رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/07/15 Sunday - 2024 06 October الأحد ، 3 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
پیگیری مطالبات مردمی؛

این روزها شاهد صف‌های طولانی شهروندان برای تهیه نان در شهرستان باشت هستیم اگرچه شهروندان از کیفیت پائین نان هم ناراضی هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» نان در فرهنگ ایرانی‌ها دارای جایگاه والایی بوده، نان برکت سفره است و به عنوان مهم‌ترین جزء از سبد غذایی خانوار و یکی از خریدهای همیشگی و روزانه هر خانواده ایرانی محسوب می‌شود و نباید آن را اینگونه خراب کرد.

مردم در کنار مصرف برنج و با افزایش قیمت آن به عنوان قوت اصلی خود از نان استفاده زیادی می‌کنند و شاید بتوان گفت نان قوت غالب بیشتر شهروندان باشت است و این موضوع را با شلوغ شدن صف‌های نان می‌توان تایید کرد.

یکی از شهروندان باشتی در این خصوص گفت: همیشه با حاشیه‌های فراوانی مانند نان سبوس دار و تیره یا نان خمیر و سفید، بالا رفتن قیمت‌ها، پایین آمدن وزن، کم شدن کیفیت و عدم مرغوبیت، اضافه شدن افزودنی‌های غیر مجاز به خمیر و چالش پخت و نگهداری صحیح نان مواجه هستیم ، این ها مسائلی است که این برکت الهی را با کیفیت به دست مردم نمی‌رساند.

یکی دیگر از شهروندان از صفوف طولانی برخی نانوایی‌ها گلایه کرد و گفت : ایجاد صف‌های طولانی در نانوایی‌ها از دیگر دلایلی است که برای کاهش کیفیت نان مطرح می‌شود، نانواها در مقابل این صفوف طولانی باید با سرعت بیشتری کار کنند و کیفیت را فدای سرعت می‌کنند ، شلوغی نانوایی‌ها به نانوا فرصت پخت کیفی نان را نمی دهد.

با این حال بیشتر مردم از بی‌کیفیت بودن نان گلایه‌مند هستند، البته برخی از خبازان هم عنوان می‌کنند پخت نان برای نانوایان سود ندارد چرا که هزینه‌های تولید و افزایش اجاره‌بها موجب شده که بر کیفیت کار آنان تأثیر بگذارد و برخی دیگر هم نوع آرد وارداتی به استان را یکی از دلایل عدم کیفیت مطلوب نان می‌دانند.

مصرف‌کنندگان نان در شهرستان باشت معتقدند که به دلیل کیفیت پایین این محصول در برخی از نانوایی ها، بخشی از این کالای اساسی مهم سفره آنان خمیر و یا به حالت سوخته در پیشخوان واحد‌های تولیدی استان عرضه می‌شود.اگرچه آن‌ها با اشاره به افزایش ۳۰درصدی قیمت نان تاکید می کنند که این امر به بهبود کیفیت آن کمک نکرده است و مصرف کنندگان ناچار هستند بخشی از نان های خریداری شده را دور بریزند.

شهروندان باشتی تعطیلی تعدادی از نانوایی ها در روزهای تعطیل یا اتمام زود هنگام نان و همچنین سبک بودن وزن آن را از دیگر مشکلات نان در شهرستان عنوان می کنند؛ بنابراین نانوایان هم از قیمت پایین نان گلایه دارند و ابراز می کنند که با وجود هزینه هایی مانند حق‌الزحمه کارگران، خرید آرد، تعمیرات دستگاه و در نهایت اجاره بهای محل استقرار نانوایی فعالیت در این صنف به صرفه نیست.

 با اجرای طرح هوشمند‌سازی یارانه نان انتظار شهروندان از مسئولان بالاتر رفته و نگاه بلند مدت مردم افزایش کیفیت نان بود اما متاسفانه آنگونه که برخی از شهروندان اذعان می‌کنند در شهرستان باشت وزن چانه‌های نان آب رفته و کیفت تغییر چندانی نداشته است.

یکی دیگر از شهروندان باشتی گفت: در گذشته با یک قرص نان یک نفر سیر می‌شد اما در حال حاضر سه قرص نان لواش به اندازه یک قرص نان سال‌های گذشته هم نیست  و در واحد‌های سنگگی و بربری نانوا چانه را آنقدر کش می‌دهد تا اندازه نان بزرگ شود در حالی‌كه وسط نان بسیار نازک و خالی است.

 این شهروند اضافه كرد: نبود نظارت موجب كم فروشی نانواها می‌شود، چنانچه نظارت و برخورد جدی شود هیچ نانوایی نمی‌تواند چنین تخلفی كند و می‌توان به جرات گفت انگشت شمار هستند نانوایی‌هایی که استاندارد‌‌های تولید یک قرص نان را در باشت رعایت می‌کنند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار