حالت تاریک
Logo
دوشنبه, 28 آبان 1403
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن صبح زاگرس هستید؟
کارشناس مذهبی مطرح کرد:

هدف اصلی قیام عاشورا اصلاح جامعه بود

هدف اصلی قیام عاشورا اصلاح جامعه بود

کارشناس مذهبی گفت:در وصیت‌نامه امام آمده است که امام حسین (ع) آمدند برای اصلاح جامعه که مقام معظم رهبری مسئله اصلاح را بیان می‌کند که سیدالشهدا (ع) فرمود: «اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِصْلاحِ فی اُمّهِ جَدّی»

حجت‌السلام والمسلمین دکتر جواد سلیمانی امیری در گفتگو با پایگاه خبری، تحلیلی «صبح زاگرس» گفت: درمورد فلسفه قیام عاشورا نظرات مختلفی داده شده است، برخی از نظر عاطفی فلسفه قیام را تنها شهادت خواندند و برخی دیگر گفته‌اند این شهادت باید برای یک هدف متعالی باشد دلیل این‌که سیدالشهدا (ع) رفت شهید شود این حکیمانه نیست برای امامی که وظیفه‌اش هدایت جامعه است پس باید شهادت برای یک هدف والاتری باشد.

وی ادامه داد: برخی دیگر گفته‌اند هدف سیدالشهدا (ع) برپایی حکومت بود اینم یه عده‌ای نقد کردند و گفتند که اگه برپایی حکومت بود زمینه‌های برپایی حکومت از منظر بسیاری از نخبگان آن زمان فراهم نبود و حداقل بعد از ملاقات و شهادت مسلم‌بن‌عقیل، وقتی خبر شهادت مسلم‌بن‌عقیل به سیدالشهدا رسید معلوم شد که کوفیان یاری نمی‌کنند پس چرا امام (ع) به قیام خود ادامه داد به همین خاطر اینم نقد شد.

کارشناس مذهبی تأکید کرد: در وصیت‌نامه امام آمده است که امام حسین (ع) آمدند برای اصلاح جامعه که مقام معظم رهبری مسئله اصلاح را بیان می‌کند که سیدالشهدا (ع) فرمود: «اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِصْلاحِ فی اُمّهِ جَدّی» اصلاح در آن زمان دو راه داشت یا غلبه نظامی و تشکیل حکومت یا شهادت که شهادت می‌توانست بیداری دل‌ها را بیارد، وجدان‌های دینی را بیدار کند، غیرت دینی را افزایش دهد.

سلیمانی تصریح کرد: امام حسین (ع) حرکتش را که آغاز کرد تا میانه راه از منظر برخی از ظواهری که وجود دارد امکان تشکیل حکومت وجود داشت اما ضعیف بود، اما بعد از این‌که خبر شهادت مسلم رسید راه تشکیل حکومت بسته شد دیگه راه شهادت باز بود امام این مسیر را پیمود و با شهادت خود جامعه را اصلاح کرد.

این کارشناس عنوان کرد: این نظریه اسلام باز توسط برخی دیگه تکمیل شد، این‌ عده‌ گفته‌اند که اگر اصلاح منظور بود باید ببینیم که فردای قیام عاشورا چه اصلاحی در جامعه اتفاق افتاد؟ آیا واقعاً حکومت یزیدیان سقوط کرد که سقوط نکرد؟ آیا مردم مسلمان ناب شیعه شدند که نشدند، آیا قیام‌هایی که انجام شد مثل قیام توابین، قیام مختار به پیروزی انجامید؟ اما این‌ها هم که سرکوب شدند، حتی امام سجاد (ع) می‌فرمود شیعیان ناب ما در مکه و مدینه و کسانی که مارا واقعا دوست داشته باشند بیشتر از ۲۰ نفر نمی‌شوند.

سلیمانی خاطرنشان کرد: حالا سؤال اینجاست که در قیام امام حسین (ع) چه پیروزی رخداد چه اصلاحی صورت گرفت؟ نظریه‌ی در وصیت‌نامه سیدالشهدا (ع) است که «اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِصْلاحِ فی اُمّهِ جَدّی» یعنی امام حسین (ع) قیام کرد با هدف مطالبه‌گری اصلاحات، امام می‌خواست و مطالبه گری یا اصلاحات را در جامعه اسلامی و در امت پیامبر به راه بیندازید.

وی بیان داشت: این مطالبه‌گری اصلاحات یک روز به اسلام منتهی می‌شود اما اگر مطالبه‌گری اصلاحات در جامعه نشود، پرچم اصلاحات و پرچم حق‌طلبی فرو بیفتد دیگر از حق خبری نخواهد بود و از اسلام هم خبری نخواهد شد.

کارشناس مذهبی اظهار داشت: امام حسین (ع) سه فساد بزرگ در زمانش بود که می‌خواست این‌ها اصلاح شوند، اول فساد در حاکمیت بود به‌خاطر اینکه حاکمیت فاسد بود، میمون باز بود، شراب خور بود، یزید معلوم الحال بود، می‌خواست این اصلاح شود و حاکمیت به دست انسان صالح باشد.

وی افزود: دوم فساد در دین بود، دین در آن زمان تحریف‌شده بود، اسیر دست مراجعی مثل کعب‌الاحبار شده بود که یهودی الاصل بودن و تحریف می‌کردند دین خدا و ده‌ها بدعت درش آوردند و آن کسانی هم که به‌ظاهر به دین عمل می‌کردند دین آنها ظاهری بود، نماز می‌خواندند شراب هم می‌خوردند و در حالت مستی نماز می‌خواندند و آن نماز بازی بود، حج انجام می‌دادند موسیقی و رقص در کنار خانه خدا برگزار می‌کردند که این حج، حج بازیچه بود.

وی یادآور شد: فلذا امیرالمؤمنین می‌فرماید: «ما تتعلقون من الاسلام الا باسمه» یعنی از اسلام جز به اسم آن، تعلقی ندارید. و در جای دیگر فرموده: «فَإِنَّ هَذَا الدِّينَ قَدْ کَانَ أَسِيراً فِي أَيْدِي الاَْشْرَارِ» یعنی این دین زنجیری بود اسیر دست حکومت سقفی ها و اشرار.

کارشناس مذهبی مطرح کرد: فساد سوم فساد در امت بود، یعنی امت شرایطش به‌گونه‌ای شده بود که غیرت دینیش فروکش کرده بود، وجدان دینیش کم‌فروغ شده بود، می‌دید بدعت‌ها و گناه را در جامعه سکوت می‌کرد و امیرالمؤمنین می فرمود که: دنیاگرایی در شما رواج پیدا کرده است و سیدالشهدا می‌فرمود: «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم» دین در دل این‌ جامعه پایگاه محکمی ندارد ولی علایق دنیا پایگاه محکمی دارد

سلیمانی در آخر گفت: امام حسین (ع) مطالبه‌گری اصلاح را که راه انداخت که با شهادتش ابتدا اصلاح در امت را در کوتاه‌مدت مد نظرش قرارداد، شهادتی که آمیخته با مظلومیت و عقلانیت بود این شهادت هم منطقاً این قیامش قابل توجیه بود چون این می‌فرمود حاکم ظالمی اگر در جای رسول خدا بشیند و ظلم کند و حلال خدا بخواد حرام کند، رسول خدا فرمود که باید در برابر او قیام کرد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از