزایشیافته ،متأسفانه امروز دچار حوادث ناگواری است که به دلیل نبود روشنایی برخی از تونلهای وحشت آن و وجود پیچهای ناایمن و نقاط حادث خیز،نبود برخی علائم رانندگی در برخی از مکانهای این مسیر و حتی نبود کار دریل در برخی از مسیر خطرناک آن امکان خطرهای حوادث زیادی در آن وجود دارد، بنابراین بیان کردن و هشدار دادن کاهش سرعت رانندگی توسط مسئولان دردی را دوا نمیکند.
پروژه بزرگ ملی پاتاوه - دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا - سمیرم - بهبهان است که ارتباط استانهای جنوب کشور ازجمله خوزستان را به استانهای مرکزی ایران برقرار میکند و نقطه ثقل و میانبر بین استانهای قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور بهحساب میآید و با توجه به پرتردد بودن این مسیر نبودن ،اینگونه امکانات در این مسیر میتوانند روزهای بغرنجی را رقم بزند.
۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ متر و تعداد ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحیشده است.
باوجوداینکه هزینههای کلان از بودجه ملی در این محور صرف شده بلکه روند رو به عقب به خود گرفته و باید به اصلاح آن پرداخته شود.
طبق برآوردهای صورت گرفته از محل اعتبارات استانی و ملی بیش از ۹ هزار میلیارد تومان برای اتمام آن هزینه شده است تا سبب اتصال شهرستانهای جنوبی استان و کوتاه شدن مسافت و اثرگذار در صنعت حملونقل و ترانزیت و مزیتهای اقتصادی باشد.
در کنار تلاشهای صورت گرفته برای این پروژه ملی و افتتاح رسمی آن برخی مشکلات جانبی ازجمله روشنایی در تونلها میتواند اثرات ارزشمند احداث این پروژه ملی را با مشکل مواجه کند و سبب ایجاد خطرات احتمالی برای خودروهای عبوری از این مسیر ارتباطی شود.
انتهای خبر/
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- آمریکا در برابر ایران اشتباه محاسباتی کرد
- رئیس جدید دانشگاه یاسوج معارفه شد
- شهری بدون داروخانه در کهگیلویهوبویراحمد
- توضیحات دادستان یاسوج در رابطه با یک قتل
- پخت نان بیکیفیت در تنور نظارت مسئولان
- گره کور بلوار معروف یاسوج باز شد
- فرمانده جدید سپاه فتح معارفه شد+ تصاویر
- خصوصی بودن پتروشیمی ستاره گچساران
- پل مکانیزه یاسوج؛ رویایی ناتمام برای شهروندان
- کافههای پارک آبشار تعطیل شدند
- ستارههای درخشان بهمئی؛ از تلاش تا تقدیر
- ادارهای بدون مدیر و سرپرست در بهمئی
- تغییرات مدیریتی در ایستگاه جهاد کشاورزی کهگیلویه
- توهین وقیحانه فرماندار شیراز به پرفسور ملک حسینی
- همایش تجلیل از مقام معلم در بهمئی
- بهرامی به استقبال تاجگردون در ورودی سیسخت میرود!
- آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی ستاره گچساران
- افتتاح قرارگاه محرومیتزدایی شهید رئیسی در بهمئی
- تجلیل از پرچمداران جبهه علم در بهمئی
- مراسم معارفه فرمانده سابق سپاه فتح در بوشهر
- نرخهای نجومی در آبشار یاسوج
- | خرمشهر؛ تجلیگاه هویت ایرانی-اسلامی
- شکوه حضور نیروهای مسلح کهگیلویهوبویراحمد
- تجلیل از فاتحان عملیات آزادسازی خرمشهر در باشت
- فتح خرمشهر محصول همدلی و کار جمعی بود
- کامیونداران، شیرمردان جادههای استان
- ساخت نخستین رادار فرودگاهی تمام ایرانی
- خواسته اصلی مردم در همایش کوهگل چه بود؟
- سیاستزدگی؛ بلای جان توسعه پایدار کوهستانهای زاگرس
- آیین غبارروبی گلزار مطهر شهدای گمنام
- گرامیداشت حماسه سوم خرداد در لنده
- همایش گرامیداشت «فتح خرمشهر» در گچساران+ تصاویر
- فتح خرمشهر، تثبیتکننده انقلاب اسلامی بود
- همایشی با رنگ و بوی شهدایخدمت در کهگیلویهوبویراحمد
- شهر دلاوران، میزان عاشقان شهید جمهور
- بخشی از دستاوردهای شهید رئیسی در کهگیلویهوبویراحمد
- ستاد مدیریت بحران روابط عمومی نیست
- فتح خرمشهر پایان نبرد نبود، آغاز راه بود
- روایتی تکان دهنده از پشت پرده دخانیات دختران
- ثبتنام کلاسهای تابستانه موسسه رزمندگان آغاز شد
- جانشین معاون هماهنگکننده سپاه پاسداران وارد گچساران شد
- پاسخ ما به دشمنان دندانشکن خواهد بود
- پروژه زیرگذر روگذر دهدشت در بلاتکلیفی کامل!
- رزمایش بزرگ «الی بیتالمقدس» در یاسوج+ تصاویر
- مجموعههای جدید و بازطراحیها
- کهگیلویه و بویراحمد میزبان ۴۱ طرح گردشگری
- طارمی در بدترین فصل هم رکوردزنی کرد
- پروازها به تلآویو را معلق کردند
- خدمات سریع ثبت احوال در قلب باشت
- بازی با روان مردم با تیراندازیهای ممتد شبانه
- مشاهده بیشتر