رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/05/06 Saturday - 2024 27 July السبت ، 21 محرّم ، 1446
ساعت
یک کلاهبرداری؛

کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک و جعل عناوین سازمان‌ها و ارگان‌ها از شیوه‌های تازه‌ای است که سودجویان از این طریق به دنبال شکار افراد نا آگاه هستند.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع‌رسانی صبح زاگرس؛سودجویان و منفعت طلبان در فضای مجازی همیشه به دنبال یافتن تازه‌ترین راه‌ها برای به دام انداختن طعمه‌های خود هستند تا از این طریق اقدام به سرقت اطلاعات هویتی، اخاذی، دستبرد به منابع مالی و دیگر موضوعات داشته باشند.

مزیت شناخت روش‌های کلاهبرداری


شناخت روش‌ها و ترفندهای مختلف کلاهبرداران نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد جرایم در این حوزه خواهد داشت تا سودجویان در غفلت و عدم آگاهی افراد نتوانند اهداف نامشروع خود برای کسب منافع مختلف را دنبال کنند.

 

کلاهبرداری پیامکی یکی از ساده‌ترین انواع کلاهبرداری های فناورانه است

در کنار روش‌های مختلف کلاهبرداری در طی سالیان اخیر کلاهبرداری پیامکی یکی از ساده‌ترین انواع کلاهبرداری های فناورانه است چرا که نیاز به گوشی های پیشرفته و آن چنانی ندارد و مجرم با یک گوشی ساده و با یک پیامک فریبانه و از دورترین نقطه از دل کوه گرفته تا کویر و جنگل و حاشیه دریا، می تواند با آسودگی خیال بنشیند و قربانیان خود را شکار کند.

بیشترین آمار از انواع جرائم رایانه ای و موبایلی پرونده کلاهبرداری های پیامکی است

پرونده کلاهبرداری های پیامکی بیشترین آمار از انواع جرائم رایانه ای و موبایلی را به خود اختصاص می دهد چرا که طیف وسیعی از جمیعت را در بر می گیرد و شاید بر خلاف تصور عموم که گمان می کنند افراد کم سواد یا با سواد مجازی پایین گرفتار این نوع کلاهبرداری می شوند، باید گفت، در عین ناباوری بسیاری از افراد تحصیل کرده و آشنا با فضای رسانه و مجازی نیز گرفتار چنین کلاهبرداری هایی شده اند.

هدایت قربانی به  صفحه لینک‌دار جعلی
نکته قابل تامل در کلاهبرداری پیامکی این است که انواع این کلاهبرداری ها به یک شکل انجام می شود و تفاوت اساسی آن در محتوای پیام ها است و در این کلاهبرداری، پیامک ها یا دارای لینک هستند تا افراد را به درگاه های جعلی هدایت و از این طریق تمام اطلاعات بانکی قربانیان را سرقت کند یا اینکه محتوای پیامک به گونه ای اعتماد سازی ایجاد می کند تا فرد مجاب شده و به خودپردازها رجوع کرده و یا از طریق تلفن همراه خود، مبالغی را به منظور دریافت جایزه بپردازد که این خود سرآغازی برای یک کلاهبرداری پیامکی و سرقت اطلاعات بانکی تبدیل می‌شود.

پیامک ابلاغ الکترونیکی ثنا 

پیامک ابلاغ الکترونیکی یکی از رایج ترین پیامک های کلاهبرداری است که اخیرا خیلی ها را به دام انداخته است، در این شیوه پیامکی به افراد ارسال شده و آن ها را به یک لینک جعلی هدایت می کند و از آن جایی که بسیاری از افراد آشنایی با سامانه ثنا نداشته فریب خورده و به دام می افتند.

نصب اپلیکیشن مخرب در گوشی همراه قربانی

 این در حالی است که کلاهبردار یک اپلیکیشن مخرب یا بد افزار با عنوان سامانه روی تلفن همراه قربانیان خود ارسال کرده و قربانی با باز کردن این لینک وارد بد افزار شده و تمام اطلاعات گوشی در اختیار کلاهبردار قرار می گیرد براین اساس شماره تلفن همراه قربانی، آغازی می شود برای یک زنجیره ای از جرم و تمام مخاطبان او نیز به این دام می افتند.

در  پیامک ارسالی این مجرمان این گونه است: ابلاغ الکترونیکی قضائی کاربر گرامی علیه شما شکایتی در سامانه ثنا ثبت گردیده است برای اطلاعات بیشتر ابتدا کارمزد سایت را پرداخت کرده و از طریق لینک زیر اقدام به پیگیری شکایت نمایید در غیر این صورت طی ۲۴ ساعت حکم جلب شما صادر خواهد شد.

وقتی شهروند یاسوجی از دام کلاهبردار پیامکی گریخت

این پیامک کلاهبرداری طی روزهای گذشته برای شهروند یاسوجی ارسال شد تا نمونه بارز کلاهبرداری با عنوان جعل شده ثنا از طریق هدایت مخاطب به یک صفحه لینک دار انجام شود تا از این طریق اطلاعات بانکی و مالی فرد سرقت شده و زنجیره این کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک فرد قربانی به مخاطبان او ادامه داشته باشد، در این مورد هرچند شیوه کلاهبرداری به دلیل انجام اقداماتی همچون خاموش و روشن کردن گوشی، حذف اپلیکشن جعلی و عدم ارسال پیامک به دیگر مخاطبان نا تمام ماند اما می‌تواند تجربه‌ای برای جلوگیری از افتادن در دام کلاهبرداری‌ها از طریق دریافت پیامک باعناوین مختلف جعلی باشد.

گفتنی  است به هیچ عنوان پیامک های سازمان و نهادهای رسمی از طریق شماره های شخصی ارسال نمی‌شود و این اولین نکته ای است که باید به آن دقت کرد و از سوی دیگر باید به پیامک های که دارای لینک یا آدرس اینترنتی آن هم از طریق شماره های مشکوک هستند شک کرد و  چنانچه به این دو نکته ساده توجه داشته باشیم، هرگز گرفتار کلاهبرداری پیامکی نمی شویم.

 

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار