رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/06/31 Saturday - 2024 21 September السبت ، 18 ربيع الأول ، 1446
ساعت
مطالبه مردمی؛

برخی وعده‌های عملی نشده برای توزیع واکنس آنفولانزا در مهرماه سبب کمبود آن در داروخانه‌ها و انتقاد شهروندان شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس؛ تغییر فصل از تابستان به پاییز و کاهش دما و احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های ویروسی نظیر آنفولانزا نگرانی‌های مختلف مردم و شهروندان را نسبت به این بیماری افزایش داشته است تا در کنار رعایت توصیه‌های بهداشتی و درصورت ابتلا به این بیماری و شدت یافتن آن به پزشک مراجعه شود.

بیماران در مواد پیشرفت این بیماری یعنی شدت یافتن علائم آن و تاثیرات منفی بر سلامت و جسم خود به پزشک مراجعه می‌کنند تا با تجویز دارو و تزریق واکسن و استراحت در منزل به دنبال مداوای خود باشند.

در کنار رعایت موارد پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی تزریق واکسن نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به این بیماری دارد در این رابطه تزریق واکسن آنفولانزا یکی از راهکارهای پیشگیری برای ایمن سازی بدن برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ویروسی آنفولانزا است.

برای حفظ سلامت جامعه و شهروندان در مناطق مختلف استان متولیان حوزه دارو و درمان اقدام به توزیع واکسن آنفولانزا داشته‌اند تا نسبت به این ویروس سرایت‌پذیر از ابتلا افراد به آن جلوگیری به عمل آورند هرچند تزریق آن را منحصر به گروه‌های آسیب پذیر یعنی بیماران سرطانی و زمینه‌ای، مادران باردار، جانبازان، فعالین و کادرهای فعال در بخش‌های عفونی و کارگان شاغل در مرغداری‌ها واکسن تزریق کنند.

در کنار اهمیت این موضوع اما خبرها حکایت از کمبود واکسن آنفولانزا دارد تا شهرودان با بیان اینکه با ابتلا به آنفولانزا یا بیماری‌های فصلی دیگر نیاز به دارو دارند، اظهار داشتند: یکی از راهکارها و پیگشیری برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری تزریق واکسن آنفولانزا پیش از درگیری با این بیماری است.

این شهروندان به ضرورت توزیع به موقع واکنس آنفولانزا در داروخانه تاکید دارند و اظهار دارند: در نبود واکسن آنفولانزا بخش‌های مختلف جامعه می‌تواند به بیماری آنفولانزا مبتلا شوند و در صورت عدم درمان به دلیل ویروسی بودن آن شاهد گسترش عمومی آن در سطح جامعه خواهیم بود.

از طرفی و در شرایطی که متولیان درمان در حوزه بهداشتی علوم پزشکی استان بر تزیق واکسن و تامین آن تاکید داشتند اما این کمبودها همچنان در داروخانه‌ها وجود دارد تا وعده‌های داده شده برای تامین واکسن در ابتدای مهر عملی نشود در این رابطه پیش‌تر صبح زاگرس در خصوص بیماری‌های پاییزه هشدار داد و گفت: در کنار توزیع واکسن های آنفولانزا، رعایت نکات و  جدی گرفتن  دستورالعمل های بهداشتی برای پیشگیری از این موضوع باید در دستور کار باشد تا شاهد فراگیری احتمالی و گسترده این بیماری در سطح جامعه نباشیم.(سابقه خبر).

 معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در‌گفتگو با صبح زاگرس گفت: سازمان توزیع دارو واکسن آنفولانزا را از طریق سهمیه مشخص می کند و از طریق شرکت های پخش این دارو توزیع می شود.

رحمت الله افشار گفت: با مشخص شدن کمبودها داروخانه داروهای مورد نیاز از جمله آنفولانزا را تامین و توزیع می‌کنند در این رابطه کمبودها در حوزه واکسن آنفولانزا بررسی و برای تامین آن تلاش می‌شود.

وی با بیان اینکه استان ما از طریق فارس و خوزستان داروهای آن تامین می شود، گفت: در حوزه وزارت برای تامین دارو و رفع کمبودها تدابیری را پیش بینی می‌کنند در این رابطه ب کمبودها به صورت مدام بررسی می‌شود و آن دسته از داروهایی که موجودی کافی ندارند برای تامین آنها پیگیری صورت می‌گیرد.

افشار با بیان اینکه برخی مشکلات کمبود داروها به صورت کشوری است، گفت: در تامین برخی داروهای خاص و داروهای بیماران سرطانی مشکلی وجود ندارد اما تامین شیرخشک از نوع GuiGoz و NAN2  و NAN3  مشکلاتی وجود دارد که نامه و مکاتباتی در این رابطه داشتیم، هرچند این دو نوع شیر خشک به صورت کشوری با کمبود مواجه هستند.

 انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار