رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/07/23 Monday - 2024 14 October الاثنين ، 11 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-07-23 05:00 شماره خبر : 7944 https://sobhezagros.ir/short/NDbA6 0

شهرستان دنا با داشتن ظرفیت‌های کشاورزی و باغات انبوه؛ اما متاسفانه بازار میوه و تره‌بار برای عرضه محصولات کشاورزی ندارد و همین مسئله باعث نگرانی باغداران شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» روزهای آخر تابستان و اوایل پاییز فصل فروش محصولات باغی به‌خصوص در پایتخت طبیعت ایران و سرزمین برف و آفتاب شهر سی سخت است.

جانمایی میدان تره‌بار ازیک‌طرف نقش حمایتی خود را به‌عنوان بازاری برای محصولات کشاورزی نسبت به تولیدکنندگان دارد و از طرف دیگر سبب به تعادل رسیدن قیمت‌ها و عرضه محصولات با قیمت‌های مناسب برای مصرف‌کنندگان خواهد شد.

وجود این میادین به‌عنوان بازاری برای محصولات کشاورزی، سبب خواهد شد تا تولیدکنندگان این محصولات از سردرگمی و اتلاف وقت خود برای پیداکردن بازار فروش و عرضه محصولات تولیدی خود جلوگیری کرده و آنان با خاطری آسوده محصولات خود را برای فروش عرضه کنند.

قطب باغداری کهگیلویه‌‌و‌بویراحمد میدان میوه و تره‌بار ندارد

برخی از شهروندان و باغداران سی سختی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» از نبود بازار و میادین میوه و تره‌بار در شهر خود گلایه کردند و خواستار توجه مسئولان مدیریت شهری به رفع این مشکل شدند.

یک شهروند سی سختی که در مرکز این شهر زندگی می‌کند به خبرنگار «صبح زاگرس» گفت: واقعاً قیمت میوه و تره‌بار نسبت به مغازه‌های سطح شهر حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد ارزان‌تر است؛ اما به دلیل عدم وجود این نوع بازار در شهر ما مجبوریم میوه‌ای که کاشت و تولید باغ‌های همشهری‌های خودمان است را چندبرابر قیمت فروش خود باغداران به مغازه‌ها تهیه و مصرف کنیم.

توکل یکی از باغداران سی سختی گفت: خواسته باغداران این است که بازار میادین میوه و تره‌بار راه‌اندازی شود، چون نیاز مردم باغداران و شهروندان است.

وی در ادامه گفت: اگر در این شهر که قطب میوه استان است یک بازار میوه و تره‌بار داشته باشد ما مجبور نبودیم محصول خود را برای فروش روزانه به بازار میوه و تره‌بار اردکان در استان فارس حمل کنیم.

وی در ادامه تأکید کرد: بارها اتفاق افتاده است که بارهای میوه ما به‌خاطر دوساعته تأخیر به‌مقصدرسیدن در محل مانده‌اند و گاهی نصف بار به‌خاطر گرما خراب و از بین رفته است و یا به‌خاطر دیر رسیدن به مشتری مجبور شده‌ایم که نصف قیمت اصلی به فروش برسانیم.

همچنین صاحب مغازه‌ای که در شهر پاتاوه زندگی می‌کند نیز با ابراز ناراحتی از این وضع گفت: ما برای خرید عمده میوه برای فروش در مغازه مجبوریم از شهرستان‌های اطراف نیاز خود را تأمین کنیم چرا که در شهرستان دنا که قطب باغداری استان است هیچ بازار میوه و تره باری وجود ندارد.

یکی از شهروندان سی سخت تأکید کرد: واقعاً قیمت‌های میوه در مغازه‌ها خیلی به نسبت تولیدگران است و اگر میادین میوه و تره‌بار در این منطقه وجود داشت قطعاً قیمت میوه در مغازه‌ها نیز کاهش پیدا می‌کرد.

وی در ادامه گفت: تنوع محصولات و قیمت‌ها در میادین میوه و تره‌بار شهرداری بسیار مناسب است و از مدیران شهری درخواست داریم این میادین را در سطح شهر و به‌ویژه مناطق کم‌برخوردار افزایش دهند.

این شهروند سی سختی در ادامه بیان داشت: به دلیل کمبود میدان میوه و تره‌بار در این منطقه شاهد حضور پرتعداد وانت‌بارهای میوه‌فروش هستیم که به معضلی از جمله آلودگی صوتی برای مردم تبدیل شده است. 

وی از مدیران شهرداری درخواست کرد فکری به حال راه‌اندازی میادین میوه و تره‌بار در مناطق محروم کنند.

قطب باغداری کهگیلویه‌‌و‌بویراحمد میدان میوه و تره‌بار ندارد

سجاد بهرامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» در خصوص این امر ضمن تشکر از رسانه و اصحاب رسانه‌ای که در راستای دغدغه مردم و رفع مشکلات با مسئولین ارتباط برقرار کرده و دغدغه مردم را عنوان و پیگیری می‌کنند گفت: شهرستان دنا با جمعیت بالغ بر ۴۳ هزار نفر به مرکزیت شهر سی‌سخت جمعیتی حدود ۱۱ هزار نفر یکی از قطب‌های کشاورزی و باغداری در استان است.

شهردار سی سخت گفت: باتوجه‌به فاصله این شهر تا مرکز استان و همچنین شهر سی سخت نه به‌عنوان مرکز استان بلکه به‌عنوان مرکز یک شهرستان و جمعیت حدود ۱۱ هزار نفر توجیه اقتصادی نداشته و قانون اجازه راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار را نمی‌دهد و بازار نمی‌تواند بازار کسب‌وکاری داشته باشد.

وی افزود: فاصله‌های بین شهرها بسیار کم است، و ما نمی‌توانیم در هر شهری یک میدان میوه و تره‌بار داشته باشیم؛ لذا ما در راستای کمک به باغداران و کشاورزان نهایت تلاش و کمک خود را گذاشته‌ایم، محدوده باغات خارج از محدوده خدمات شهری است، لیکن ما به‌صورت فصلی از خدمات شهری به‌صورت معاف از مالیات از عوارض با تعاونی‌ها و کشاورزان برای صادرکردن میوه‌هایشان همکاری لازم را داشته‌ایم.

بهرامی گفت: این اقدام یک کار فصلی است، ما هم متولی این امر در تولید نیستیم؛ بلکه متولی آن در عرضه هستیم که این کمک‌ها و خدمات‌رسانی به کشاورزان و باغداران را به‌صورت فصلی داریم.

 انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار