رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/07/07 Saturday - 2024 28 September السبت ، 25 ربيع الأول ، 1446
ساعت
سی سخت بهشت اتباع بیگانه؛

شهر سی سخت به دلیل ظرفیت‌های مختلف آن به مکانی برای حضور اتباع بیگانه تبدیل شده است و وضع قوانین سنگین ستاد اتباع بیگانه و پیاده‌سازی آن در میدان عمل می‌تواند از تعداد آنها بکاهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» ایران اسلامی با دارابودن ظرفیت‌های مختلف در بخش‌های آب، منابع نفتی، منابع معدنی، طبیعت و گردشگری، آموزش و بهداشت با هزینه‌ها حداقلی در کانون توجه کشورهای مختلف قرار دارد.

این ظرفیت‌های سبب شده است تا ایران بهشتی برای حضور مهاجران و اتباع بیگانه باشد. دراین‌بین مردم مهاجر افغانستان در دهه‌های گذشته به دلیل ترس از سایه جنگ، تهدید و مشکلات مختلفی از جمله بیکاری و معیشت به‌سوی کشور ایران سرازیر شدند.

کشور ایران از دهه‌های گذشته تا امروز پذیرای اتباع بیگانه بوده است به‌گونه‌ای که دریافت هزینه‌های حداقلی در بخش،  دریافت مالیات، به‌کارگیری در مشاغل کارگری توسط پیمانکاران و فراهم‌آوردن امنیت پایدار برای آنها گام برداشته است.

در کنار  ارائه خدمات مختلف کشور به اتباع بیگانه؛ اما ورود بدون مجوز آنها در کشور، عدم اقدام برای کسب مجوزهای قانونی، مشکلات مختلفی در حوزه ناترازی انرژی، برق، آب و ازبین‌رفتن فرصت‌های شغلی کشور و در مواردی برخی بی‌نظمی‌ها، تصمیم بر خروج آنها دنبال شده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد همانند دیگر نقاط کشور مقصدی برای حضور اتباع بیگانه است به‌گونه‌ای که در طی سال‌های مختلفی تا امروز بر تعداد آنها اضافه شده است و آنها در مناطق مختلف این استان حضور دارند.

قوانین خروج اتباع بیگانه نیازمند پیاده‌سازی در میدان

در این سال‌ها به دلیل مشکلات قانونی و نداشتن مجوزها وزارت کشور تصمیم برای عدم به‌کارگیری و ورود اتباع بیگانه در چندین استان کشور داشته است و در بین این استان‌ها کهگیلویه و بویراحمد از جمله مناطقی است که ورود اتباع بیگانه یا به‌کارگیری آنها ممنوع است.

یکی از مناطقی که اتباع بیگانه به‌صورت گسترده حضور دارند، شهر سی سخت است این حضور در شرایطی است که علاوه بر اینکه بر تعداد آنها در طی یک دهه گذشته اضافه شده است؛ بلکه تا اکنون اقدامی برای خروج آنها از این شهر صورت نگرفته است.

باید اشاره کرد حضور اتباع بیگانه بدون مجوز علاوه بر اینکه از ظرفیت‌های رایگان شهر سی سخت و استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش‌های مختلف بهره‌مند هستند؛ اما موضوعی تحت عنوان مالیات، عوارض و... از درآمد آنها کسب نمی‌شود و سنگینی پرداخت هزینه‌ها بر دوش افراد بومی خواهد بود.

متولیان مربوطه باید اقدام به شناسایی، تخمین جمعیت آنها و فراهم‌کردن زمینه‌های خروج آنها را فراهم آورند تا در طی سال‌های آینده از تعداد آنها در سطح شهر سی سخت و استان کهگیلویه و بویراحمد کاسته شود.

قوانین خروج اتباع بیگانه نیازمند پیاده‌سازی در میدان

این مطالبه از طریق برقراری تماس با معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد دنبال شد؛ اما پاسخی توسط وی دریافت نشد؛ هر چند پیش‌تر سید جواد هاشمی مهر در نشست اعضای ستاد ساماندهی اتباع خارجی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از اولویت‌های مهم دولت چهاردهم ساماندهی اتباع خارجی است که نخستین گام در این زمینه، جمع‌آوری اتباع غیرقانونی و بدون مجوز است.

وی با هشدار به صاحبان صنایع، تولیدکنندگان و کارگاه‌ها، افزود: استفاده و به‌کارگیری افراد و اتباع غیرمجاز به طور حتم پیگرد قانونی خواهد داشت.

معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: هیچ کارگاه، صنف و صنعتی حق به‌کارگیری از اتباع غیرمجاز  را ندارد در غیر این صورت تبعات اقتصادی و امنیتی متوجه کارفرما خواهد بود.

قوانین خروج اتباع بیگانه نیازمند پیاده‌سازی در میدان

هاشمی عنوان کرد: در راستای شناسایی اتباع غیرمجاز، به مشاوران املاک، ممنوعیت اجاره منزل و معامله و خریدوفروش ملک گوشزد شده و انعقاد هرگونه قولنامه با اتباع خارجی که مدارک قانونی نداشته باشند، تخلف بوده و برخورد می‌شود.

وی تصریح کرد: ثبت ازدواج این افراد غیرمجاز در دفاتر ثبت ازدواج ممنوع است و به‌کارگیری اتباع خارجی به‌عنوان کارگر در مراکز عرضه غذا و نوشیدنی به‌ویژه در رستوران‌ها نیز خلاق قانون بوده و با کارفرمایان متخلف برخورد خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد:  اتباعی که همسر ایرانی دارند یا در استان سرمایه‌گذاری کردند، خانواده شهدا و اعضای تیپ فاطمیون حضورشان مجاز است.

هاشمی افزود: به رانندگانی که در خطوط مسافربری درون و برون‌شهری بدون مجوز اقدام به جابه‌جایی اتباع بیگانه می‌کنند برخورد و خودروی آنها توقیف می‌شود.

وی ابراز کرد: پذیرش دانش‌آموزان اتباع غیرمجاز در مدارس ممنوع و آموزش‌وپرورش این موضوع را در دستور کار خود دارد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار