رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/02/30 Sunday - 2024 19 May الأحد ، 11 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-02-18 11:21 شماره خبر : 4004 https://sobhezagros.ir/short/Vd0Rk 0

تاجگردون تا اینجا پرحاشیه‌ترین نماینده مخالف دولت رئیسی بوده که به مجلس راه یافته. برخی نمایندگان -دوره قبل زاکانی و این دوره مالک شریعتی- تلاش داشته و دارند تا مانع حضور تاجگردون در مجلس شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» ۶۲ نفر از چهره‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی به همراه تعدادی نماینده محافظه‌کار سنتی کنار هم جمع شده‌اند و فراکسیون نیروهای میانه‌رو را ایجاد کرده‌اند. این نمایندگان چه کسانی هستند و چه گرایش سیاسی دارند؟
فراکسیون مخالفان رئیسی تشکیل شد. این بهترین توصیفی است که می‌توان از فراکسیون نیروهای معتدل و اصلاح‌طلب تشکیل شده در مجلس دوازدهم داشت. گفته می‌شود در جلسه اولیه این فراکسیون ۶۲ نماینده حضور داشتند. بعید نیست با مشخص‌شدن نتایج دور دوم انتخابات، تعداد اعضای این فراکسیون به ۷۰ نفر هم برسد. البته یکی از نمایندگانی که در این جلسه حضور داشته معتقد است تعداد نمایندگان میانه‌رو، به صد نفر هم خواهد رسید. اما چهره‌های شاخص این فراکسیون چه کسانی هستند و کدام گرایش‌های سیاسی را نمایندگی می‌کنند؟
برای پاسخ به این سوال تک‌تک نمایندگان حاضر در هیئت موسس این فراکسیون را که جمعی ۱۵ نفره هستند، بررسی کرده‌ایم:
غلامرضا تاج‌گردون | گچساران
تاجگردون تا اینجا پرحاشیه‌ترین نماینده مخالف دولت رئیسی بوده که به مجلس راه یافته. برخی نمایندگان -دوره قبل زاکانی و این دوره مالک شریعتی- تلاش داشته و دارند تا مانع حضور تاجگردون در مجلس شوند. در عین حال تاجگردون یک لابی‌من قوی است و چه بسا شانس ریاست فراکسیون را هم داشته باشد. تاجگردون که در مجلس فعلی، یکی از مهمترین چهره‌های اقتصادی به شمار می‌رود، می‌تواند دولت رئیسی را به راحتی به چالش بکشد.
مسعود پزشکیان | تبریز
قدیمی‌ترین نماینده این جمع که حالا پنجمین دوره حضور در مجلس را تجربه می‌کند. پزشکیان یک چهره اصلاح‌طلب به شمار می‌رود و حتی از سوی گروهی از اصلاح‌طلبان به عنوان گزینه ریاست‌جمهوری انتخابات ۱۴۰۰ هم مطرح شد اما شورای نگهبان صلاحیت او را برای حضور در این عرصه تایید نکرد. در این دوره او حتی برای نامزدی در انتخابات مجلس هم ردصلاحیت شد و در مراحل بعدی توانست از سد شورای نگهبان عبور کند.
پزشکیان البته با چهره‌های اصلاح‌طلب اختلافات جدی دارد اما همچنان یک چهره اصلاح‌طلب به شمار می‌رود هرچند در بعضی بزنگاه‌ها، سکوت کرده تا برخی اصلاح‌طلبان پیشروتر، نگاه مثبتی به او نداشته باشند.
غلامرضا نوری‌قزلجه | بستان‌آباد
نوری قزلجه رئیس فراکسیون معتدلین مجلس یازدهم بود. فراکسیونی که نمود چندانی نداشت اما به هر حال گاهی اظهارات برخی نمایندگانش مورد توجه افکار عمومی قرار می‌گرفت. با این حال رهبری فراکسیون اقلیت در زمان دولت اصولگرای رئیسی، کار نسبتا پر هزینه‌ای برای نوری قزلجه بود.
نوری قزلجه از نظر فکری بسیار به علی لاریجانی نزدیک است و بارها در کنار رئیس سابق مجلس دیده شده است.
مهرداد بائوج‌ لاهوجی | لنگرود
لاهوجی‌ یکی دیگر از نمایندگانی است که پسوند اصلاح‌طلب به نام او الصاق نمی‌شود. او هم چهار دوره سابقه نمایندگی مجلس دارد اما در دوره رو به اتمام یازدهم، نتوانست به خانه ملت راه بیابد. لاهوجی تنها نماینده لیست روزنه‌گشایی بود که از گیلان به مجلس راه یافت در حالی که نوبخت، سخنگوی دولت روحانی و نماینده سابق رشت ، توفیقی در مرکز استان گیلان به دست نیاورد.
فریدون همتی | ایلام
همتی از جمله مدیران سابق صدا و سیما بود که با رحمانی فضلی و لاریجانی رابطه خوبی داشت و در دولت روحانی سکان استانداری قزوین و هرمزگان را در مقاطعی به دست گرفت. او در مجلس هفتم هم نماینده ایلام در مجلس بود. او از معدود مدیران دولت روحانی بود که در انتخابات با اقبال عمومی مواجه شد.
احمد بخشایش |اردستان
اعضای فراکسیون جدید، محدود به چهره‌های اصلاح‌طلب و حتی اعتدالگرا به معنای حامیان روحانی هم نیستند. چنانچه احمد بخشایش در مجلس در دسته مخالفان برجام قرار می‌گرفت و تصمیمات وزارت خارجه را زیر سوال می‌برد. او که دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق است، در انتخابات مورد حمایت روزنه‌گشاها هم نبود و آنها از فرد دیگری حمایت کرده بودند. بخشایش اردستانی هم سابقه نمایندگی ادوار مجلس را دارد.
فتح‌الله توسلی | کبودرآهنگ
در جریان رای اعتماد به زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون،کار و رفاه اجتماعی با نشان‌دادن اسنادی فاش کرد که وی دارای اموال و املاک بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان است و گفت: وزیری که ۳۰۰۰ میلیارد تومان پول دارد هرگز نمی‌تواند وزیر کارگران و افراد تحت پوشش بهزیستی و محرومان و معلولان باشد و درد آنها را درک کند و بفهمد.
توسلی چند بار دیگر هم عملکرد وزیران رئیسی را زیر سوال برده است. با این حال او یک چهره اصولگرا به شمار می‌رود. توسلی در انتخابات میان‌دوره‌ای ۱۴۰۰ وارد مجلس شد اما بر خلاف هم‌قطارانش، ذوب در رئیسی نبود.
عبدالکریم حسین‌زاده | نقده و اشنویه
نایب رئیس فراکسیون امید مجلس دهم و رئیس فراکسیون حقوق شهروندی، بار دیگر رای اعتماد مردم را کسب کرد. حسین‌زاده چهره‌ای مستقل دارد اما در مسائل مربوط به حقوق شهروندی، همسو با فعالان مدنی اظهار نظر می‌کند.
برخی خبرنگاران اصلاح‌طلب از پیروزی او ابراز خوشحالی کردند. مجلس فعلی تعداد زیادی نماینده کرد دارد و حسین‌زاده می‌تواند راه ارتباط این نماینده‌ها با فراکسیون باشد.
محمد باقری | بناب
هیئت موسس فراکسیون جدید، یک روحانی شیعه هم دارد. محمد باقری از روحانیون سنتی است که به عنوان چهره‌ای نزدیک به مرحوم هاشمی رفسنجانی شناخته می‌شود. او که دانش‌آموخته مدرسه مصباح یزدی است، در فعالیت‌های سیاسی چنان بروز و ظهوری ندارد اما نزدیکان و همشهریان او، محمد باقری را چهره‌ای معتدل می‌شناسند.
 علا‌الدین بروجردی | لارستان
نماینده قدیمی بروجرد و رئیس سابق کمیسیون سیاست خارجی این بار از لارستان استان فارس به مجلس رفت؛ تغییری تاکتیکی برای موفقیت. بروجردی که نامش در یک پرونده اقتصادی چندباری مطرح شد، حالا در حالی راهی مجلس می‌شود که متهم اصلی آن پرونده اعدام شد و سوالات فراوانی برای افکار عمومی باقی ماند. بروجردی هم یکی از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی به شمار می‌رود.
مجید نصیرپور | سراب
یکی از سیاسی‌ترین چهره‌های حاضر در مجلس که در مقطعی به عنوان دبیرکل حزب جمهوریت هم انتخاب شد. حزب جمهوریت یکی از انشعاب‌های حزب اعتماد ملی بود اما همین حزب هم بعد از مدتی به خاطر اختلاف بین رسول منتجب‌نیا و بعضی اعضای شورای مرکزی، دچار حاشیه شد و در این زمان نصیرپور به عنوان دبیرکل این حزب انتخاب شد. نصیرپور را هم می‌توان یکی از نمایندگان جدی اصلاح‌طلب مجلس آینده نامید.
مریم عبدالهی | میانه
فراکسیون منتقدان رئیسی یک‌ عضو زن هم دارد. در مجلسی که به شدت از کمبود نمایندگان زن رنج می‌برد و چه بسا از دو دوره قبلی، زنان کمتری به مجلس راه پیدا کنند.
مریم عبدالهیِ دهه شصتی، نماینده میان‌سالان دهه شصتی و زنان در فراکسیون جدید است و اولین بار است که نشستن روی صندلی‌های مجلس را تجربه می‌کند.
عباس قدرتی خاکپور | شیروان
او جوانترین نماینده هیئت موسس است که برای اولین‌بار به مجلس رفته است. خاکپور متولد ۶۸ است. در سایت اختصاصی او تصاویرش با چهره‌هایی مثل احمد نیکزاد و مدیران دولت روحانی دیده می‌شود. در واقع روزنه‌گشاها در شیروان از رقیب او حمایت کرده بودند. پایان‌نامه مرحله دکترای او درباره هورمون تستوسترون بوده است.
سید فرید موسوی | مراغه و عجب‌شیر
یکی از جوانان مجلس دهم لیست امید تهران با تغییر حوزه انتخابیه از مراغه به مجلس رفت. فرید موسوی که عضو حزب اتحاد ملت بود و با حمایت این حزب وارد فهرست اصلاح‌طلبان شده بود، به مرور تبدیل به چهره‌ای اقتصادی در مجلس شد با این حال حضور او در هیئت موسس فراکسیون نشان می‌دهد موسوی جوان همچنان سودای ترقی دارد.
مصطفی پوردهقان | اردکان
از پوردهقان، نماینده زادگاه خاتمی هم، مثل قدرتی و عبدالهی، اطلاعات زیادی در دست نیست. او پیش از این شهردار و فرماندار اردکان بوده و حالا رای مردم این شهر را برای نشستن روی کرسی‌های بهارستان به دست آورده است.
فراکسیون رئیس‌جمهورساز؟
آیا این فراکسیون سال آینده در انتخابات ریاست جمهوری، اثرگذار خواهد بود؟ ‌فراکسیون بدون شک می‌تواند با استیضاح وزیران ناکارآمد دولت، خبرساز و اثرگذار باشد اما باید دید این نمایندگان می‌توانند در کنارهم کار سیاسی کنند؟ نمایندگانی که در فضای سرد رقابتی به پیروزی رسیدند، اصلا تمایلی به گرم‌کردن فضای انتخابات دارند؟
آیا در دعوای قالیباف و رقبا برای ریاست مجلس، آنها وارد گود می‌شوند؟ این‌ مهمترین سوالی است که پاسخ به آن و عملکرد نمایندگان عضو آن، می‌تواند وزن سیاسی فراکسیون جدید را به خوبی مشخص کند. هرچند نمایندگان عضو این فراکسیون می‌گویند این مباحث هنوز در جلسات مطرح نشده و منتظر تکمیل نفرات بعد از دور دوم انتخابات مجلس هستند.
  
منبع: رویداد 24

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار