
حاشیههای یک جشن دانشآموزی در کهگیلویهوبویراحمد؛
رقص و آواز؛ تنها راه شادی دانشآموزان است؟
انتشار فیلمی از حضور یک گروه ارکستری در یکی از مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد در نخستین روز بازگشایی مدارس و اجرای موسیقی شبیه به عروسی باعث تعجب همگان شده است.
به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» با آغاز سال تحصیلی جدید، مدارس سراسر کشور مراسمهای مختلفی برای استقبال از دانشآموزان برگزار کردند اما انتشار فیلمی از برگزاری جشن بازگشایی یک مدرسه در استان کهگیلویه و بویراحمد، با حضور یک خواننده ارکستری و اجرای موسیقی شبیه به مجالس عروسی، واکنشهای متفاوتی در میان خانوادهها و فعالان فرهنگی به همراه داشته است. در این مراسم حتی صحنههایی از دستمالبازی دانشآموزان دختر نیز به چشم میخورد.
اصل برگزاری مراسم شاد در روزهای نخستین مدرسه اقدامی مثبت و انگیزهبخش است، اما سؤال اساسی این است که آیا تنها راه شاد کردن دانشآموزان استفاده از موسیقیهای عروسی و فضای شبیه به جشنهای محلی است؟ کارشناسان تعلیم و تربیت معتقدند میتوان با روشهای خلاقانهتری همچون اجرای نمایش، سرودهای دانشآموزی، بازیهای گروهی و برنامههای فرهنگی – ورزشی فضای مدرسه را شاد و در عین حال متناسب با محیط آموزشی ساخت.
برخی از والدین و کارشناسان نگرانند که این نوع رویکرد به شادی، دانشآموزان را از همان ابتدا با الگویی نادرست از نشاط و فرهنگ آشنا کند. وقتی فضای مدرسه با مجالس عروسی شباهت پیدا کند، مرز میان محیط آموزشی و محفل سرگرمی محو میشود. نتیجه چنین نگرشی میتواند تضعیف هویت مدرسه به عنوان محیطی برای آموزش، رشد اخلاقی و شکلگیری شخصیت دانشآموزان باشد.
مدرسه باید محور فرهنگسازی و انتقال ارزشهای تربیتی باشد. آیا میتوان با موسیقی عروسی و دستمالبازی، کار فرهنگی عمیق انجام داد؟ چنین مراسمهایی بیشتر جنبه ظاهری دارند و عملاً نمیتوانند به ارتقای سطح فرهنگی دانشآموزان کمک کنند. در مقابل، طراحی جشنهایی بر پایه ارزشهای ملی، مذهبی و تربیتی میتواند هم شادابکننده باشد و هم مسیر فرهنگسازی صحیح را تقویت کند.
یکی دیگر از نکات قابل توجه این مراسم، حضور تلفنهای همراه در دست برخی از دانشآموزان بود. این در حالی است که بنا بر مقررات رسمی وزارت آموزش و پرورش، استفاده از گوشی در مدارس ممنوع است. این سؤال مطرح میشود که چرا مسئولان مدرسه اجازه دادهاند دانشآموزان آزادانه با موبایل در چنین مراسمی حضور داشته باشند؟ این تناقض نهتنها انضباط آموزشی را زیر سؤال میبرد، بلکه میتواند زمینهساز آسیبهای دیگری همچون انتشار فیلمها و حاشیهسازی در فضای مجازی شود.
جشنهای آغازین مدارس میتوانند لحظاتی بهیادماندنی برای رقم بزنند؛ اما شیوه برگزاری آنها اهمیت ویژهای دارد. اگر هدف تنها شادی لحظهای باشد، خروجی آن چیزی جز تضعیف نقش فرهنگی و تربیتی مدرسه نخواهد بود. مسئولان آموزش و پرورش باید بهگونهای برنامهریزی کنند که هم نشاط و شادابی در مدارس وجود داشته باشد و هم شأن و جایگاه آموزشی مدارس حفظ شود.
انتهای خبر/