رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/06/18 Sunday - 2024 08 September الأحد ، 5 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-03-29 06:21 شماره خبر : 5079 https://sobhezagros.ir/short/eRLRb 0
آقای مدیر جوابگو باش؛

کلنگ مجتمع ورزشی کارگران یاسوج در سال 85 بر زمین زده شد و امروز بعد از 18 سال همچنان این پروژه نیمه کاره رها شده و مسئولان جوابگوی تعطیلی این پروژه حیاتی در شهر یاسوج نیستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» برخی علاقه‌مندان به ورزش و افرادی که سال‌ها در مجتمع قدیمی فرهنگی و ورزشی کارگری یاسوج و در رشته‌های مختلف مشغول انجام فعالیت‌های ورزشی بودند از اینکه این مجتمع حدود هشت ماه است تعطیل‌شده و مردم به‌ویژه کارگران از خدمات آن بی‌بهره شده‌اند گلایه دارند و خواستار تعیین تکلیف و رونق دوباره آن هستند.

ورزشگاهی که همچنان سند ندارد

مجموعه ورزشی کارگران شهر یاسوج  به‌رغم گذشت مدت هیجده سال و هزینه کرد اعتباری چند میلیارد تومان صرفاً (۵۰) درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در حال حاضر مجموعه فاقد سند مالکیت به نام دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و اراضی واقع‌شده در ورودی مجموعه و کنار جاده اصلی آن تعیین تکلیف نشده است.

سیر تاریخی یک ورزشگاه حیاتی در یاسوج

سیر تاریخی ورزشگاه کارگران یاسوج، بسیار پرپیچ خم و ابهام است، بدانیم کهگیلویه وبویراحمد آخرین استانی بود که از مجتمع ورزشی کارگران بهره‌مند شد، ساخت مجموعه فرهنگی ورزشی کارگران یاسوج بعدازاینکه این مجتمع ورزشی در نزدیکی باند فرودگاه یاسوج قرار داشت و محوطه این فرودگاه را اشتغال کرده بود از تیرماه ۸۵ به دستور مسئولان دولت دهم در زمینی جنب فرودگاه یاسوج آغاز شد و پس از چند سال در سایه سو مدیریت‌ها درنهایت به بهره‌برداری رسید.

این مجتمع ورزشی که از زمین چمن، استخر، سالن فوتبال، سالن ورزشی چندگانه کشتی و دیگر امکانت اداری و رفاهی بهره می‌برد در سال‌های اخیر به‌کلی به حاشیه رفت و عملیات پایان و بهسازی آن به فراموشی سپرده شد.

اعتباراتی که دیگر جوابگو نخواهند بود

مجموعه فرهنگی، ورزشی و تفریحی کارگران کهگیلویه وبویراحمد بااعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال ساخته شد و در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید اما اکنون با هزینه چند صد میلیارد ریالی هم این مجموعه ورزشی ساخته نمی‌شود.

مجتمع ورزشی کارگران یاسوج همچنان در کُما

این مجتمع ورزشی با مساحت پنج هزار مترمربع از طرح‌های سفر فروردین سال ۱۳۸۵ رئیس‌جمهوری و هیئت دولت به این استان بوده که با یک خیز خوب در آستانه بهره‌برداری رسید اما در دولت یازدهم و دوازدهم به‌کلی به فراموشی سپرده شد و تنها استخر آن درزمانی کوتاهی میزان ورزش دوستان و جوانان این دیار بود.

ورزشگاهی که در کُما است

 اما آن‌هم به دلیل برخی سوء مدیریت‌ها درگذشته به تعطیلی کشیده شد و همچنان این روزها بعد از چندین ماه در تعطیل کامل به سرد می‌برد و تمامی زیرساخت‌های آن در حال مستهلک شدن و نابود شدن هستند.

از دیگر مشکلات مجموعه، عدم توجه و مراقبت لازم در طراحی و مطالعات اولیه بوده به نحوی که بدون پیش‌بینی اعتبار و مبادله موافقت‌نامه و عدم جانمایی در نقشه‌های اولیه ، دستگاه اجرایی نسبت به احداث یک واحد ساختمان به‌منظور خوابگاه و رستوران در۳ طبقه با متراژ ۱۰۰۰مترمربع اقدام نموده و علی‌رغم صرف مبلغ معین از سال ۱۳۸۹ رها گردیده و بخش‌هایی از آن در حال تخریب است.

حسرت جوانان روستاهای اقماری یاسوج

این مجموعه کارگری بخش‌های متعددی ازجمله استخر، زمین چمن، سالن‌های چندمنظوره دارد و در نوع خود یکی از بهترین‌ها است. بااین‌حال هنوز هم کمبود مکان‌های تفریحی، ورزشی، فرهنگی در یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد احساس می‌شود. و جوانان منطقه به مهریان، بلهزار ،مادوان و حتی مزدک از نبود یک مجتمع ورزشی کامل که بتوانند گذر خود را در آن بگذارند بی بهره‌اند و امروز تلی از خاک در جلوی این ورزشگاه ریخته شده و هیچ‌کس حق ورود به آن را ندارد.

مجتمع ورزشی کارگران یاسوج همچنان در کُما

آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم

این روستاهای اقماری در حوالی این مجموعه قرار دارند و عمدتاً قشر کارگر هستند؛ اما در کنار کوزه آب و تشنه‌لب‌اند و تاکنون فکری اساسی برای استفاده مناسب کارگران از این مجموعه نشده است.

باید بدانیم که رویکرد ورزشی علاوه بر سلامت‌محور بودن در خدمت تولید کشور است و باید بستر لازم برای ورزش‌گردی کارگران همراه با آرامش فراهم شود.

فرهنگ ورزش کردن برای کارگران می‌بایست نهادینه شود که تحقق این امر نیازمند آموزش، کاره‌ای تبلیغاتی، تکرار، پافشاری، ازخودگذشتگی و الگوسازی است که با همراه شدن مسئولان و پشتیبانی از این ورزش می‌توان شاهد موفقیت در این عرصه بود.

مجتمع ورزشی کارگران یاسوج همچنان در کُما

به گفته برخی این مجموعه فرهنگی، ورزشی و تفریحی در یاسوج هشت ماه است که در تعطیلی به سر می‌برد و اگر به آن سری بزنید، تلی از خاک جلوی دَر این مجموعه مشاهده می‌شود.

تعطیلی و بدون استفاده ماندن این مجموعه ورزشی در این مدت باعث می‌شود که تمامی دستگاه‌ها و تأسیسات آن مستهلک شوند و بیت‌المال هدر برود.

آقای مدیر جوابگو نیست؟!

در همین راستا معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه وبویراحمد در گفتگو با رسانه ها  گفته است: در خصوص تعطیلی مجموعه فرهنگی، ورزشی و تفریحی کارگران یاسوج اطلاعی ندارد و به جد پیگیر موضوع خواهد شد.

حتی وی از پاسخ‌گو نبودن مدیر اداره کار در این زمینه گلایه کرده است  که این موضوع را می‌رساند که آقای مدیر محترم هیچ دغدغه‌ای برای کم کردن مشکلات اجتماعی ندارد و دل‌خوش به صندلی ریاست خود است.

چرایی تعطیلی مجتمع ورزشی کارگران؟

حال در این زمینه سخن‌های زیاد و درگوشی می‌رسد که برخی از افراد که بعضاً پیمانکار این پروژه بوده‌اند اقدام به تعطیلی این پروژه کرده‌اند  که مسئله در جای خودش جای بسی تأمل دارد.

مجتمع ورزشی کارگران یاسوج همچنان در کُما

طبق برخی شنیده‌ها گفته می‌شود پیمانکار پیشین این مجموعه باید ماهی حدود ۴۰۰ میلیون ریال پرداخت می‌کرد؛ اما بدقولی پیش‌آمده و درب این ساختمان را پلمپ کرده است.

۷۴ هزار کارگر در کهگیلویه وبویراحمد در بخش‌های ساختمانی، خدماتی، تولیدی و توزیعی فعالیت می‌کنند.

شمار بیمه‌شدگان اصلی تأمین اجتماعی کهگیلویه وبویراحمد ۱۱۰ هزار نفر است که کارگران بیشترین تعداد جامعه آماری این بیمه را تشکیل می‌دهند. کهگیلویه وبویراحمد اکنون بیش از ۷۱۳ هزار نفر جمعیت دارد.

مجتمع ورزشی کارگران یاسوج همچنان در کُما
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار