رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-02-13 07:22 شماره خبر : 3896 https://sobhezagros.ir/short/VJ5bb 0
شهدای شاخص معلم؛

استان كهگيلويه و بويراحمد معلماني دارد كه اخرين درس خود يعني ايثار و شجاعت را در جبهه حق عليه باطل دادند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»، واژه معلم را نمی‌توان توصیف کرد، همه ما یک روز در کنار این معلمان نشتسم و به ما درس آموختند، این معلمان به ما درس زندگی، اخلاق و خواندن و نوشت را آموزش دادند.

وقتی امیرالمومنین علی(ع) در وصف معلم می‌گوید؟ هر کس کلمه ای به من بیاموزد مرا بنده خود کرده است. دیگر حرفی باقی نمی‌ماند، افرادی که بخش زیادی از عمرشان را صرف آموزش می‌کنند بدون شک جایگاه بالایی نزد خداوند خواهند داشت.

در استان كهگيلويه و بويراحمد نيز معلماني هستند كه آخرين درس خود را در جبهه‌های حق علیه باطل دادند، آن‌ها به دانش آموزان خود آموختند يك معلم بايد ايثارگر و شجاع باشد.

۶۰ درصد معلمان مرد در رده های مختلف سنی این استان در دفاع مقدس حضور داشتند.  
معلمان کشور و کهگیلویه و بویراحمد با آغاز جنگ هشت ساله عراق علیه ایران اسلامی همچون دیگر قشرهای مردم عازم جبهه های نبرد شدند.  

 

معلمانی که درس آخرشان شهادت بود

استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۳ شهید معلم دارد شهید «کرامت‌الله ایزدپناه» اولین معلم شهید استان کهگیلویه و بویراحمد، است «کرامت‌الله ایزدپناه» سال ۱۳۳۲ در روستای «امیرآباد» دشتروم پا به عرصه وجود گذاشت، سال ۱۳۴۹ پس از آشنایی با فردی مبارز، به فعالیت‌های مذهبی و سیاسی دست زد و به همین دلیل پنج بار از مسئولیت خود در کارخانه قند یاسوج اخراج شد. وی در سال ۱۳۵۲ وارد دانش‌سرای عشایری شد، اما این بار نیز به دلیل مبارزات انقلابی، بعد از یک سال اخراج شد.

وی که به دلیل مبارزات انقلابی علیه رژیم طاغوت، چندین مرتبه توسط «ساواک» به زندان افتاد، پس از مدتی از زندان آزاد شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دوباره در رکاب یاران امام خمینی (ره) قرار گرفت.

«کرامت‌الله ایزدپناه» در سال ۱۳۵۹ کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی شد، اما با وجود کسب عنوان اول، لذت نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی نتوانست این شهید بزرگوار را از اهداف بزرگی که در دفاع از انقلاب داشت باز دارد و در نخستین روز‌های شروع جنگ به صف دوستان خود در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شتافت و پس از گذشت ۴۰ روز از شروع جنگ به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
 زندگی‌نامه این معلم شهید در کتابی با عنوان «مجنون پرواز» به روایت همسر شهید و توسط دختر این شهید والامقام «شفق ایزدپناه» به رشته تحریر درآمده است.

معلمانی که درس آخرشان شهادت بود

معلم شهید کهگیلویه و بویراحمدی که یاور محرومان بود


شهید محمدرضا جهان نژادیان در اول فروردین‌ماه سال ۳۷ در روستای گل سرخ ممبی-شهرستان بهمئی از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد در خانواده‌ای بی‌بضاعت و مذهبی دیده به جهان گشود، کسی که گویا قبل از مرگ از مرحله تمییز و تکلیف درس عرفان، سیاست مبارزه با اخلاص را آن‌طور که شایسته انسانیت است آموخته و کسب کرد.

 
شهید منظور بنا به فطرت پاک الهی‌اش بنای حیاتش را بر اساس لا اله الله نهاده و مسیر را به‌سوی انتهای جسمانی «انالله وانا الیه راجعون» انتخاب نموده و کلام حق را به‌عنوان اصلی‌ترین قانون حیات، پیامبران و امامان را به‌عنوان مدرسین و معلمین انسانیت باجان دل پذیرفت و به نام توحید و با عصای حرکت بامعرفت را آغاز نمود و وارد میدان مبارزه با خاکیان دنیاپرست که در عداوت دائم با اهل حق بوده‌اند شد.
 
خاکیانی که در طول زندگی بشر، حزب‌الله را مانع اغراض کاذب خویش می‌دانسته‌اند، او عبدی بود که به نان خالی و لباس‌های ساده و مشکلات بسیار نه‌تن‌ها به خاطر واجب بودن کسب علم درراه رضای خالق قانع بود، طلب علم را در لابه‌لای انواع مشکلات باجان و دل می‌خرید و دعوت به طلب علم می‌نمود، حتی آخرین روز‌های حیات براین باور بود که علم و ایمان هر دو عامل پرواز بندگان خالص به‌سوی دار حقیقت‌اند، و وامصیبتا به احوال عالمان بی‌عمل و مؤمنان بی‌علم که پرندگان یک بال لذت پرواز در هوای باز را نمی‌جستند و یا به‌قدر بسیار کم که نمی‌توان به آن ارج نام نهاد.
در آزمون تربیت‌معلم شرکت و ازجمله پذیرفته‌شدگان تربیت‌معلم شهید ایزدپناه یاسوج بود؛ که براین مدت تقریباً دو سال از انقلاب اسلامی گذشته بود؛ که اوج مبارزات خود را بر اساس بصیرت و آگاهی که داشت ازاینجا شدت بخشید و در دوره ریاست جمهوری بنی‌صدر وی ایشان را مهره آمریکا و اسرائیل نامید و در میان انبوهی از دانشجویان و حامیان بنی‌صدر در این مرکز خروشید که این اعتراض بیداری و بصیرت و آگاهی ایشان باعث گردید توسط عده‌ای ناآگاه و کوردل به‌شدت مجروح شود.

او در حین حضور فعال در سنگر تعلیم و تربیت و حضور مستمر در جنگ، در آزمون علمی کارشناسی شرکت کرد و پذیرفته شد اما پس از یک نیمسال صندلی کلاس را ترک و وارد میدان نبرد با دشمن بعثی شد  و چهارم اردیبهشت ماه ۱۳۶۶ در بانه به شهادت رسید.

معلمانی که درس آخرشان شهادت بود

معلم شهید "جمشید فرخيانی"

شهید جمشید فرخیانی در مردادماه سال1344 در خانواده ای مذهبی در دامن مادری پاک و پدری مؤمن در روستای تنگیار لوداب دیده به جهان گشود و ازهمان اوایل کودکی طعم تلخ یتیمی و محرومیت را چشید وی در سال 1351 برای تحصیل وارد دبستان زادگاهش گردید و به فراگیری علم و آموختن پرداخت و با پشتکار و علاقه شدیدی که داشت توانست دوران ابتدایی را علیرغم همه مشکلات پشت سر بگذارد و در سال 1356 وارد دوره راهنمایی شد.

 در سال 57 در صف مقدم تظاهرات برای سرنگونی حکومت ستم شاهی شرکت فعالانه داشت. در آغاز جنگ تحمیلی خود را مهیا برای رفتن کرد و از آنجایی که سرپرستی 11 نفر یتیم را بر عهده داشت خانواده مانع رفتنش شدند ولی روح سرکش وی نتوانست ایشان را قانع کند در سال 64 بدون اطلاع خانواده به جبهه رفت و در عملیات والفجر 8 دوش به دوش رزمندگان اسلام جنگید و پیروزمندانه به کانون خانواده برگشت و جهت ادامه تحصیل اقدام نمود در سال 65 موفق به اخذ مدرک دیپلم شد.

 در کنکور سراسری شرکت نمود و توانست در دانشگاه تربیت معلم پذیرفته شود. سال دوم دانشگاه بار دیگر راهی جبهه نور علیه ظلمت شد . یک و ماه نیم از حضورش در جبهه کردستان می گذشت در عصر روز 66/08/02 هنگامی که شب ظلمت خود را به همه جا گستراند شهید جمشید فرخیانی در عملیات والفجر ده در تپه های دوقلوی کردستان به دست سر سپردگان آمریکای به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار