رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت

نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته در شهرهای کهگیلویه وبویراحمد همزمان با سایر شهرهای کشور برگزار شد.

یاسوج:

آیت الله حسینی ‌در خطبه های نماز عبادی سیاسی این هفته با دعوت و توصیه به تقوای الهی انجام واجبات و ترک محرمات گفت: پنجشنبه رحلت پیامبر اکرم است و شهادت امام حسن علیه السلام است که تسلیت می گوییم؛ خداوند برای هدایت بندگانش سفیرانی می فرستاد که در میان این دوره از حضور انسان قریب به ۱۲۴ هزار پیامبر خداوند فرستاد که برخی اولوالعزم هستند و برخی تبلیغی هستند پیامبر صاحب شریعت و کتاب است اسلام دین تکامل یافته خداوند است و هیج تضادی با انجیل و تورات ندارد و قرآن تکمیل شده آنهاست.

وی ادامه داد: خداوند به انسان عقل هم داده است اما وحی به انسان حلال و حرام را نشان داد ، در مسئله بهشت و جهنم و خیلی از مسائل عقل نمی توانست بدون وحی دریافت کند خداوند توسط وحی و پیامبرانش احکام را به‌ انسان رسانده است خداوند همه چیز را ساندویچ شده به انسان داده است .

وی گفت: مهمترین مسئله برای انسان رسیدن به معرفت و بهشت خداوند است ممکن است انسانی پیچیده ترین مسائل را حل کند اما خداوند را درک نکند هیچ فایده ای ندارد  خداوند در برهه ای انسان ها را به یک باره از دنیا برده است مثلا قوم نوح و لوط که اینگونه یک باره از بین رفتند .

آیت الله حسینی بیان کرد: جامعه ای که حلال و حرام را درک نکند ماندگار نخواهد بود برای باقی ماندن دین و اینکه همچون گذشته دین به فراموش و نابودی کشانده نشود خداوند ائمه اطهار را منصوب کرد کسی در انتصاب امامان دخالتی نداشت اوست که می داند چه کسی شایسته این رسالت و جایگاه بوده است خداوند ائمه اطهار را برای حفاظت از دین آورده است.

امام‌جمعه یاسوج با اشاره به جمعه خونین ۵۷ گفت: رژیم پهلوی در این روز قریب به ۵۰۰ نفر را شهید و ۳هزار نفر را مجروح کردند،  وقتی قرار شد ۲میلیون نفر در میدان ژاله تهران تجمع کنند رژیم پهلوی احساس خطر کرد و حکومت نظامی اعلام کرد اما مردم آمدند و رژیم آنها را با رگبار بست این یک جنایت بود که توسط این رژیم پهلوی انجام شد.

وی با اشاره به اربعین افزود: از موکب های استان تقدیر و تشکر می کنم که به زائران حسینی خدمات رسانی کردند ،مسولانی که در این راه نیز همکاری کردند تشکر می‌کنم مردم عراق سخاوتمندانه همه چیز را در اختیار زائران ابا عبدالله قرار دادند و تشکر می‌کنیم.

آیت الله حسینی افزود: در حوزه معنویت انقلاب جهانی رخ داده است، حرکت در مسیر اربعین حرکت در مقابل ظلم و استبداد و استکبار بود ، این حرکت عظیم درس بزرگ دارد.

 ************

چرام:

حجت الاسلام سید نورالله افشار در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر چرام گفت: حضور بیش از چهار میلیون نفر از زائران ایرانی و میهمانانی عزیز از کشورهای همسایه، در رزمایش بین المللی تشیع یعنی پیاده روی اربعین ،یک نصاب جدید و تاریخی به شمار می‌آید.
امام جمعه چرام افزود: در کشاکش جنگ بی‌امان ترکیبی دشمن و عملیات بی‌سابقه روانی استکبار رسانه‌ای در داخل و خارج، هم عاشورای امسال و هم اربعین امسال یک رویداد دشمن‌شکن و حماسه بزرگ بود.

وی ادامه داد: علاوه بر حضورِ چهار میلیونیِ ایرانیان در راهپیمایی اربعین، راهپیمایی میلیون‌ها ایرانی عاشق در قالب کاروان‌های موسوم به جاماندگان و هیئتها و دسته‌های عزاداری در خیابان‌ها و مساجد و حسینیه‌ها و مشاهد مشرفه و بقاع متبرکه و منازل و خانه‌های مردم، تکرار یک عاشورای دیگر پس از دهم محرم است که در بیستم صفر تجلی می‌یابد و این خود "نبا عظیم" و"واقعه‌ای بزرگ" است که باید در اطراف آن تأمل کرد.
افشار بیان کرد: از جمله حضور باشکوه مردم شهرستان در روز اربعین در جوار بی بی رشیده ع از اتفاقات کم نظیر بود که باید از مردم و هیات های عزاداری و موکب های در مسیر تقدیر و تشکر کرد و قطعا این حضور زمینه ساز غلبه جریان حق بر باطل خواهد بود.

وی با بیان اینکه سالیان طولانی باید انتظار کشید تا یک منطقه ای سرمایه های انسانی به دست آورد و این از مهم ترین نوع سرمایه ها است، گفت: باید مسولان  و مردم قدردان سرمایه های انسانی خویش باشند اما علي رغم همه ی خدماتی که به این شهرستان صورت پذیرفته ،جاده حدود ۱۵ کیلومتری میان دو شهرستان چرام به دهدشت همچنان قربانی می گیرد و آخرین مورد یک برادر عزیز آزاده سرافراز و جانباز هشت سال دفاع مقدس و فرهنگی فرهیخته مرحوم محمد رشید سرمستی بود.
امام جمعه چرام افزود: در این جاده چه خانواده هایی که داغدار شدند اما هنوز این مسیر چندین کیلومتری تکمیل نشده است، عدم آسفالت کامل جاده و عدم علائم و نشانی های رانندگی و رنگ کاری مناسب و جدا کننده ی جاده رفت و برگشت، از خطرات بالفعل این جاده است.که هر لحظه ممکن است خانواده ای دیگر و سرمایه ای انسانی از این شهرستان در اثر تصادف از بین برود.

افشار عنوان کرد: از طرف مردم این مناطق از  نماینده ی زحمتکش کهگیلویه بزرگ جناب حاج آقای موحد خواهانم این سوال را در صحن علنی مجلس از وزیر راه و شهرسازی
 بپرسند که چرا در این زمینه مردم این دو شهرستان مورد کم مهری قرار گرفته اند؟ ما باید چند عزیز و سرمایه ی انسانی دیگر را از دست بدهیم تا این جاده به بهره برداری برسد.؟
وی ادامه داد: امیدوارم با توجه به جایگاه نماینده مجلس در بعد نظارتی ،نسبت به این جاده ورود جدی نمایند و به ترک فعل ها و کم کاری های درباره این جاده تذکرات لازم را دهند و پیگیری تا رفع مشکل را داشته باشند.

**********

گچساران:

حجت‌الاسلام سید امین‌الله حجازی، امام‌جمعه گچساران ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته ضمن دعوت نمازگزاران به رعایت تقوای الهی با اشاره به مناسبت‌های این هفته گفت: روایات بسیاری داریم اینکه عاقل کسی است که همیشه اهل تذکر باشد، تذکر به معنای یادآوری است و انسان مؤمن همیشه باید برای کسب معرفت بیشتر نیز تلاش کند و همه باید تلاش کنیم که برای فردایی (یوم‌الحساب) بسیار طولانی و پرخطر آماده‌باشیم.

وی افزود: معرفت از دیدگاه امام علی علیه‌السلام بحث عمیق و مهمی است و کاش حوزویان، اندیشمندان، دانشجویان، دانش آموزان و ... بخشی از وقتشان را صرف فراگیری نهج‌البلاغه و کسب معارف الهی می‌کردند چراکه انسان باید راه را برای رسیدن به خداوند هموار کند و از گام‌های شیطان پیروی نکند.

امام‌جمعه گچساران بابیان اینکه اربعین، زمینه‌ساز ظهور خواهد بود اظهار کرد: اجتماع بزرگ اربعین حسینی سال‌به‌سال باشکوه‌تر خودش را نشان می‌دهد، شهید مطهری کتابی دارند به نام اسلام و مقتضیات زمان که می‌فرمایند گذشت زمان خیلی از مسائل را تفسیر و تبیین می‌کند لذا به‌وضوح شاهد بودیم که هرسال این مراسم باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام حجازی تصریح کرد: هیچ تفکری در عالم چنین عظمتی را نمی‌تواند ایجاد کند، پیامبر اکرم (ص) فرمودند که عشقی که خداوند در دل محبان اباعبدالله علیه‌السلام قرارداد هیچ قدرتی، هیچ زمانی و هیچ‌کسی نمی‌تواند سر ببرد یعنی این ارتباط قطع نشدنی است؛ بنابراین از سراسر عالم پیرزن و پیرمرد، جوان و نوجوان، کودک و بزرگ‌سال با ادایان، مذاهب، سلایق، تفکرات و نژادهای مختلف در پیاده‌روی اربعین شرکت داشتند.

خطیب جمعه گچساران گفت: دشمن می‌ترسد اجتماع عظیم اربعین به تمدن مهدوی تبدیل شود هرچند این عظمت را باید هرچه بیشتر به نسل‌های آینده منتقل کنیم، امام (ره) می‌فرمایند هرکجا دیدید دشمن از شما تعریف کرد بدانید که راه را کج رفته‌اید و هرکجا دشمن از شما عصبانی بود پس بدانید راه را درست رفته‌اید.

وی افزود: این روزها تلاش‌های مکارانه آمریکا برای ادامه جنگ اوکراین را شاهد هستیم، هدف غرب نجات اقتصادشان است چراکه بیشترین بدهکاری در جهان را آمریکا دارد و از طریق ادامه جنگ و فروش تسلیحات جنگی به دنبال جبران این خسارت است.

امام‌جمعه گچساران در ادامه بیان کرد:28 صفر رحلت شهادت گونه پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام است که به همه عزیزان تسلیت عرض می‌کنم، امام حسن علیه‌السلام زمینه را برای انقلاب و قیام امام حسین علیه‌السلام آماده کردند پس شناخت امام حسن علیه‌السلام و مطالعه درباره شخصیت بزرگ ایشان ضروری است.

حجت‌الاسلام حجازی ادامه داد: آخرین روز ماه صفر نیز شهادت امام رضا علیه‌السلام است که تسلیت عرض می‌کند طبق حدیثی از امام رضا علیه اسلام نماز بدون حب اهل‌بیت علیهم‌السلام قبول نخواهد بود و حب اهل‌بیت علیهم‌السلام بدون عبادت هم قبول نیست. به مثال ساده نماز بدون وضو و بدون طهارت باطل و نماز بدون حب پیامبر (ص) و اهل‌بیت علیهم‌السلام باطل است و حج بدون حب پیامبر (ص) و اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز باطل است.

خطیب جمعه گچساران گفت:22 شهریور روز وقف است که به خدمتگزاران نهاد وقف نیز این روز را تبریک عرض می‌کنم و روایت داریم که‌ای مردم هرکسی که از دنیا رفت به دنبالش سودی نخواهد برد مگر این در دوران حیاتش صدقه داده باشد، علمی که دیگران از آن استفاده کنند و سوم فرزند صالحی داشته باشد که دلسوز پدر و مادر باشد.

وی در پایان افزود:11 سال پیش وقتی به مصلی آمدم، بیان کردم که این گنبد ساختمان مصلی استانداردهای لازم را ندارد، ناظرانی از استان‌های دیگری آوردیم و کارشناسی کردند بنابراین یکی از اهدافم این بود که این گنبد باید برداشته شود شاید در آینده حادثه‌ساز بشود که این مورد هم در دست اجراست که ضربتی برداشته شود و گنبد جدید نیز با استانداردهای مشخص احداث شود.

1402-06-17 13:18 شماره خبر : 269 https://sobhezagros.ir/short/4k8Qe 0
نظرات