رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/06/31 Saturday - 2024 21 September السبت ، 18 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1402-10-19 11:11 شماره خبر : 2031 https://sobhezagros.ir/short/VwonK 0
رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان استان مطرح کرد:

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان کهگیلویه و بویراحمد به شائبه های انتخاباتی و تایید صلاحیت‌ها پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» نشست خبری رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در کهگیلویه و بویراحمد صبح امروز ۱۹ دی ماه در دفتر شورای نگهبان برگزار شد.

سید مهدی جوکار با تشکر از اصحاب رسانه و خبر برای تلاش‌های اصحاب رسانه در خصوص فرایند انتخابات گفت: هدف از جلسه امروز ریل گذاری در جهت انتخابات و منطق درستی است زیرا انتخابات فرایندها و ساختارهایی دارد، روح حاکم بر انتخابات باید منطبق بر قانون باشد، در این مشاهده می‌شود برخی موارد در این حوزه وجود دارد که کمتر مطابق با قانون است.


وی با بیان اینکه مردم استان در انتخابات دارای شور و شعور حضور دارند و گفت: قانون باید برای طرف‌داران و کاندیداها الگو قرار بگیرد در این شرایط تهمت، برچسب‌ها و القاهای نادرست برچیده خواهد شد.

جوکار ادامه داد: در مواردی تاکید داشتیم کاندیداها و افراد قوانین انتخابات را مطالعه کنند و همین موضوع سبب برخی بدبینی‌ها نسبت به شورای نگهبان می‌شود.


وی در ادامه به فلسفه شورای نگهبان پرداخت و گفت: اگر این فلسفه به خوبی تبیین شود خیلی از حرف‌ها شنیده نمی‌شود و صداهایی شنیده می‌شود که نشان از ما آگاهی از حفاظت از اسلامیت و دوم حفاظت از جمهوریت است، صیانت از آرای مردم و جمهوریت کشور در بسیاری از کشورها وجود دارد اما به برکت نظام اسلامی و دور اندیشی امام راحل صیانت از شریعت و اسلامیت را در کنار صیانت از انتخابات دارد، در مقوله انتخابات موضوع اجرا و کمک به اجرای آن یکی از موضوعات است که فرایند سخت‌گیرانه ای دارد و دقت نظر در حوزه معتمدین کمک خوبی در جهت برگزاری  انتخابات عادلانه است و صلاحیت داوطلبان از موضوعات مهم دیگر است.


وی افزود: در فلسفه شورای نگهبان باید به جایگاه شورای نگهبان توجه کرد که برتری بر برخی ارکان حاکمیت دارد زیرا نظارت بر مصوبات  مجلس و دیگر بخش‌ها دارد، در این راستا برخی حجمه‌ها مشاهده می‌شود که سبب گره و مشکلاتی در حوزه نظارتی برای شورای نگهبان می‌شود‌.


جوکار گفت: بودن و نبود شورای نگهبان به معنای نظام اسلامی است، باید سوال کرد چرا برخی اعضا شورای نگهبان مورد تحریم قرار گرفتند و چرا هجمه ها بر شورای نگهبان وجود دارد؟ برخی مواقع اشکالاتی وجود دارد اما این اشکالات نباید به معنای پنجه کشیدن بر شورای نگهبان باشد.


وی افزود: در بررسی صلاحیت‌ها تشخیص آن یک امر عقلایی است در هیچ کجای دنیای اصلی وجود ندارد که افراد بدون گزینش وارد یه نهاد قانون گذار شوند در این رابطه اصل فرایندها و بررسی صلاحیت منطبق بر قانون است برخی تصور دارند بررسی صلاحیت کاندیداها سلیقه‌ای و تشریفاتی است و بیان می‌کنند فلان فرد و شخص در تایید یا رد فلان کاندیدا دخالت کرد که این موضوعات اشتباه و ظلم به شورای نگهبان است، برخی ممکن است بخواهند رقیب را از صحنه خارج کنند یا درصدد تقویت کاندیدا خود باشند که ممکن است برخی هجمه‌ها به شورای نگهبان داشته باشند، در این راستا ۱۷۲ پرونده بررسی شد و متناسب با قانون بود و نگاهی به سلایق و علایق افراد نبود، از طرفی صلاحیت افراد در همان دوره تایید می‌شود و نباید تصور شود اگر دوره‌ای فردی تایید شد در دور بعدی تایید می‌شود این موضوع اشتباه است بلکه بررسی صلاحیت‌ها منطبق مربوط به هر دوره است و ممکن است اسناد جدیدی پیدا شود.


وی ادامه : اگر فردی در دوره ای نبود و این دوره آمد وضعیت صلاحیت او بررسی می شود یا اینکه فردی در دوره‌ای رد صلاحیت شد اینگونه تصور شود  که باز رد صلاحیت خواهد شد اما هر دوره‌ای بررسی خاص خود دارد، در این دوره  ما مجوزی برای بازگو کردن صفحات افراد نداریم و یکی از مظلومیت‌های شورای نگهبان همین است و همین موضوع سبب تهمت‌هایی به شورای نگهبان می‌شود.


جوکار گفت: عدم احراز صلاحیت و یا رد صلاحیت به معنای فسق و فجور نیست یا اینکه القائات غلط و ناصحیح درست نیست، بلکه هر فرد متناسب با قانون می‌تواند متناسب با دلایلی که برای او ذکر شود مراتب اعتراض خود را مطرح کند، باید دقت کرد بررسی صلاحیت‌ها منطبق بر قانون است و هرگونه موضوعی در بررسی صلاحیت‌ها در صورت عدم احراز یا رد صلاحیت به کاندیداها گفته می‌شود.


وی افزود: بندی دیگر به معنای عدم التزام به اسلام وجود دارد این به معنای عدم توجه به نماز نیست یا اینکه فردی بیان کند فرد مورد نظر در مسجد حضور پیدا می‌کرد اما ممکن است مصادیقی وجود داشته باشد که جنبه محرمانگی دارد هرچند برخی خلأ های قانونی وجود دارد که این موضوعات سبب حجمه به شورای نگهبان می‌شود در این راستا لازم است کاندیدها خود تبیینی صحیحی داشته باشند.


وی ادامه داد: صلاحیت تشخیصی  از دیگر موارد بررسی صلاحیت‌ها است که جنبه مشورتی دارد در این شرایط بر اساس اصول داخلی وظیفه بر عهده هئیت نظارت مرکزی است و هیئت نظارت شهرستانی وجود دارد.

 

وی تاکید کرد: متناسب با بانک اطلاعاتی و شواهد نظر خود را به هیئت مرکزی اعلام می‌کنیم و این هئیت نظرات را بررسی می‌کند بنابراین موضوع دو نظر داشتن در سطح استان و کشور اشتباه است بلکه بلکه در استان پرونده افراد تدوین می‌شود و در مرکز نظر داده می‌شود.

 

جوکار گفت: کارگروه ویژه‌ای در مرکز استان  متشکل از کارشناسان خبره شورای نگهبان تشکیل می‌شود و در خصوص تمام نماینده ادوار و فعلی نظر مشورتی می‌دهند، اینکه شنیده می‌شود تایید افراد یا رد احتمالی مربوط به ما است اینگونه نیست بلکه کارگروه‌ در این رابطه همچنین نظر دارد.

 

وی افزود: این سوال مطرح است اگر کسی تایید صلاحیت شد و در ادامه‌ امکان رد صلاحیت وجود دارد صحیح است؟ در جواب باید گفت آری چون ممکن است اسناد جدیدی دریافت شود و تاثیر گذار در رد صلاحیت باشد و اینکه اگر فردی تایید صلاحیت شد نباید فرد اقدامی انجام دهد و نسبت به قوانین بی‌توجه باشد که این موضوع می‌تواند سبب رد صلاحیت وی شود. 

 

جوکار گفت: برخی طومارها برای تاییدها و نامه‌ها مشاهده می‌شود که خوب است اما در تایید یا عدم تایید افراد قانون ملاک است، شورای نگهبان اگر جایی خلاف قانون مشاهده کند خود را آلوده نخواهد کرد.‌

وی ادامه داد: سلایق شخصی توسط افراد در نظر شورای نگهبان دخیل نیست و آرمان‌هایش براساس نظام اسلامی و تأییدات امامین انقلاب است، شورای نگهبان ۶ فقیه و ۶ حقوق‌‌دان دارد و افراد باید قانون و نظرات شورای نگهبان را مورد نظر قرار دهد این موضوع به معنای ولایت مداری است، توجه به حق‌الناس یعنی ولایت مداری و اینکه نباید تصور شود فقط باید باند، گروه، جناح ما در صحنه باشد بلکه باید متناسب با قانون همه افراد حضور داشته باشند.

وی افزود : در حوزه انتصابات نظرات ما مشورتی است از طرفی بخشی از فرایند صلاحیت‌ها براساس منویات رهبری معظم انقلاب است، یکی از منویات بررسی توصیفی افراد است یعنی اگر در حوزه دفاع مقدس، مناسبت‌ها فردی حضور دارد بخشی از خدشه‌ها را می‌توان نادیده گرفت، در این راستا در حوزه انتصابات دولت‌ها باید دخالت را بپذیرند تا مدارک قانونی وجود داشته باشد.

جوکار گفت: پرونده افراد در بررسی صلاحیت‌ها مد نظر است به هیچ عنوان به بهانه مشارکت فردی تایید صلاحیت نمی‌شود.

جوکار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حوزه امنیت انتخابات افرادی در سطح فضای مجازی برای جذب آرای کاندیدای خود اقدام به برچسب به دیگر کاندیداها مبنی بر دادن اطلاعات برای رد صلاحیت توسط کاندیدای دیگر که جنبه علمی و منطقی ندارد، اقدام می‌کنند، گفت: افرادی که در این راستا به آنها تهمت یا توهینی شده است می‌توانند از جنبه قانونی پیگیری کنند و در جنبه عمومی برگزاری جلسات این چنینی و تبیینی موارد مختلف برای دفاع از شورای نگهبان و عبور از برچسب‌ها است.

جوکار همچنین در پاسخ به سوالی دیگر  مبنی بر اینکه ممکن است نماینده‌ای در سطح استان تایید شده است، اما در سطح کلان توسط افراد اثرگذاری همچون نماینده‌های مجلس رأی و نظر شورای نگهبان را مورد نقد یا تقاضای ارزیابی مجد داشته باشند، گفت: فرد و نماینده‌ای که درخواست بازبینی بررسی صلاحیت افراد تایید شده در استان را دارند مشخص است که از قانون اطلاعی ندارد زیرا شورای نگهبان بر اساس قانون صلاحیت افراد را مورد توجه قرار داده است و اظهار نظر ۵ نفر و سکوت مابقی به معنای درست بودن رای و نظر شورای نگهبان است.

وی تاکید کرد: رد اعتبارنامه نمی‌تواند علتی برای بررسی صلاحیت شورای نگهبان باشد زیرا شورای نگهبان رای خود را دارد و مجلس شورای اسلامی رای خود را دارد از طرفی ما پرونده‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم نه اظهارات مطرح شده، همچنین شورای نگهبان به دنبال جناحی عمل کردن و خالص سازی برای دولت نیست.

جوکار گفت: ما از انتقادها در خصوص شورای نگهبان استقبال می‌کنیم اما هرگونه تخریب و هجمه به شورای نگهبان یعنی هجمه و تخریب به ارزش‌های اسلامی و انقلاب اسلامی است.

جوکار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حوزه امنیت انتخابات مبنی بر اینکه افرادی در سطح فضای مجازی برای جذب آرای کاندیدای خود اقدام به برچسب به دیگر کاندیداها مبنی بر دادن اطلاعات برای رد صلاحیت توسط کاندیدای دیگر که جنبه علمی و منطقی ندارد، اقدام می‌کنند، گفت: افرادی که در این راستا به آنها تهمت یا توهینی شده است می‌توانند از جنبه قانونی پیگیری کنند و در جنبه عمومی برگزاری جلسات این چنینی و تبیین موارد مختلف برای دفاع از شورای نگهبان و عبور از برچسب‌ها است.

 

 انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار