رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/07/21 Saturday - 2024 12 October السبت ، 9 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-07-20 04:51 شماره خبر : 7817 https://sobhezagros.ir/short/enZad 0
صبح زاگرس گزارش می‌دهد؛

ورزشگاه ۱۵ هزار نفری یاسوج سال‌هاست خاک می‌خورد و امروز به عنوان استخوانی لای زخم از آن یاد می‌کنند و باید این پروژه همچون دیگر پروژه‌های زخمی استان به سرانجام برسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» احداث ورزشگاه ۱۵ هزار نفری یاسوج که ابتدای سال ۸۶ آغاز شد و در اسفندماه ۹۳ با هزینه ۳۰ میلیارد تومان پایان یافت، تا مرحله بهره‌برداری پیش رفت؛ اما پس از آن به دلایل نامعلومی رها شد و سال‌هاست خاک می‌خورد.

ورزشگاه ۱۵ هزارنفری یاسوج استخوانی لای زخم

این پروژه عظیم عمرانی که به‌عنوان پروژه‌ای زخم‌خورده نیز از آن یاد می‌شود؛ ساله‌ای سال است که بدون استفاده رها شده است و امروز نیازمند یک بازنگری برای تکمیل زیرساخت‌های خود بوده تا بتواند میزبان خوبی از تیم‌های رده‌بالای کشور باشد.

همان‌گونه که می‌دانیم به دلیل تعمیر ورزشگاه بزرگ آزادی و همچنین دیگر ورزشگاه‌های پایتخت، بازی برخی از تیم‌های رده‌بالای لیگ برتری کشور از جمله پرسپولیس و استقلال در استادیوم برخی از شهرستان‌های کشور از جمله اراک برگزار شد، پس می‌توانستیم با شهرداری و تجهیز زیرساخت و تکمیل معایب این و ورزشگاه مدرن، امروز هم در زمینه میزبانی و هم اردوهای تیم‌های پایه تا بزرگسالان کشور از تیم‌های فوتبال میزبانی کنیم.

یک دهه از افتتاح این ورزشگاه گذشت

حال سؤال اینجاست که چرا این ورزشگاه بعد از قریب یک دهه از افتتاح همچنان در تملک شرکت توسعه، تجهیز و نگهداری مکان‌های ورزشی کشور است و هنوز به دلیل برخی از مشکلات تحویل اداره ورزش و جوانان و حتی هیئت فوتبال استان نشده است.

ورزشگاه ۱۵ هزار نفری استخوانی لای زخم

این ورزشگاه عظیم چندلایه که در طبقات دیگرش پذیرای هیئت‌های ورزشی است توانسته است میزبان خوبی از دیگر هیئت‌ها باشد، اما متأسفانه تجهیز نبودن چمن و ازبین‌رفتن بسیاری از زیرساخت‌های خود ورزشگاه باعث شده که این ورزشگاه در حال حاضر یکی ورزشگاه زخم‌خورده قلمداد شود.

بد نیست بدانیم که این ورزشگاه طبق آخرین بررسی‌ها، نبود زمین چمن فوتبال استاندارد در کهگیلویه و بویراحمد موجب شد تا در سفر دور اول هیئت دولت وقت در سال ۸۵ طرح ساخت ورزشگاه ۱۵ هزارنفری شهر یاسوج در دستور کار این هیئت قرار گیرد.

عملیات اجرایی استادیوم ۱۵ هزارنفری شهر یاسوج در زمینی به مساحت ۲۳ هزار مترمربع آغاز شد و هرچند قرار بود این پروژه مدت ۳۰ ما به بهره‌برداری برسد؛ اما اردیبهشت سال ۱۳۹۴ با حضور وزیر وقت ورزش و جوانان افتتاح شد.

تحولی که آرزو شد

ورزشگاه ۱۵ هزارنفری یاسوج، به دلیل داشتن برخی مشکلات و تحویل نشدن توسط شرکت توسعه، تجهیز و نگهداری مکان‌های ورزشی کشور به اداره کل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد امکان برگزاری فعالیت‌های ورزشی تاکنون در آن میسر نبوده است.

ورزشگاه ۱۵ هزار نفری استخوانی لای زخم

به گفته عین‌الله دهقان مدیرکل ورزش و جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد این ورزشگاه در سال ۸۵ کلنگ‌زنی شد و در سال ۹۳ با بیش از ۱۳۰ ایراد افتتاح شد و بعد از افتتاح ایرادات همچنان برطرف نشد و این وضعیت تا امروز به حال خود رها شده است.

ورزشگاهی مجهز اما مظلوم از توسعه

این ورزشگاه دارای ۱۰ خط ویژه دوومیدانی، جایگاه خبرنگاران و رخت‌کن بوده و جزو ورزشگاه‌های پیشرفته کشور است و کیفیت آن به تأیید مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا رسیده و قابلیت برگزاری مسابقات فوتبال و دوومیدانی در سطح ملی در آن وجود دارد.

قرار بود این ورزشگاه هدیه فراموش‌نشدنی دولت‌های قبل به مردم این استان و یک خدمت زیربنایی به توسعه ورزش کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه ورزش پرطرف‌دار فوتبال باشد؛ اما دیری نپایید که همه آرزوها بر بادرفت.

استعدادهای نهفته ورزشی بسیاری در رشته‌های مختلف در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارند که فوتبال یکی از همین رشته‌هاست و اکنون جوانان زیادی همچون بابک مرادی و صیاد کوکبی، صالح مردانی، سید محمدحسینی و دیگر بازیکنان هم استانی در تیم‌های پرطرف‌دار کشوری مشغول بازی هستند.

شکوفایی این استعدادها نیازمند توسعه امکانات ورزشی و زیربنایی است و جوانان مستعد استان بسیار فراوان‌اند، قرار بود کشف این استعدادها از محروم‌ترین نقاط استان تا مرکز استان در همین ورزشگاه صورت گیرد؛ اما بخت ورزشگاه ۱۵ هزارنفری یاسوج برگشت و سکوت و رکود میهمان همیشگی‌اش شد.

ورزشگاه ۱۵ هزار نفری استخوانی لای زخم

کهگیلویه و بویراحمد دارای دو تیم فوتبال است که تیم فوتبال شهرداری یاسوج روزگاری با یکه‌تازی و خلق شگفتی‌ها در لیگ دسته یک و حتی جام حذفی کشور و با شکست تیم‌های بزرگی همچون تراکتورسازی تبریز با سرمربیگری «امیر قلعه‌نویی» یکی از تیم‌های قوی و حتی امید نخست برای رفتن به لیگ برتر فوتبال کشور را یدک می‌کشید.

فوتبال برای جوانان این دیار آرزو شد

این تیم که با داشتن مربیان مجرب و شناخته شده فوتبال کشور همچون رضا چمنیان و جواد زرینچه یکی از امیدهای آینده و تیم‌های موفق در سال‌های اخیر فوتبال کشور بود ناباورانه با بالاگرفتن اختلاف‌ها و کشمکش‌ها از گردونه رقابت‌ها حذف و از حضور در فوتبال کشور برای همیشه حذف شد.

باشگاه نفت و گاز گچساران نیز با قدمتی ۵۵ساله یکی از باشگاه‌های فعال و پرطرف‌دار جنوب کشور است و هم اینک در لیگ دسته اول کشور در حال رقابت با دیگر تیم‌های حاضر در رقابت برای صعود به لیگ برتر است.

حال همین نبود ورزشگاه باعث شده است که تیم فوتبال نفت و گاز گچساران برای تعویض ورزشگاه اختصاصی خود در گچساران بازهای خانگی خود را در شهری دیگر و استانی دیگر دنبال کند، مسئله‌ای که می‌توانستیم با تجهیز این ورزشگاه بزرگ و حیاتی، این میزانی را خودمان در کر استان داشته باشیم.

استعدادهایی که مهاجرت می کنند

طبق نظر کارشناسان ورزش در استان، تکمیل و بهره‌برداری از این ورزشگاه به توسعه ورزش استان کمک شایانی خواهد کرد و استعدادهای ورزشی استان بهتر معرفی خواهند شد و مجالی برای استعدادیابی به وجود خواهد آمد.

آن‌ها معتقدند که ضعف ورزش کهگیلویه و بویراحمد میزبانی نکردن مسابقات کشوری است و ورزشگاه ۱۵ هزارنفری دولت‌آباد تنها راه برون‌رفت از این مشکل است.

ورزشگاه ۱۵ هزار نفری استخوانی لای زخم

صحبت‌های آقای مدیر در راستای توسعه ورزشگاه

عین‌الله دهقان مدیرکل ورزش و جوانان استان در زمینه این ورزشگاه گفت: برای رفع این تعداد ایراد، حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در صورت تأمین این میزان اعتبار همه مشکلات این ورزشگاه برطرف خواهد شد و آماده خدمت به استان و ورزشکاران است.

وی ادامه داد: هتل ورزش استان کهگیلویه و بویراحمد در شهر یاسوج از سال ۸۵ تاکنون حدود ۱۷ سال پیش عملیات اجرایی آن شروع شده و هم اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد این هتل تاکنون هفت مدیرکل ورزش و جوانان به خود دیده است که برای تکمیل و تجهیز آن نیاز به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است.

حامی مالی و سرمایه گذار در ورزش نداریم

دهقان عنوان کرد: صرفاً داشتن یک تیم فوتبال در لیگ یک فوتبال کشور کافی نیست و نیاز به حامی مالی قوی دراین‌خصوص وجود دارد.

وی اظهار کرد: تیم فوتبال شهرداری یاسوج به علت نداشتن حامی مالی رها شد، به لیگ دسته دو و سه کشور سقوط کرد و در نهایت منحل و محو شد.

حال مطالبه جوانان دیار زاگرس و ورزشکاران این سرزمین نگاهی کلی تیم جدید اجرایی استاندار به خصوص رحمانی استاندار جدید استان برای حل این مسئله است ، تا خوشی یک میزانی از فوتبال دسته برتر کشور را نیز جوانان این دیار به نظاره بنشینندو آن را به وضوح لمس کنند.

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار