رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1402-06-10 13:47 شماره خبر : 187 https://sobhezagros.ir/short/Vp3We 0
گزیده خطبه های نمازجمعه استان؛

خطیب جمعه شهر یاسوج گفت: راهپیمایی اربعین زمینه‌ساز شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است.

به گزارش پایگاه تحلیلی و اطلاع رسانی صبح زاگرس حجت الاسلام و المسلمین سیروس حکمتی نیک در خطبه اول نماز جمعه شهر یاسوج با دعوت نماز گزاران به تقوای الهی گفت: در نهج‌البلاغه کلامی پند آموز ذکر شده است و در این پند سه مورد ذکر شده است: امام علی (ع) در کنار قبرستان خطاب به مردگان فرمود:  ای ساکنان سرزمین های وحشتناک و ای ساکنان سرزمین قبرهای ظلمانی و تاریک و ای ساکنان خاک ما بعد از شما یک یک به شما ملحق می شویم و شما برای ما خبرهایی دارید و ما زنده ها برای شما خبرهای داریم شما خانه و قصرها که ساخته بودید دیگران ساکن شدند و همسران جوان شما با دیگران ازدواج کردند و اموال شما بین دیگران تقسیم شد، شما چه خبرهایی برای ما دارید؟ سپس حضرت به اصحاب فرمود: اگر مرده ها اجازه داشتند سخن بگویند جواب می دادند که ای مردم تنها یک خبر برای شما داریم که بهترین توشه و ذخیره بعد از مرگ تقوا، ایمان و عمل صالح است.


امام جمعه موقت شهر یاسوج گفت: اراده خداوند متعال این است که همه جامعه بشری دار دنیا را وداع خواهند گفت و هر انسانی طعم مرگ را خواهد چشید و فرشته مرگ هر روز سخن می گوید که زاد و ولد کنید و تکثیر نسل کنید اما بدانید سرانجام مرگ است.


وی ادامه داد: مرگ همراه و ملازم انسان است و انسان نمی داند که کی دچار مرگ می شود از طرفی مرگ آسان نیست، پیامبر (ص) در دعایی فرمود خداوندا مرگ را بر من آسان بگیر، انسان در هنگام مرگ جایگاه بهشتی و جهنمی بودن خود را خواهد دید و انسان هایی که بهشت را می بینند با رضایت جان می‌دهند  و کسانی که جهنم را می بینند راضی به مرگ نیستند و عزرائیل با سختی جان آنها را می گیرد بنابراین  اگر بیاد مرگ باشیم کمتر گناه می کنیم.


حجت الاسلام و المسلمین حکمتی نیک گفت: با وداع انسان از دنیا فرشتگان الهی از دین، پیامبر، امام و کتاب آسمانی سوال می کنند و اگر ما در دنیا  اعتقاد و باور و عمل داشته باشیم جواب خواهیم داد.


امام جمعه موقت شهر یاسوج ادامه داد: آمرزش خدا  و شفاعت اهل بیت علیهم السلام وجود دارد اما باید با تقوا و پرهیزکاری عمل صالح داشت و توشه آخرت داشت.
 
 
وی یکی از ملزومات تمدن نوین اسلامی را وحدت دانست و گفت: وحدت جهان اسلام متشکل از وحدت شیعیان با هم و با سایر مسلمانان و مذاهب دیگر و ظرفیت خوبی برای ایجاد اتحاد در جهان اسلام است.

حجت الاسلام حکمتی نیک افزود: اتحاد و همگرایی بین مسلمانان یکی از پایه‌های اصلی تمدن نوین اسلامی مدنظر مقام معظم رهبری است و راهپیمایی اربعین برای اتحاد بین امت اسلامی نقشی بسیار مهم دارد و امروز تاثیر خود را در این امر مهم گذاشته است.

وی اضافه کرد: یکی از زمینه‌های مهم امت سازی به عنوان مقدمه تمدن نوین اسلامی، اربعین است و بدون شک اجتماعی‌سازی گفتمان انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی را باید در اربعین جستجو کنیم.
 
رسیدگی به معیشت مردم در اولویت کار مسئولان قرار بگیرد
 
امام جمعه موقت یاسوج با تاکید بر اینکه رسیدگی به معیشت مردم باید در اولویت کار مسئولان قرار بگیرد، گفت: برای اینکه بنیان‌های سیاسی و اقتصادی خود را مستحکم کنیم نیاز به وحدت داریم.

حجت الاسلام حکمتی نیک با بیان اینکه توان دولت و مجلس بر روی معیشت مردم متمرکز است اظهار کرد: دشمن معیشت مردم را نشانه گرفته و تمام تلاش خود را برای عصبانی کردن و در تنگنا قراردادن مردم به کار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مردم تمام توطئه‌های دشمن را خنثی کردند افزود: دشمن به دنبال درگیر کردن مردم با مشکلات است و مردم هم تاکنون به خوبی مقابله کردند.

امام جمعه موقت یاسوج با بیان اینکه معیشت مردم باید توسط دولت رفع شود، بیان کرد: باید به خوبی به مسائل معیشتی مردم توجه کرد و موانع را برطرف ساخت.

وی با بیان اینکه کشور به واسطه تحریم‌های چندین ساله با مشکلاتی به‌ویژه در حوزه اقتصاد و معیشت مردم مواجه است، گفت: ما باید برای رفع مشکلات معیشتی مردم تلاش و ممارست شبانه‌روزی انجام دهیم و جلوی سرعت افزایش قیمت‌ها را بگیریم، دولت باید در حوزه رفع مشکلات اولویت‌بندی صورت دهد و مدیران توانمند را در این عرصه به‌ویژه در بخش اقتصادی و رای رفع مشکلات معیشتی مردم به کارگیری کند.
 
رفع مشکلات مردم بهترین اقدام برای افزایش مشارکت در انتخابات است

حجت الاسلام حکمتی نیک انتخابات را یکی از جلوه‌های وحدت ملی و مشارکت دادن مردم در حاکمیت دانست و گفت: رفع مشکلات مردم بهترین اقدام برای افزایش مشارکت آنان در انتخابات است.

وی با اشاره به مشکلات معیشتی در کشور گفت: مردم خود صاحب این انقلاب هستند و انقلاب متعلق به خودشان است و مسئولین هم باید خودشان را با مردم وفق دهند و با آن‌ها همراه باشند و مشکلاتی که وجود دارد را به تناسب وظایفی که بر عهده آنهاست برطرف کنند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در اولویت اول کشور قرار دارد مردم در بُعد معیشتی تحت فشار هستند حداقل کار این است که تلاش و کوشش مسئولان و همچنین هم‌افزایی در این راستا انجام شود و از مسائلی که موجب می‌شود رسیدگی به مشکلات مردم به حاشیه برود پرهیز شود.
 
_____________________________________________________
 
امام جمعه موقت گچساران: مراسم اربعین حسینی لرزه بر اندام نظام سلطه می‌اندازد

جت‌الاسلام محمد سعید رشیدی کیا امام‌جمعه موقت گچساران با اشاره به مناسبت‌های این هفته گفت: تقوا به معنای خویشتن‌داری است و انسان مؤمن دائماً دو موضوع را مدنظر دارد که یکی ترس از خداوند و امید به رحمت خداوند، که اگر این موارد را توجه کنیم حتماً اهل نجات خواهیم بود.

وی افزود: یکی از موارد بی‌تقوایی این است که انسان در خیلی از موارد فقط نقاط سیاه جامعه را ببیند و این درست نیست و این‌گونه هم نیست که انقلاب اسلامی در طول این 44سال هیچ‌گونه خدمت مثبتی برای ملت انجام نداده است که این بی‌انصافی است.

امام‌جمعه موقت گچساران گفت: رهبر معظم انقلاب اخیراً در دیدار با هیأت دولت فرمودند که از همه دولت‌ها با گرایش‌ها و توان‌های مختلف حمایت کردم و دلیلش هم واضح است چراکه شرایط کشور خاص است و با توجه به هجمه بسیار سنگین اقتصادی و فرهنگی علیه جمهوری اسلامی و اهدافی که ما برای خودمان ترسیم کردیم اقتضا می‌کند که همه به قوه مجریه که وسط میدان است کمک کنند.

حجت‌الاسلام رشیدی کیا در ادامه اظهار کرد: درعین‌حال رهبری بارها فرمودند که ما ادعایی نداریم و تازه در مرحله تشکیل دولت اسلامی هستیم نه حکومت اسلامی. لذا در همه کارها و تصمیمات اقتصادی فرمایش رهبر انقلاب حول محور مسائل اقتصادی و معیشت مردم بوده است .

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در این دیدار بازهم خطاب به دولتمردان فرمودند که درزمینهٔ مسائل اقتصادی نگاه کنید ببینید تأثیرش روی مسئله فاصله طبقاتی چگونه است.بنابراین با توجه به فرمایش رهبر انقلاب قانون‌گذار، مجری و قاضی باید به فکر همه اقشار ملت باشند.

امام‌جمعه موقت گچساران تصریح کرد: دومین نکته‌ای که رهبر انقلاب خطاب به دولتمردان نیز فرمودند اینکه در همه تصمیمات اقتصادی ببینید که تصمیم شما چه تأثیری بر روی شاخص‌های اقتصادی مثل تورم ، نرخ ارز، رشد تولید و ...دارد.

حجت‌الاسلام رشیدی کیا در ادامه در خصوص اهمیت اربعین هم بیان کرد: اربعین حسینی را در پیش دارم، اما این خودزنی‌هایی که امروز بعضاً در جامعه شاهد هستیم و برخی صاحبان تریبون دائماً بر سر می‌زنند و اعلام می‌کنند که ازهرجهت از آخر اول هستیم آیا واقعاً این آمار درست است؟ اربعین برخلاف دیگر سنت‌ها و مراسمات در بسیاری از کشورهای جهان روز گرامیداشت یک میت نیست، بلکه اربعین برای تعظیم به آقا اباعبدالله علیه‌السلام است.

وی افزود: امروز مرد و زن، پیر و جوان، کودک و بزرگ‌سال در مراسم پیاده‌روی بزرگ اربعین شرکت تا اعلام کنند همچنان خون ما به‌مانند خون حسین علیه‌السلام در رگ‌ها می‌جوشد و تا لحظه‌ای که مهدی موعود (عج) ظهور می‌کند دست از مبارزه علیه استکبار جهانی بر نخواهیم داشت.

امام‌جمعه موقت گچساران گفت: حقیقتاً مکتب سیدالشهدا علیه‌السلام به جهانیان درس ایثار و خود گذشتگی می‌آموزد، اربعین امروز یک معجزه است و اربعین سیدالشهدا معجزه خون شهدای ما است، چراکه مراسم اربعین حسینی لرزه بر اندام نظام سلطه می‌اندازد.

 

______________________________________________________

 امام جمعه قلعه رئیسی: مردم کهگیلویه و بویراحمد از عملکرد بانک‌ها رضایت ندارند

حجت الاسلام حیدرخواه امام جمعه قلعه رئیسی در خطبه های نماز جمعه این شهر عنوان کرد: عاشورا نقطه کانونى تقابل نور با ظلمات است.

وی افزود: اگر بخواهیم از عظمت زیارت درکى و دریافتى داشته باشیم، مى‌توان به این فرمایش گهربار حضرت امام رضا علیه السلام اشاره کرد که تصریح دارد زیارت امام(ع) تمام عهد و وفاست: «إِنَّ لِکُلِ إِمَامٍ عَهْداً فِى عُنُقِ أَوْلِیَائِهِ وَ شِیعَتِهِ وَ إِنَّ مِنْ تَمَامِ الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ وَ حُسْنِ الْأَدَاءِ زِیَارَةَ قُبُورِهِم. با این فلسفه انسان بهتر متوجه مى‌شود که چرا این همه ثواب و فضیلت براى زیارت ائمه علیهم السلام به‌خصوص زیارت سید الشهداء علیه السلام قرار داده شده است


امام صادق علیه السلام در باره زیارت امام حسین(ع)  (وَ اللَّهُ یَزُورُهُ فِى کُلِّ لَیْلَةِ جُمُعَةٍ یَهْبِطُ مَعَ الْمَلَائِکَةِ إِلَیْهِ وَ الْأَنْبِیَاءُ وَ الْأَوْصِیَاء)، یعنى سفره خاصى به احترام سید الشهداء علیه السلام گسترده مى‌شود که لقاء الله رزق ویژه آن است.

امام جمعه قلعه رئیسی بیان کرد: بدانید زیارت صرفا و فقط با حضور فیزیکی نیست، بلکه اگر کسی توان و امکان برایش مهیاست باید به زیارت برود اگر کسی تشنه شیدای زیارت باشد با پای دل زودتر به این فیض می تواند نائل شود عشق و شوق جاماندگان زیارت با تعظیم شعائر مخصوصا بزرگداشت روز اربعین و برگزاری و مشارکت در مجالس عزای امام حسین(ع) نشان داده است.

 

وی با تقدیر و تشکر از همه عوامل ستاد ملی بزرگداشت اربعین در کشور خاطرنشان کرد:  از دولت خدمتگذار که واقعا به درستی مدیریت و تدبیر کردند همه مسائل، از نیروهای انتظامی و سپاه و همه کسانی که در برقراری امنیت نظم و رفاه زائرین مشارکت دارند و واقعا امسال اربعین متفاوتی با همه سالها داشتیم قدردانی می‌کنیم نشانه صدق این سخن هم این است که هر سال در این ایام همه رسانه ها التماس میکردند که مرزها شلوغ هست و زائران به مرز نیایند، ترافیک سنگین است اما همین امروز دیدم که گزارشگر صدا و سیما از مردم دعوت میکرد که مرزها باز است و فیض زیارت را از دست ندهید.

 

وی تاکید کرد: اجر همه با اباعبدالله الحسین که عنایت اباعبد الله الحسین و اهل بیت(ع) همواره پشت و پناه این ملت و این کشور است .

 

این خطیب جمعه به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیات دولت اشاره و تصریح کرد: اسم رمز دولتهای ما باید این باشد، کسب رضای الهی و کار برای مردم، ما حق نداریم با مردم از جایگاه استعلاء و استکبار برخورد کنیم و حرف بزنیم؛ ما کسی نیستیم؛ آنچه هست متعلّق به مردم است؛ اگر شأنی، شغلی، مقامی هم به ما داده شده، مردم داده‌اند.

 

حیدرخواه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به خدمات صورت گرفته دولت شاره کردند گفت: تکمیل فاز 11 پارس جنوبی پس از ۲۰ سال وقفه، نقطه عطف مهمی برای بخش انرژی ایران است. این پروژه که ابتدا با شرکت‌های شل و توتال قرارداد بسته بود، ناتمام ماند؛ اما با تلاش متخصصان و مهندسان ایرانی، دولت ابتکار عملی برای از سرگیری و تکمیل پروژه در یک بازه زمانی قابل‌توجه دوساله انجام داد، دولت مسئولیت تکمیل فاز ۱۱ را بر عهده گرفت و با تخصص و تلاش متخصصان و مهندسان ایرانی، این پروژه در عرض دو سال با موفقیت نهایی شد.

 

امام جمعه قلعه رئیسی گفت: مزایای اقتصادی تکمیل فاز ۱۱ نیز بسیار زیاد است؛ تخمین زده می‌شود که این پروژه تا ۱۰۰۰۰ شغل ایجاد کند و ۲۰ میلیارد دلار درآمد برای ایران به همراه داشته باشد. افزون بر این، این پروژه همچنین به احیای بخش نفت و گاز ایران که در طول سال‌ها به دلیل تحریم‌ها و سرمایه‌گذاری کم با مشکل مواجه شده است، کمک خواهد کرد.

 

وی به سالروز بانکداری اسلامی و تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال 1362اشاره کرد و گفت: واقعا بانکداری ما به معنی کامل کلمه اسلامی نیست یعنی منطبق بر فقه و احکام دینی ما نیست هنوز مشکل داریم، هنوز تسهیلات بوی ربا می‌دهد جرایم غیر مشروع از مردم می گیرند، ضمن اینکه نظارت بر بانک های ما بسیار ضعیف است و آدم وقتی برخی اختلاس ها برخی تبعیض ها و اشتباهات را در مسائل بانکی می بیند تفاوت آنچنانی با یک سازمان رها و بی نظارت ندارند.

 

وی ادامه داد: بانک های خصوصی بانک های دولتی و حتی خود بانک مرکزی ما چه در سیاست های کلان بانکی چه در مسائل خرد 80 درصد اقتصاد ما به بانک ها گره خورده  که این چنین رها و بی نظارت هستند این حرف من نیست حرف خود متخصصین است خود رئیس بانک مرکزی چند روز قبل این مساله را اعتراف کرده است.

 

حیدرخواه بیان کرد: در استان ما هم واقعا مردم عموما از رفتار بانک ها برای دریافت تسهیلات راضی نیستند و مردم به شدت اذیت می شوند و تبعیض احساس می شود حتی گاهی در انجام عملیات کوچک بانکی هم تبعیض صورت می گیرد.

 ______________________________________________________

امام جمعه موقت دهدشت: دولتمردان منویات رهبر انقلاب را جامعه عمل بپوشانند

حجت‌الاسلام سید عبدالمطلب تقوی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه دهدشت، به اهمیت نعمت‌های خداوند پرداخت و اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم آورده است که اگر قدر نعمت‌های الهی را ندانید خداوند آن نعمت را از شما انسان‌ها خواهد گرفت، لذا باید قدردان نعمت‌های الهی باشیم.

امام جمعه موقت دهدشت در ادامه صحبت‌های خود یکی از خصوصیات امام حسین(ع‌) که با دیگر ائمه متمایز است را مسئله اربعین عنوان و تصریح کرد: این سنت به این دلیل زنده است که همه مردم امام حسین(ع) را بشناسند و آن زمانی که امام عصر(عج) ظهور می‌کند خودش را به واسطه امام حسین(ع) به دنیا معرفی می‌کند.

وی افزود: اگر امروز هشتاد کشور دنیا در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند، این مسؤولیت ما است که اربعین را به دنیا بشناسانیم.

حجت‌الاسلام تقوی روز مبارزه با انگلیس را یادآور شد و با اشاره به این‌که بیش از دو قرن است که انگلیس با ملت ایران مبارزه می‌کند و می‌جنگد، بد عهدی‌های او علیه ملت ایران از عهدنامه ترکمنچای و گلستان تا کودتای ۲۸ مرداد را یادآور شد و بیان کرد: انسان‌ها باید از تاریخ درس عبرت بگیرند تا اشتباه را تکرار نکنند.

وی با توجه به دیدار هیأت دولت با مقام عظمای ولایت گفت: امیدواریم دولت‌مردان منویات رهبری را جامعه عمل بپوشانند.

 

_______________________________________________________

امام جمعه موقت چرام: دولت توان مدیریت و علمی و روحیه جهادی را بر همگان ثابت کرد

حجت الاسلام مجتبی فرهمند در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر چرام گفت: تبیین جمله کلیدی مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با فرماندهان سپاه پاسداران حاوی چند نکته خواهد بود، ایشان فرمودند همه مسئولان کشور امروز موظفند کار جهادی کنند شبانه روزی کار کنند خستگی نشناسند ما فصل مُشبعی(مفصلی) راه حرکت کرده‌ایم این سربالایی و شیب تند را عبور کرده‌ایم.


امام جمعه موقت چرام افزود: رهبر حکیم انقلاب اسلامی به عنوان یک فقیه برجسته حکیم و یک دیدبان و ژرف‌اندیش هستند که از بلندای ایمان و امید سخن می‌گویند بنابراین کلام معظم له بر نزدیک شدن به قله‌ها کلامی مبتنی بر مبانی دین و منطبق بر معارف الهی است.
وی ادامه داد: مخاطب اصلی این بیانات مسئولان کشور نخبگان انقلابی و پرچمداران حرکت انقلابی و سپس آحاد ملت شریف ایران اسلامی هست، بدون تردید هدف اول جنگ ترکیبی دشمن باورها و محاسبات مسئولان و نخبگان و خواص جامعه است.



فرهمند با بیان اینکه در ماه اخیر افتتاح ابر پروژه گازی کشور را بعد از ۲۰ سال وقفه داشتیم، عنوان کرد: ایرانی‌ترین پروژه گازی کشور یعنی فاز ۱۱ پارس جنوبی در حالی افتتاح شد که بعد از ۲۰ سال توقف در طول دو سال و تقریباً ۴ سال زودتر از موعد مقرر افتتاح شد تا نشان دهد نگاه‌ها و رویکردها و جهت‌گیریی‌ها در دولت‌ها چقدر مهم و متفاوت است.


وی افزود: یک دولت، کشور را برای سال‌ها معطل آمد و رفت شرکت توتال می‌کند و این دولت بدون معطلی و توجه به آمد و شد خارجی‌ها و اخم و لبخند آنها اولویت را تکیه بر توان و ظرفیت داخلی قرار داده و توان مدیریت و توان علمی و فنی و روحیه جهادی را بر همگان ثابت می‌کند.

امام جمعه موقت در بخش پایانی سخنان خود گفت: اربعین سیدالشهدا علیه السلام و شهدای کربلا را داریم یک طرف قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام خود امام و یارانش هستند که  جان خود و خون خود را بذل کردند تا  مردم را از نادانی و سرگردانی در بیراهه نجات دهند و طرف دیگر این قیام کسانی بودند که زندگی و ذخارف دنیا آنها را فریب داده بود و سهمی را که خدای متعال برای هر انسانی در آفرینش خود قرار داده است یعنی سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت را به بهای پست و ناچیز دنیا فروختند.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار