
یاسوج در محاصره ترافیک؛
گرههای ترافیکی یاسوج هر روز محکمتر میشود
گرههای ترافیکی شهر یاسوج امروز بیشتر از گذشته گره خورده و شهر زیبای پایتخت طبیعت ایران را در محاصره قرار داده و همچنان راه و چاره ای برای این مسئله اندیشیده نشده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»، گرههای ترافیکی شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد، یکی از مهمترین چالشهای اعصابخردکن این شهر گردشگرپذیر است.
امروز ترافیک کسلکننده شهر یاسوج افزون بر تلف کردن وقت شهروندان منجر به بازی با اعصاب و روان شهروندان نیز شده، ایجاد زیرگذر در چند نقطه در اولویت شهرداری برای برطرفشدن این دغدغه حیاتی است، اما آنچه دیده میشود فعلاً رغبتی برای ایجاد این زیرگذرها نیست.
یاسوج در کام ترافیک سنگین؛ وضعیت بحرانی در معابر شهر
در طول فصول سال و بهویژه پاییز و ماه مهر که ایام بازگشایی مدارس است و خیل عظیم شهروندان از خودروهای شخصی برای تردد فرزندان خود استفاده میکنند در ساعتهای مختلف هر روز شهر یاسوج ترافیک سنگینی در خیابانهای اصلی شهر و حتی ورودیها نیز هستیم.
گرههای پرپیچوخم ترافیکی یاسوج شهری که در حال حاضر بیش از ۳۸۰ هزار نفر جمعیت دارد در طول سال میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور است، اما حال همیشه این چالش ترافیک آسیبهای زیادی را به این شهر وارد کرده است.
بنبست ترافیکی یاسوج؛ معضلی که به نقطه انفجار نزدیک میشود
ترافیک سنگین در نقاط حساس و مرکزی یاسوج، بهویژه در ساعات اوج رفتوآمد، به پدیدهای عادی تبدیل شده است. شهروندان یاسوجی بخش قابلتوجهی از وقت خود را در پشت فرمان خودرو و در میان انبوهی از وسایل نقلیه تلف میکنند. این موضوع تنها به ازدستدادن زمان ختم نمیشود، بلکه به گفته کارشناسان، بازی با اعصاب و روان شهروندان و افزایش سطح استرس و خستگی روزانه را به دنبال دارد.
معضل ترافیک یاسوج، تنها یک مشکل رفتوآمد نیست، بلکه تهدیدی برای سلامت روان شهروندان، محیطزیست و صنعت گردشگری منطقه محسوب میشود.
هرچند اجرای پروژههای بزرگی مانند احداث زیرگذر میتواند گام بزرگی در جهت حل این مشکل باشد، اما تجربه سایر شهرها نشان میدهد که این راهحل بهتنهایی کافی نیست.
یاسوج؛ شهری که در ترافیک گم شد
بهموازات این پروژهها، ارتقای فرهنگ ترافیک، توسعه ناوگان حملونقل عمومی و ایجاد مسیرهای جایگزین نیز باید با جدیت پیگیری شود تا یاسوج بتواند بار دیگر به آرامش و زیبایی گذشته خود بازگردد.
شهرداری یاسوج، برای خروج از این بنبست، ایجاد زیرگذر در چند نقطه حساس و کور شهر را در اولویت برنامههای خود قرار داده است. این پروژهها باهدف حذف تقاطعهای همسطح، روانسازی تردد و کاهش چشمگیر زمان انتظار در چهارراههای اصلی طراحی شدهاند.
ترافیک یاسوج؛ قصه پرغصه بیپایان
کیوان آشنا در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری با اشاره به اینکه احداث زیرگذر و روگذر از مهمترین راهکارهای باز شدن گرههای ترافیکی یاسوج بهعنوان یکی از مشکلات کهنه مرکز کهگیلویه و بویراحمد است از مسئولان خواست تا برای تخصیص اعتبار بهمنظور اجرای این طرحها چارهاندیشی کنند.
وی با بیان اینکه احداث یک معبر به طول یک کیلومتر و عرض ۱۵ متر در منطقه بنسنجان و میدان جهاد شهر یاسوج کمک زیادی به کاهش ترافیک در این منطقه کرده تأکید کرد، ابراز داشت: میتوان با اجرای طرحهای کارشناسانه به کاهش این معضل کمک کرد، هرچند که باید فرهنگ رانندگی و فرهنگ استفاده از وسایل عمومی نیز نهادینه شود.
شهردار یاسوج به اجرای زیرگذر و روگذر در برخی از نقاط کور مرکز استان نیز اشاره داشت و افزود: این طرحها نیز مطرح شده، اما بستگی به میزان بودجهای دارد که نهادهای دولتی باید در این زمینه به شهرداری یاسوج کمک کنند.
آیا یاسوج برای همیشه در ترافیک دفن خواهد شد؟
آشنا نیز به مجموع بودجه پیشبینیشده برای شهرداری یاسوج در سال جاری که قریب پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد بوده اشاره کرد و گفت: اعتبارات شهرداری پاسخگوی نیاز توسعه این شهر گردشگرپذیر نیست.
در ادامه نیز «سرهنگ سید محسن حسینی راد، رئیس پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد»، در گفتگو با این پایگاه خبری به مبحث سرویسهای مدارس و همچنین وضعیت ترافیک شهر یاسوج در آستانه سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: متولی اصلی سرویسهای مدارس پلیس نیست، بلکه آموزشوپرورش و سازمان حملونقل درونشهری است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما بر اساس وظیفه ذاتی خود، در نقاطی که بیشترین حجم تردد وجود دارد، عوامل نیروی انسانی را مستقر میکنیم تا پوشش مناسبی برای تسهیل تردد خانوادهها فراهم شود و مردم بتوانند بهراحتی فرزندان خود را به مدرسه برسانند و در بازگشت نیز پس از تعطیلی مدارس در ساعت ۱۲، به همین شکل عمل خواهیم کرد.
یاسوج در محاصره ترافیک
رئیس پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه ما نیازمند سرویس حملونقل دانشآموزی مناسب هستیم، ابراز داشت: متأسفانه در این زمینه مانند بسیاری از امور دیگر که همواره عقب هستیم، در بحث تجهیزات، دوربینهای نظارتی، خطکشی و... از استانهای دیگر کشور عقبتریم.
حال باتوجهبه آغاز سال تحصلی باز نیز شاهد ترافیک کسلکننده مرکز استان هستیم و بر اساس آمارهای موجود استقبال خانوادهها برای استفاده از سرویسهای ایابوذهاب مدارس که از سوی آموزشوپرورش و شهرداری نیز اطلاعرسانی شده است، بسیار پایین بوده که این موضوع خود جای بسی تأمل دارد.
باز مهر آمد و دغدغه مسئولان و شهروندان از ترافیک مهر آن را به تکاپو انداخته است و امروز سؤال اینجاست که چرا همچنان راه و چرایی برای پایاندادن به این معضل نیست.
انتهای خبر/